Fjelltur i Rondane 2019

Rondvassbu til Dørålseter (Øvere) 17,1 - 6 timer

Dørålseter til Smuksjøseter. 26,2 - 8 timer

Bilder under turen

Dag 1. Smukksjøseter til Rondvassbu

Dag 2. Rondvassbu til Dørålseter Øvre

Dag 3. Dørålseter til Smukksjøseter

Panorama bilder

Dag 1. Smuksjøseter til Rondvassbu.

Dag 2. Rondvassbu til Dørålseter.

Dag 4. Dørålseter til Smuksjøseter.

Fra Smuksjøseter til Rodvassbu

Jeg kjørte via Hamar den 2. juli og opp til Høvringen og Smukksjøster. Det var fullstendig kaos ved Hamar med stor trafikk, kø og masse rundkjøringer.

Var oppe ved Smukksjøseter klokken 18.50. Jeg rakk akkurat og få meg middag. Jeg parkerte bilen her til jeg kommer tilbake den 4. juli.

Tirsdag den 2. juli startet jeg å gå klokken 09.50. Det var lettskyet vær med en meget kraftig og kald vind som jeg fikk i ryggen og tildels fra siden. Det var omtrent 4 grader varmt.
Gikk mot Peer Gynt-hytta i litt steinete terreng. Var fremme der klokken 11.00 og satte meg bak hytta for å ta noe drikke.

Her traff jeg også to som jeg hadde spist frokost med. De hadde tatt en annen vei dit. Over et fjell.

Mens jeg satt der så jeg en fugl som matet ungene sine inne i en steinmur. Jeg tenkte hvorledes det ville gå med de ungene når det ble snø og kullegrader.

Nå stiger det 240m opp til steinbua Ljosåbue. Her satte jeg meg i ly for den kalde vinden og spiste. Det var laget noen fine steinstoler bak hytta.

Klokken var nå 12.15. Her kom det 4 unge jenter med hund fra Rondvassbu. De satte seg inn i bua for å spise.

Nå er det ganske flatt frem til Rondvassbu. Litt opp og ned.
Måtte over Krokåttbekken, men behøvde ikke vade. Hoppet over på steinene.

En ser ikke Rondvassbu før en er ganske nære på grunn av at den ligger nede i et søkk.
Så ned på hytta klokken 14.19, og var fremme klokken 14.40. Hadde brukt ca. 5 timer og var fornøyd med det. Var ikke spesielt sliten.

Det var ikke så mye folk her som det pleide å vær. Kanskje på grunn av at det var så kaldt og at langtidsvarslet var dårlig.

Jeg ble innlosjert på et 4 mansrom. Det kom ikke flere så jeg hadde rommet for meg selv. Det var nå deilig med en vaffel med rømme og syltetøy + melk og kaffe.
Det var middag klokken 19.00 og de hadde deilig stekt ørret. Pratet med noen hyggelige folk under middagen.

Hadde kjøpt med fult silke sengetøy, og det var velig behagelig istedenfor soveposen. Det veide ca. 320g. Hadde kjøpt det på DNT butikken. Det kostet ca. kr.1000.

Jeg hadde lagt igjen teltet, soveposen og liggerunderlaget på denne turen.

____________________________________________________________________

Fra Rondvassbu til Dørålseter.

Spiste frokost klokken 08.00, og startet å gå klokken 08.50.

Jeg skulle gå over Rondhalsen. Det er 477 meter ganske bratt oppover. Jeg kjente med en gang at dagsformen ikke var god. Det gikk tregt oppover.

Var på toppen klokken 11.00 og hadde brukt 2 timer og 10 minutter. Var ganske sliten alt.
Jeg hadde vært redd for at det skulle ligge snø ned fra toppen, men det var OK å gå ned. Men det var kjempebratt men ikke luftig noen plasser.

Traff to karer på vei opp med store ryggesekker. De spurt når båten gikk. Det viste jeg ikke.

Var nede klokken 11.50 og bena mine var helt skjelvene. Så nå gikk jeg inn i flytt bena modus.
Hadde ikke krefter, bare flyttet et og et ben av gangen.
Jeg satte meg ned og spiste og drakk klokken 12.00, men det hjalp ikke mye.

Gikk nå opp mot stien som kommer fra Langglupdalen og fortsatte mot Dørålseter.
Var stidele klokken 13.10

Traff 2 jenter som skulle ta båten. De hadde veldig god tid.
Det var veldig steinete nedover mot Dørålseter.
Gikk langs Bergedalsbekken nedover. Nesten bare nedover.

Var veldig sliten og bestemte meg for å sette meg ned for å hvile og drikke og spise litt. Det hjalp og var i bedre form etter det.

Traff 4 damer som skulle rekke båten på Rondvatnet. Jeg hadde hørt at båten gikk klokken 15.30 men damene ment 16.15. Hvis den gikk 15.30 tror jeg ikke at de rakk den og da måtte de gå over Rondhalsen. Det hadde blitt tøft.

Det begynte så smått og snø mens jeg gikk nedover. Men det la seg ikke.
Temperaturen var ca. 4 grader, men jeg frøys ikke. Hadde ikke genser på meg, bare ulltrøye under skjorta.
Var fremme på Dørålseter klokken 16.00.
Hadde bruk ca. 7 timer og 10 minutter. Synes det var OK med min dagsform. Bena hadde blitt mye bedre etter at jeg hadde satt meg ned og spiste.

Jeg fikk et fint rom her, og det ble vaffel med kaffe her også. De hadde fyr i peisstua da det var ganske kaldt ute. Det var medisterkaker og kjøttpuding til middag.

Mange hyggelige folk her. Jeg gjorde opp for meg om kvelden.
I morgen skal jeg gå 2,6 mil og starte å gå klokken 05.00.
så jeg håper på OK vær.

De viste meg værmeldingene fra YR som sa at det skulle bli sol fra morgen av. Var ikke sikke på det da kona sa at det skulle bli kaldt og dårlig vær.

_____________________________________________________________

Fra Dørålseter til Smukksjøseter.

Jeg spiste og drakk litt før jeg startet klokken 04.30 om morgenen.
Hadde bare gått 50m før det begynte å snø noe veldig og fikk viden rett i fjeset.

Den første timen gikk stien stort sett i bjørkeskog så jeg merket ikke så mye til den. Stien gikk veldig nære elva her.

Gikk i gjennom vierkratt og ble bløt. Men jeg brettet ned buksa helt ned på støvlene å brukte dem som gamasjer. Og det fungerte veldig bra Støvlene var tørre.

Etter ca. en time måtte jeg stoppe og ha på meg genser. Etter det frøs jeg ikke på hele turen
Snøen hadde begynt å legge seg på bakken og det ble verre å se rødmerkingen.

Gikk oppstigningen mot Ragnhildstad klokken 07.30. Kom til Dørålvannet klokken 08.00 og gikk på høyre siden av det. Kom til steinbua som lå her.

Her satte jeg meg ned og spiste.
Tror faktisk det var folk der. Det var fotspor rundt hytta i nysnøen og det luktet brent fra ovnen, men ingen kom ut. Klokken var 08.30 så det var vel litt tidlig.

Jeg kjente litt til  gårsdagens tur i bena når jeg startet å gå, men tvang meg til å gå i ganske rolig tempo. Det fikk jeg igjen senere da formen bare ble bedre og bedre.

Klokken 09.40 etter at jeg gikk fra steinhytta snødde det og blåste noe veldig. Hadde store problemer med å se rødmerkingen. Tror faktisk det haglet også. Jeg svirret litt frem og tilbake før jeg fant den.

Skulle nå ned mot Djupdalsbekken og husket fra 2 år tilbake da jeg gikk den andre veien. Jeg så da ikke rødmerkingen på grunn av snøfonner.
Denne gangen gikk jeg andre veien og heldigvis var merkingen god denne veien..
Tydelig rødmerking helt frem til bekken. Kom ned i bekken klokken 11.10.

Og nå gjorde jeg min store tabbe. Nede i bekken var det en rødmerking og en sti som jeg fulgte opp til høyre et stykke. Det var en sti som gikk dypt inn i jordbakken der.

Hadde tatt av meg brillene da de ble fulle av snøfokk. Jeg hadde nå problemer med å se displayet til GPSen og kameraet. Begge displayene var gråsvarte. Jeg holdt vel ikke på å bli snøblind? Det var ikke sol, så jeg tror ikke det. men det var et veldig rart lys ute.

Jeg husket at jeg gikk en bratt sti ned til høyre for 2 år siden den andre veien, så da jeg så en sti som gikk opp til høyre fulgte jeg den. Den gikk bratt opp mot høyre. Fulgte denne stien opp klokken 11.22.
Når jeg kom opp fra stien var det veldig bratt videre og veldig glatt i snøen.

Etter å ha kommet opp fant jeg ingen sti eller rødmerking. Jeg kunne jo se ned i bekken som gikk nede i kløfta, så jeg viste jo hvor jeg var, men jeg kom ikke ned dit. Det var bratt ned og veldig glatt.
Svirret rundt her oppe i bratta i 2 timer og 10 minutter. Plutselig hørte jeg at jeg hadde dekning på mobilen å ringte til kona.

Hun hadde ikke sett på tracingen at jeg ikke fant frem, og jeg sa at jeg skulle gå tilbake å prøve å finne frem der jeg gikk opp. Plutselig så jeg et lite platå ned mot bekken og gikk ned ditt.
Nå ble jeg lettet. Det gikk en grusrygg ned til bekken og rett på en rødmerking. Fulgte nå stien ned klokken 13.40, og det gikk i full fart mot Kvannslådalsbue der jeg skulle ta stien til venstre ned mot Smukksjøseter. Var bua klokken 15.22.

Det gikk ned til Smuksjøseter i full fart.
Kom til Smukksjøseter klokken 17.15. Hadde brukt 3,5 time fra kløfta. Jeg tok ingen bilder da jeg ikke så displayet på kameraet.

Jeg glemte og slå av Satellitt-senderen så målingen ble litt feil. Hadde brukt 13 timer og 45 minutter på turen. Det var lang tid men hvis vi trekker ifra 2 timer og 10 minutter blir tiden bare 11 timer og 30 minutter. Det hadde ikke vært ille.

Jeg var ikke så sliten etter å ha gått i over 13 timer. Mot Smukksjøseter gikk jeg 4 og 5 km/t. Og det var ikke bare nedover.

Jeg tror at i noen situasjoner handler jeg før jeg har tenkt meg ordenlig om. Hvis jeg hadde stoppet opp å sett på kartet, hadde jeg sett at stien fortsatte bortover bekken før den gikk oppover.

Jeg kjørte ned til Kvam å lå på et motell der. Dagen etter kjørte jeg opp til Otta og så over Valdresfløya. Stoppet på Hulderstigen og ved Besseggen og tok mange bilder av fjellblomster.

Dette hadde vært en litt spesiell tur.

Turen til Rondvassbu var OK. Jeg var ikke sliten, og det var brukbart vær. Litt kald vind som kom litt bakfra. Dette er en strekning med OK stier og passe stigninger.

Turen til Dørålseter var tung. Særlig over Rondhalsen hvor jeg var ganske sliten. Jeg merket det med en gang at formen ikke var god. Jeg gikk over der i 2008 og da brukte jeg 1,5 time til toppen. Nå brukte jeg 40 minutter mer. Jeg ble faktisk mer sliten nedover en oppover. Den pausen jeg tok nede i Bergedalen gjorde susen. Jeg følte meg mye bedre etter hvilen og etter å ha spist.

Fra Dørålseter til Smukksjøseter var det et litt dårlig vær. Jeg gikk sakte den første delen enda jeg følte at jeg kunne gått raskere. Syntes jeg ble i bedre form etter hvert. Tabben jeg gjorde ved Vaskjelet var litt dum. Jeg skulle ventet 1-2 hundre meter før jeg gikk opp mot høyre. Når jeg hadde kommet opp i fjellet hadde jeg plunder med å finne veien ned til bekken igjen. Det var veldig glatt ned mot dalen. Selv om jeg gikk i over 13 timer var jeg ikke veldig sliten.

Dette var en spesiell tur med nye erfaringer. En lærer så lenge en lever.