Fjelltur fra Grotli til Sognefjellhytta

Hovedside

Ser her litt av Tverrbyttnbreen mellom Skrudulaupbu og Slæom

Opp fra dalen Tverrbotnen. Denne breen er en del av Jostedalsbreen.

Bilde

Bilder fra fra Breheimen
   Fra_Grotli

Ruter og Veipunkter for hele turen. De som har MapSource og kart:Trondheim, Ålesund og Jotunheimen. Rettet rutene den 4/8 2010.

Fjelltur fra 4 til 8 Augaust 2009.

Fra Grotli, Skridulaupbu, Slæom, Sota Sæter, Nørdstedalseter og Sognefjellshytta

Ca. 97km

Sognefjellshytta

Fra_Grotli

Fjelltur fra Grotli til Sognefjellshytta 2009

Dag 1. Tirsdag. Fra Grotli til Skridulaupbu

Tok nattbussen til Måløy klokken 22.00 fra Oslo.

Hadde sett på hyttene Skridulaupbu og Slæom og der var det spådd fint vær tirsdag og onsdag av YR.no. Resten av uka var det dårlig vær.

Når jeg dro fra Oslo regnet det i bøtter og spann og bussens viskere gikk på full sped helt til Lom. Jeg satt og lurte på om jeg hadde gjort noe lurt i å dra.

Opp mot Grotli fra Lom klarnet det opp og det sluttet å regne.

Drar fra Grotli ca. kl. 05.10. Startet på 920m.o.h

Jeg fulgte en grusvei et stykke før jeg fant det første skiltet mot Skridulaup. Det var en ny grusvei før stien tok av fra veien over en bru.

Brukte ca. en halv time dit.

Så var det bra merket sti oppover lia. Det var en stigning på ca. 360m opp til Huguvardtjørni. Her var det også stidele.

Min sti gikk mot høyre.

Passerte vann 1477ca. og vann 1620 på venstre hånd.

Før og rundt vann 1477 var det mye stor stein og dårlig merket. Måtte bruke GPSen for å finne frem.

Fikk snart tatt noen fine bilder av Skridulaupen på 1962m.o.h og Sandåbreen. Det hadde blitt nydelig og varmt vær.

Så var jeg på det høyeste punktet på 1640m.o.h. Nå ligger Rauddalsvannet langt der nede.

Det bar bratt nedover mot Rauddalsvannet på ca. 900m.o.h. Her var merkingen meget dårlig og stien var det problemer å se.

Jeg gikk med GPSen i handa og krysset frem og tilbake nedover fjellsiden og traff skiltet ved vannkanten.

Gikk så langs vannet i 5,1 km. Ved austre og vestre Sandå gikk stien et godt stykke opp i lia for å passere 2 bruer.

Her var elvene store og et fint syn og se. Det var ganske tungt å gå langs vannet. Opp og ned hele tiden og en del søle og stein.

Klokken 13.45 så jeg en hytte og trodde jeg var fremme, men den var privat.

Var fremme ved Turistforeningens hytte Skridulaupbu ca. kl.14.00.

Synes 9 timer var bra. Litt sliten var jeg men synes turen hadde vært fin.

Hytta var brukbar men det var lite mat her. Hvis en ikke likte Joika kaker da.

Det kom et følge på 7 peroner som spiste ved vannkanten og dro videre for og telte lenger opp i dalen.

Sent på kvelden kom det også 4 stykker som overnattet.

Dag 2. Onsdag. Fra Skriulaupbu til Slæom

Så kom det som jeg hadde gledet og gruet meg for. Å gå fra Skridulaupbu til Slæom.

Det var fint vær. Ca. 15 grader varmt. Det hang igjen noen tåkedotter over fjella.

Startet ca. kl.05.15. Etter en halv time stoppet jeg ved en elv for å ordne meg med vask og pusse tenner.

Jeg ville ikke gjøre det i hytta da jeg ikke ville vekke de som lå der.

Det var en slakk bakke oppover fra Skridulaupbu til nedre Leirvatnet. Fint å gå og bra merket..

Kom til brua over Øyren ca.07.00. Det var en fin og ny hengebru. Veldig greit å gå over der. Så nå også Tverrbyttnbreen.

Kom inn i et myrlende etter brua. Her var det fint merket med staker. Det var flott å gå der.

Hadde også fin utsikt bak mot Øyren og Leirvatnet.

Kom inn i Tverrbotnen og gikk til venstre for elva Tverrbyttna. Satte meg ned for å spise.

Det var før den skikkelige oppstigningen begynte.

Stien brøt av til venstre og opp det aller bratteste. Jeg trodde stien skulle følge elva opp til breekanten.

Det ble veldig bratt og steinete. Så heller ikke rødmerkingen hele tiden. Måtte klatre med både ben og armer i et parti.

Kom så opp til en hylle i fjellet som gikk på skrå og bratt oppover. Her var det fint å gå og ikke luftig ned. Bra for meg som er høyderedd.

Det hadde klarnet opp, og det var nydelig utsikt mot Tverrbyttnbreen.

Jeg lurer på om det hadde vært bedre og legge stien langs elva opp til brekanten også brekke av til venstre og opp til hyllen som går oppover?

Det er litt vanskelig og se det ovenfra fjellet.

Det var nå ganske bra merket et stykke. Etter at en hadde kommet opp det bratteste gikk stien litt mot høyre.

Så var det ganske mange snøflater å gå over før en var på toppen. Stien gikk faktisk ganske rett opp mot toppen. Det var litt vanskelig å se vardene noen plasser.

Kom opp på toppen ca. kl.11.15. På 1776m.o.h. Det hadde vært en stigning på ca. 850m.

Hadde tatt det med ro, og hadde også leitet etter merkingen noen plasser.

På toppen tok jeg bilder rundt hele horisonten.

Tenkte jeg skulle spise her men selv om det var fint vær, blåste det ganske mye så jeg gikk videre.

Stien gikk nå i nesten samme høyde i ca.40 minutter. Det var greit å gå.

Så også Vasstverratjørnin ovenfra fjellet. Fant en fin plass med utsikt over Sekkebreen for å spise.

Her så jeg et følge på 6-7 personer komme oppover en morenevold mot meg. Det var et merkelag av frivillige fra DNT.

De skulle merke stien opp til toppen. Hyggelige folk. Jeg ville treffe dem på Slæom om kvelden.

Stien gikk nå bratt nedover en morenerygg og ned til elva som rant ut i det midtre Vasstverratjørni. Her måtte jeg vade for første gang.

Det var litt stritt et sted i elva, men OK.

Gikk så langs midtre Vasstverrtjørni på venstre hånd. Så det nedre Vasstverrtjørni. I enden av dette måtte jeg vade igjen. Fra venstre side over elva.

På GPS kartet var det faktisk merket at en skulle krysse elva to ganger og gå på venstre side av elva ned til Mysubyttvatnet.

Dette var feil, en skulle krysse elva en gang også gå langs elva nedover på høyre hånd.

Elva var veldig stri, jeg måtte stille meg med ansiktet mot strømmen og flytte bena veldig forsiktig. Fordelen var at det var helt flate steiner på bunnen og det hjalp veldig.

Så bar det ned mot Mysubyttvatnet der nede. Det var forferdelig bratt noen steder, men det var gressvold nedover. Gikk på baken en gang men det gikk bra. Det var meget godt merket nedover.

Etter å ha kommet ned til vannet er det ca. 1km opp til Slæom. Der var det greit å gå og var fremme der ca. kl.15.30.

Hadde brukt ca. 10 timer på turen. Var ikke sliten og jeg var fornøyd med tiden jeg hadde brukt.

Dette hadde vært en nydelig tur og fint vær. Hadde tatt mange bilder og sett mange fine breer.

Ut på ettermiddagen kom det to damer som neste dag skulle gå samme rute som meg, bare den andre veien.

Det ble veldig fult i hyttene den kvelden.

Dag 3. Torsdag. Fra Slæom til Sota Sæter

Startet kl. 08.20 for å gå til Sota Sæter. Startet senere en vanelig da jeg skulle gå i bare ca. 4,5 til 5timer.

Det hadde kommet noen dråper regn før jeg dro, men det var bare en vits.

De to damene som skulle gå til Skridulaupbu startet samtidig med meg.

Det var fint å gå nedover Mysubyttdalen.

Kom til en liten elv jeg måtte over. Det var ganske mye vann her. Den var ikke bred men ganske dyp. Det var en stein uti elva, og jeg tok sjansen på å hoppe ut på den. Vannet gikk over støvelen og jeg ble litt bløt.

Kom inn i en liten bjørkeskog før setergrena Mysubytta og her var stien lagt litt om. Den gikk litt til høyre før den gikk nedover. Stien på GPS kartet gikk nærmere elva. Kom ned til grenna og her satte jeg meg ned og spiste.

Jeg kunne nå velge om jeg ville gå veien eller følge stien ned til Sota Sæter. Jeg fulgte stien.

Det var laget en natursti nedover langs elva. Det var mange fine og gamle furuer nedover her, og det var satt opp mange plakater.

Det var greit å gå og jeg var fremme ved Sota Sæter ca. kl. 13.00.

Fikk meg et rom og dusj, men måtte vente til etter kl. 03:00 før rommet var ferdig.

Kom i prat med et hyggelig par fra Halden som skulle gå ned til Luster.

Kl. 18.30 serverte de en nydelig middag, og senere ble det hyggelig prat i peisestuen.

Sota Sæter var en veldig fin plass. Her var mange familier med unger. Flott utgangspungt for turer og fiske.

Og bilvei helt frem.

Dag 4. Fredag. Fra Sota Sæter til Nørdstedalseter

Startet å gå mot Nørdstedalseter kl. 05.00 om morgenen.

Fulgte veien ca. 10minutter før stien gikk opp i fjellet.. Det var bra merket og fint å gå. Jeg skulle opp 880m.

Kom til vannet Sottjørnin. Her var det litt stein å gå i.

Gikk også forbi Tundradalskyrkja på 1970m.o.h.

Kommer til toppen og har snart fin utsikt mot Illvatnet. Her var det mye stein å gå i.

Spiser her. Er snart ved Illvatnet. Stien går her etter hvert et stykke fra vannet for å unngå de verste steinene.

Det går veldig mye opp og ned, så jeg går ned til vannkanten for å prøve å gå langs stranden.

Det var ikke særlig lurt da det var kjempestore steiner her som var veldig ustabile. Gikk noen hundre meter langs stranden, men fant ut at det var for farlig og gikk oppover til stien igjen.

Det er nok å anbefale å følge stien her!

Er så ved enden av vannet. Brukte 2 timer langs vannet.

Nedover mot Nørdstedalen er det veldig lett og fint å gå. Stort sett gressvoller.

Kommer ned til vannet Fivlemyrane. I enden av vannet er det en demning. Her kommer stien fra Arntszbu ned.

Herfra er det en grusvei frem til Nørdstedalseter. Det er bare ca. 2km dit. Er der ca. kl.14.30.

Det er ganske fullt her så jeg får en seng på sovesal. Har ikke ligget på sovesal siden jeg var på feriekoloni.

Middagen her var god.

Dag 5. Lørdag. Fra Nørdstedalseter til Sognefjellshytta

Startet å gå kl.05.00. Det var fint og ganske varmt vær.

Gikk oppover Vetledalen og hadde snart Vetledalvatnet på høyre hånd.

Kom til stiskille Sognefjellshytta og Stølsdalen. Turen nedover Stølsdalen har jeg blidt anbefalt å gå.

Det er fint terreng med små kneiker oppover der jeg går. Ser Grønnevatnet øvre og stiskille som går til Bøvertun og Høydalsvaten.

Jeg ser ned på innsjøen Tverrbytnet og kommer til Liabrevatnet. Ser fjella i Jotunheimen i det fjerne.

Kommer så til noen store snøflater. Det var fint å gå da snøen var fast og fin. Så ned på Storevatnet.

På høyre side av Storevatnet lå fjellet Kjerringhetta. Stien var tegnet ganske direkte over fjellets topp på GPS kartet. Nå går den ganske langt rundt.

Det er ca. 2km. lenger en på GPS kartet.. Jeg hadde tegnet inn den direkte stien på GPS kartet, så etter en stund var jeg utenfor ruten på GPSen.

Jeg stolte mer på kartet en GPSen denne gang og det var lurt.

Det var fryktelig tungt og gå rundt. Noen steder måtte jeg ta av meg sekken og løfte den opp før jeg klatret etter selv.

Jeg brukte faktisk 2 timer på den ca. 3,7km lange turen rundt fjellet.

Kom ned til demningen. Etter å ha gått over den fant jeg ikke noe merking, men så på kartet at en sti gikk opp fra veien lenger nede.

Fulgte veien et stykke før jeg gikk opp i fjellet utenfor stien. Kom snart inn på slepa igjen.

Kom til stidele Bøvertun.

Det var ganske vilt terreng videre. Måtte opp en kneik som gikk nesten rett opp 100m.

Klokken 14.51 var jeg fremme ved Sognefjellshytta. Det var snålt! 200m fra hytta begynte det og striregne. Det første regnet på hele turen.

Jeg fikk meg et rom for natta og spiste en god middag her.

Neste dag tok jeg bussen hjem.

Dette hadde vært en fin tur. Været var helt utrolig bra. Det var lange turer mellom hyttene, men jeg var ikke spesiell sliten.

Turen fra Skridulapbu til Slæom var spesiel. Hadde både gruet og gledet meg til den. I og med at det var fint vær gikk det bra.

Jeg syntes oppstigningen fra Tverrbotnen og opp på fjellet var litt bratt, men det gikk greit.

Turen til Nørdstedaseter var fin men det var ganske mye stein å gå i.

Det terrenget jeg likte best på hele turen var fra Nørdstedaseter til Sognefjellshytta. Her var det mye opp og ned. Men ikke de lange bakkene som på de andre strekningene.

Jeg hadde endelig greid det målet jeg hadde satt meg. Å gå fra Hjerkinn til Sognefjellshytta. At jeg tok det i to stepp var kanskje bra.

Stigningen på hele turen var faktisk på over 8000m. Så det har vært mye oppoverbakke.