Rundtur fra Haukeliseter til Kvanndalshytta , Holmavatenhytta og tilbake til Haukeliseter.

Tilbake

Fra Kvanndalen

Kvanndalen_2

Bilder

Bilder fra Haukeliseter til Kvanndalshytta

Bilder fra Kvandalshytta til Holmavatne

Bilder fra Holmavatn til Haukeliseter

Haukeliseter til Kvanndal turisthytte

Jeg ville prøve å gå rundturen fra Haukeliseter. Til Kvanndalen turisthytte den første dagen. Så til Holmavatn hytta dag 2. Så bak til Haukeliseter dag 3.
Jeg ville gå via demningen så turen er på ca. 59km.
Startet med litt tung sekk. Hadde med telt, liggeunderlag og sovepose. Hadde smurt meg matpakker og hadde også med brød og pålegg. Sekken veide nok ca. 15 kg.
Startet kl. 06.15 fra Haukeliseter. Det var en veldig fin sti rundt Ståvatnet. Lett gått.
Begynte å gå østover opp Ståvassdalen klokken 07.40. Det var en grei sti og fint å gå oppover her. Skal opp ca. 200 høydemeter. Var på toppen klokken 10.30.
Elva gikk etter hvert ned i et juv, og stien gikk oppe i skråningen til høyre for elv nedover.
Jeg er ikke begeistret for høyder og luftige plasser, så jeg fikk føle på det nedover dalen. Men det var ikke verre en at det gikk OK.
Jeg vadet et sted, men jeg så på bildene at jeg kanskje ikke hadde behøvd det.
Jeg traff på en bru over elva ca. 4 km ovenfor Kvanndalen. Jeg syntes det var rart for det var ingen sti på kartet der.
Omtrent 500m ovenfor Kvanndal turisthytte så jeg restene etter den gamle brua. Der gikk stien på andre siden av elva til Holmavatn.
Jeg tror at en kunne ha vadet der eller litt lenger opp og fulgt stien på 15 km til Holmavaten.
Var fremme i kvanndalen turisthytte kl. 17.15.
Dette var en liten restaurert hytte med 4 køyer. Den var veldig finn.
Jeg var den eneste her.

Fra Kvanndal turisthytte til Holmavatn hytta

Dag 2 startet jeg å gå mot demningen kl. 06.30. Etter å ha gått i 10-15 minutter sto det et skilt som sa Holmavaten. Jeg trodde at det var en ny sti som gikk mot demningen og fulgte den.

Dette var en helt ny sti som gikk til Tronggjo og den nye brua der. Stien skulle treffe den gamle stien som gikk fra 500m ovenfor Kvandalshytta til Holmavatn. Den var på 15 km. Jeg fulgte den en times tid og klatret oppover i fjellet, men fant ut at det var for bratt for meg. Ble også veldig sliten. Snudde og gikk tilbake til stiskille og fortsatte mot demningen. Hadde bruk 2 timer her.

Stien ned til demningen var helt OK, men det var en veldig bratt bakke der.

Demningen var brei og fin og en kom rett inn på anleggsveien på andre siden. Den gikk litt opp og nedover før stigningen begynt. Det er ca. 6km å gå på anleggsveien, og det er bare oppover. 300 høydemeter. Det var slitsomt. Brukte 2 timer til Sandvatnet.

Det var faktisk et skilt på veien som sa Holmavatn. det sto på anleggsveien i et kryss der veien gikk veldig krapt til venstre.

Gikk til venstre ved Sandvatnet og kom snart inn på stien her. Kom så etter hvert til stien som kom fra Kvanndals hytta. Så var det en grei sti til Holmavatn.

Var der klokken 15.50. Dette var en veldig stor og fin hytte med mange rom. Jeg var den første som kom dit, men utover kvelden kom det nok ca. 30 personer.

Hadde en hyggelig kveld, men jeg la meg tidlig da jeg skulle dra tidlig. Det ble plass til alle med madrasser utover gulvene.

Fra Holmavatn hytta til Haukeliseter

Jeg startet å gå mot Haukeliseter klokken 05.30. Det regnet lett.

Det første stykke var ganske flatt. OK sti der. Så var det litt opp og ned før en kom til Turistskardet. Her skulle jeg opp 160m. Helt greit å gå opp der.

Fra toppen gikk det ned mot Vassdalstjønn som skulle passeres på høyre hånd.

Rett før en kom dit gikk stien inn i den verste steinrøysa jeg noengang hadde vært borti. Kjempestore steiner hvor stien var merket. Jeg sklei på baken her, men gudskjelov datt jeg på en flatt stein.

Landskapet rundt Vassdalstjønn var veldig fin.

Stien videre var OK å gå. Gikk forbi et fjell som heter Fjellvåknuten. Her var det 2 store fugler som skrek veldig. Kanskje var det Fjellvåk.

Gikk nedover Vassdalen og ned til Kjelavatn. Passerte Kisteelv på bru og var snart borte ved brua og demningen ved Ståvatn.

Var fremme ved Haukeliseter klokken 13.05.

Det hadde vært en veldig fin tur i fint landskap.

Jeg vil si at forventningen til turen var oppfylt.