Fjelltur i Stølsheimen 2019

Fra Vardadalsbu til Norddalahytta

Fra Norddalshytta til Solrenningen

Fra Solrenningen til Stølsdammen

Onsdag den 10.07 2019. Dag 1.

Fra Nedre Helland til Vardadalsbu.

Startet den 9. juli fra Jernbanestasjonen i Oslo kl. 23.23 med nattoget til Bergen. Det var ikke mye søvn å få på toget.

Gikk av på Dale stasjon klokken 06.53 og tok bussen videre til Modalen klokken 07.50.
Veien til Modalen var virkelig noe å se på, smal og svingete og fint landskap langs fjorden.
Var i Modalen ca. klokken 09.00.

Tok så en ny buss videre til Nedre Helland.

Her startet jeg å gå opp annleggsveien Skjerjaveien klokken 10.00 og opp til skjerjavatnet.Det er ca. 8km og 800 høydemeter.
Det var veldig varmt og plagsomt å gå opp der. Brukte ca. 3 timer før jeg tok av fra veien.

Jeg tror at denne turen opp veien tok knekken på meg, og jeg kom ikke ordentlig til meg selv etter det.
Jeg gikk over Skjerjavasstangen . Det var bratt og tungt å gå. Skulle tatt annleggsveien bort til der stien krysser over veien istedenfor å gå over tangen.

Det var vanskelig å finne en stien ned til veien hvor stien kryssert over den.
Dårlig merket.

Fulgte stien i kupert terreng og var veldig sliten. På slutten var det mye steinete og stien gikk bratt ned i et juv, hvor jeg gikk på et snøfelt.
Jeg kom frem til Vardadalsbu klokken 20.10. Hadde brukt ca. 10 timer.

Det var tregt, men jeg var veldig sliten etter å ha gått opp veien. Det tok knekken på meg.

Kona hadde fulgt meg på trakkingen og lurte på hvorfor jeg brukte så lang tid. Det var stipulert med 5 timer på denne turen.

Det var et par i hytta med 2 hunder. De lå i tilleggshytta.
Laget meg mat og la meg tidelig.

Her har jeg begynt å gå over Skjerjsvastangen. Skulle ha fulgt anleggsveien bort til der stien krysset veien. Hadde plunder med å finne en sti ned til veien. Det var bratt ned.

Skjerjsvastangen

Vardadalsbu_1

Har kommet til Vardadalsbu. Jeg var veldig sliten og hadde brukt 10 timer på turen.

Kona var litt skjeptisk da jeg brukte så lang tid på turen

Vardadalsbu_2

Torsdag den 12.07 2019 Dag 2.

Fra Vardadalsbu til Norddalshytta.

Jeg startet ca. 08.30 for å gå til Norddalshytta.
Gikk oppover Vardadalen.
Været var fint og det var varmt.
De som lå i hytta hadde advart meg at det var mye oppover og veldig steinete. Og det stemte. Jeg gikk i steinrøyser de første 2,5 timene.

Klokken 10.45 så jeg i det fjerne at det ble mer grønt, og ikke så mye stein.
Det ble lettere å gå.
Det var noen stier som gikk på skrått på kanten av noen kløfter. Holdt tungen rett i munnen nedover der.

Omtrent klokken 14.00 traff jeg på et ungt par. En tysker og ei fra Amerika. De skulle samme vei som meg.
Etter en stund passerte de meg.

Traff så et par som skulle gå til Vardadalsbu for å få glutenfri mat.
Hun mente jeg burde sette meg ned og spise da jeg så veldig sliten ut, og jeg gjorde som hun sa.

Klokken 15.50 så jeg hytta oppe på en høyde og var fremme klokken 16.30.
Hadde brukt 8 timer på turen. Det var veldig lang tid. Var ikke så sliten som i går, men var ikke i god form.

Det var en hyggelig familie på 5 stykker i hytta + det utenlandske paret.
Jeg tok et av rommene som kunne være reservert, men det kom ingen føre klokken 19.00.
Tok havregrøt til middag. Det var kansje litt for dårlig som middagsmat.

Vardadalsbu_5

Her ligger Vardadalsbu virkelig fint til med et vann på hver side. Her kan en ta et bad rett utenfor hytta.

Vestrebotnen

Vestrebotne_5

Vestrebotnen var fin. Her fant jeg en plass på andre siden av elva hvor jeg spiste og hvilte meg.

Fredag den 13.07 2019 Dag 3.

Fra Norddalshytta til Solreningen.

Jeg startet å gå klokken 07.00 i nydelig varmt vær. Jeg skulle gå opp et pass også gå tilbake på toppen av et fjell som lå ovenfor hytta.

På toppen her hadde jeg mobildekning så jeg fikk ringt kona. Det så ut til å bli bedre terreng, men det var bare et lite stykke.
Rødmerkingen var nå veldig dårlig. Den var nesten visket ut. Måtte hele tiden se meg rundt og forflytte meg for oppdage den.

Traff på et parti hvor det lå snø og merkingen var borte. Jeg gikk på snøfeltene nedover og så faktisk steiner med rød merking stakk opp av snøen. Kom ganske langt nedover på snøfeltene uten å måtte gå i steinrøysa.
Kom ned i Norddalen med mange vann.

Klokken 13.30 kom jeg til fjellet  som jeg måtte over på vei til Solreningen. Over Blåfjellet. 150m opp.
På toppen kunne jeg se ned på taket av hytta Solrenningen. Det var veldig bratt ned og stien slynget seg at og frem.

Kom ned i til Vøvringadalen og Vøvringevatnet. Hytta lå inne i bjørkeskogen.

Kom frem klokken 15.30. Det var 8,5 time. Det var dårlig.
Familien på fem kom frem til Solrenningen. De gikk nok 2-3 timer raskere en meg. Men de var jo mye yngere også.
Hytta ble ganske full ute på kvelden.

Blåfjell

Blaafjell_6

Her er bilde av Blåfjell. Her måtte jeg over for å komme til Solrenningen. 150 høydemeter opp. Det var ganske bratt noen plasser, og litt dårlig merket. Både jeg og en som gikk før meg kom for langt mot høyre.

Solrenningen

Solrenningen_6

Her er Solrenningen. Veldig fint med krakker utenfor hytta. Dette var veldig fint i Stølsheimen. Mange andre fjellområder har de ingen plasser å sitte på utenfor.

Lørdag den 14.07 2019 Dag 4.

Fra Solrenningen til Åsedalen

Hadde bestemt meg for å gå i Vøveringadalen istedenfor over Kvannrødfjellet. Var for sliten for å gå over Kvannrødfjellet.
Startet å gå klokken 07.15

Det var lagt klopper over alle myrene. Det var veldig lett å gå. Der det ikke var klopp var det lagt steiner og trapper av steiner i bakkene.

Jeg ville teste meg selv. Ville først gå til Stenlandstølen. Her var stiskille Åsedalen - Stølsdammen. Hvis jeg var sliten, ville jeg gi opp turen og gå til Stølsdammen.

Det var så lett å gå at en skulle greie 4 eller 5 km/t.
Kom til Stenlandsstølen etter en time og 45 minutter, og var ganske sliten etter å ha gått denne lette stien så jeg bestemte at jeg skulle gå til veien ved Stølsdammen.

Jeg traff en bergenser som gikk forbi meg. Han skulle hente bilen på oversiden av Stølsdammen og kjøre ned til Modalen.
Jeg tror ikke han hadde lyst til å vente på meg. Han sa: ha en god tur istedenfor: ser deg ved Stølsdammen.

Jeg kom frem til dammen klokken 09.50. Så da det kom en kar kjørende, haiket jeg med han. Han skulle først kjøre meg til bussholdeplassen, men siden kjørte han meg helt ned til Modalen. En virkelig grei kar.

Jeg spiste ved hotellet der og tok siden bussen til Dale.
Hadde fått meg togbillett fra Voss klokken 16.44.

Da jeg kom til Dale viste det seg at toget fra Voss ikke gikk fra Bergen så jeg rakk ikke og komme til Voss.
Snakket med en mann som satt ved siden av meg og spurte han om det var noen annen måte å komme til Voss.
Han sa at han skulle til Voss og jeg kunne sitte på med han. Dette var lit forundelig.
Vi kjørte til Voss og jeg hadde en time på meg når jeg kom dit.

Dette hadde vært en slitsom tur. Jeg brukte utrolig lang tid mellom hyttene. Var faktisk sliten hele tiden. Jeg kan virkelig gå lenge av gangen så jeg kom frem til hyttene.

Det kan virke som jeg ikke likte turen. men det gjorde jeg. Selv om jeg var sliten synes jeg at jeg hadde stor glede av turen. Den var veldig krevene men det at jeg brukte lang tid kan også ha noe med min alder å gjøre. Jeg testet meg på en distanse på 24km på Nesodden med kupert terreng i våres og jeg brukte 5 timer og 20 minutter her, så jeg er ikke i så dårlig form.

Den første bakken gjorde sitt, men det var nok at jeg spiste for lite som var utslagsgivende. Jeg spiste bare havregrøt til middag og brød mellom hyttene. Det var for dårlig. Gikk ned 4 kg på turen. Hadde veldig dårlig matlyst.

Det var også veldig kupert og mye fjellgrunn å gå i. Jeg er nok blitt litt redd for å gå fort i steinete terreng etter og ha falt og slått meg i hode et par ganger de siste årene.

Jeg tror faktisk at terrenget videre mot Voss er lettere å gå, så kansje neste år starter jeg fra Stølsdammen og fortsetter turen?

Jeg hadde også utrolig flaks at jeg traff han som kjørte meg ned til Modalen og like mye flaks at jeg fikk sitte på med en fra Dale til Voss.

Virkelig greie karer.

Ser opp mot Blåfjell

Fra_Solrenningen_7

Her ser jeg opp i fjellet jeg kom ned i går. Blåfjell. Det ligger litt dis der.

Stenlandstølen

Stenlandstolen

Har kommet til Stenlandstølen og er veldig sliten. Bestemmer meg for å gå til Stølsdammen. Jeg avslutter turen.