Planer for fjelltur til Aurland 2008

Hovedside

Dette er et parti fra Aurlandsdalen.

Aurlandsdalen

Steinbergdalshytta Stengt

Østerbø

Vassbygdi

Bussrute i Aurlandsdalen, Flåm stasjon til Ål. Denne bussen er fin å bruke hvis en skal starte fra Geiterygghytta eller Østerbø.

En kan sette igjen bilen ved Geiteryggtunnelen (Geiteryggen Øst) å gå til Geiterygghytte og starte der, eller sette igjen bilen ved Vassbygdi og ta bussen til Østerbø og starte der. Det er mange alternativer her.

sol Værmeldinger for Aurlandsdalen

Når jeg snakker med turfolk sier de Aurlandsdalen. Det er en tur alle som går i fjellet bør gå.

Dette kan være en fin tur i August etter at jeg har gått i Rondane.

En kan ta toget til Finse og gå derfra til Geiterygghytta. Videre til Steinbergdalen hvor en kan overnatte. Dette er ca. en 8 timers tur.

Steinbergdalen hytte er STENGT I 2011

Fra Steinbergdalen kan en gå til Østerbø og derfra til Vassbygdi i Aurlandsdalen. Dette strekket kan taes som en eller to dagers tur. Dette er en 10 timers tur.

Dag tre kan en gå opp til Stonndalen og derfra videre til Myrvold og toget hjem. Dette er en 10 timers tur.

Jeg kan tenke meg å bruke 2 dager fra Steinbergdalen til Vassbygi. Dette for å få full glede av Aurlandsdalen og få tatt mange bilder.

Idag er det den 15/8 og det er spådd 3 dager med fint vær. Vil prøve å gå Aurlandsdalen.

Har fått en menisk skade i kneet, så jeg håper det går bra.

Fjelldronningen, Norges nasjonalplante, Aurlandsdalen

Aurlandsdalen

Det er vilt i Aurlandsdalen

Antall km i parentes på DISTANSE er DNT sin distanse. Den første distanse er den jeg har tegnet inn på Garmin kartet.

FH16 : FINSE - GEITERYGGHYTTA

GÅTID / DISTANSE 5 TIMER / 14-15 KM.(18km)
BRUTTO HØYDEFORSKJELL ca. 550 M OPP / ca. 540 M NED
KARTBLAD I M711 SERIEN 1416 II / (EV. TURKART 30 - "FINSE")
DNTs RUTENR. 551

Starthøyde : ca. 1220 moh - Slutthøyde ca. 1230 moh

Denne etappen er for mange første etappe på den klassiske fotturen ned Aurlandsdalen.
Fra Finse jernbanestasjon går stien et lite stykke vestover, over jernbanelinja og opp gjennom lite bolig / hyttefelt og i jevn stigning nord til nordøstover forbi under Sanddalsnuten (1554 moh). Her og de neste kilometerne befinner man seg i nedslagsfeltet for vannverket på Finse og det er i utgangspunktet ikke tillatt å telte her.

Finseåi krysses etterhvert på helårsbu og over et høydedrag på drøyt 1600 moh hvor den låste hytta Klemsbu ligger rett på andre siden (evt. fint å raste i hytteveggen).

Videre nordøstover mellom Sankt Pål (1694 moh) (på venstre side) og Flakavassnutane (1746 moh) på høyre side. Førstnevnte skal ha fått sitt navn av den engelske lord Garvagh d.e. som var mye i området i siste halvdel av 1800-tallet. Den avrundede kuppelen skal ha minnet ham om den kjente katedralen hjemme i London.

Både Sankt Pål og den vestligste av Flakavassnutane er fine avstikkere med en flott utsikt, spesielt sistnevnte (omlag 1 km øst for stien) med utsikt mot Hardangerjøkulen og Hallingskarvet og helt mot Gaustatoppen (1883 moh) så vel som deler av Jotunheimen mot nord.
Fra dette det høyeste punktet på ca. 1660 moh går det ned mot østenden av Omsvatnet og nordøstover litt oppe i dalsiden mot Bakkahelleren. (Her passeres dyregrav i nedstigningen.)
Videre ned mot Geiteryggsvatnet og langs dette på sydsiden til Geiterygghytta.

FH32a : GEITERYGGHYTTA - STEINBERGDALEN

GÅTID /DISTANSE 3 TIMER / 10-11 KM.(11km)

BRUTTO HØYDEFORSKJELL ca. 370 M OPP/ca. 640 M NED

KARTBLAD I M711 SERIEN 1416 II / 1416 I / (EV. TURKART 55a "SKARVHEIMEN")

DNTs RUTENR. 553

Starthøyde : ca. 1230 moh - Slutthøyde ca. 1060 moh

Denne blir ofte gått som en del av den klassiske fotturruta gjennom Aurlandsdalen.

Fra Geiterygghytta først en snau kilometer nordvestover på anleggsveien før stien tar av til høyre og fortsetter nordover opp skråningen vest for Sundhellerskarvet (1613 moh). På venstre hånd har man Vestredalstjernet (oppdemt) stadig lenger nedenfor seg og på andre siden av dalen elveleiene der elvene Heimre og Fremste Varga fosset nedover før vannkraftutbyggingen.

Snart kommer man til stidele. Stien til høyre fortsetter mot Kongshelleren (FH32c) mens stien mot Steinbergdalshytta krysser Rossdøla på sommerbro og fortsetter nordover på venstre side av Bolhovd (1509 moh). Det meste av tiden har man kontakt med veien (riksvei 50 Hol-Aurland) nede i dalen på venstre side noe som kanskje reduserer naturopplevelsen noe.
(Siden denne etappen er nokså kort, kun 3 timer, kan det være et alternativ å følge stien mot Kongshelleren, FH32c, til stidele rett vest for Langavatnet og gå stien fra Kongshelleren til Steinbergalshytta, FH32b. Dette er en tur på ca. 6 timer, isteden for de 3 timene som direkteruten tar.)

På 1400 meter over havet passerer man turens høyeste punkt før det går nedover mot Storebotn og videre ned til Drifteskard. Nede til venstre har man Stemberdalen med sine gode beitemarker som har hatt oppmot 1000 kyr på beite samtidig. Flere steinbuer nede i dalen er gamle overnattingssteder for driftekarer som hadde kyr på beite her under den lange ferden til Østlandet.
Lenger fremme ser man Vetlebotnvatnet og Steinbergdalshytta. Tverrelva krysses på sommerbro før man kommer inn på stien fra Kongshelleren. Herfra er det bare et par hundre meter ned til Steinbergdalshytta

FH33 : STEINBERGDALEN - ØSTERBØ

GÅTID / DISTANSE 4 TIMER / 9-10 KM.(10km)

BRUTO HØYDEFORSKJELL ca. 320 M OPP / ca. 560 M NED

KARTBLAD I M711 SERIEN 1416 I / (EV. TURKART 55a "SKARVHEIMEN")

DNTs RUTENR. 555

Starthøyde : ca. 1060 moh - Slutthøyde ca. 820 moh

Fra Steinbergdalen nordover, noe på skrå oppover fjellsiden. Utsikten er fin ned mot Stemberdalen og Vetlebotnvatn, men etterhvert også nedover dalen mot Øyestølen (tidligere støl til Øvstebø gård og fortsatt i bruk som geitestøl) og Øyestølsvatnet. Fjellsiden som stien går i er bratt men ikke problematisk på noen måte.

Det går litt opp og ned, og to sideelver (Øyestølsgrovi og Storagrovi) krysses på sommerbroer. Stien fortsetter nedover og over til utløpet av Sauavaddalen hvor elva Grøna krysses på helårsbro (normalt liten vannføring her pga. at vannet er bortregulert til kraft) og videre til Grønestøl, en vakkert beliggende støl ved tregrensa. Stien fortsetter videre vestover i fjellsiden over et bratt gjel før selve Aurlandsdalen vider seg ut. Herfra ser man også Øvstebø. Herfra tar stien seg etterhvert ned mot dalbunnen og vassdraget som følges den siste kilometeren frem til hyttene på Øvstebø (Øvstebø Fjelstove) og Øvstebø Turisthytte).

(På Øvstebø er det en egen fjellkirkegård for folka som omkom her oppe i fjellet. Veien til bygd og kirke var lang og vanskelig.

FH28a : ØSTERBØ - VASSBYGDI i AURLANDSDALEN

GÅTID / DISTANSE 6 timer 16-18 KM.(18km)

VANSKELIGHETSGRAD MIDDELS

KARTBLAD M711 SERIEN ca. 250 M OPP / ca. 1000 M NED

DNTs RUTENR. 556

MERKING VARDET / RØDE T'ER OG / ELLER TYDELIG STI

Starthøyde : ca. 820 moh - Slutthøyde ca. 80 moh

Dette er en av etappene (selve kjerneetappen ) på den klassiske fotturen gjennom Aurlandsdalen.

Denne etappen i Aurlandsdalen er den villeste og mest dramatiske, og samtidig den hvor menneskelige inngrep er minst. Lenger oppe er dalen i dag preget av veier og andre menneskelige inngrep, mens på denne etappen er de synlige inngrepene i svært liten grad merkbare noe som gjør denne etappen til en stor naturopplevelse den dag i dag.

Fra Øvstebø går stien vestover på nordsiden av Aurdalsvatnet og frem mot den tidligere luftige og beryktede passasjen Nesbøgalden. I gamle dager var det slått stokker inn i kløfter i det steile fjellet som det var festet stigetrinn på, både loddrette og vannrette stiger. Det var nok en spennende opplevelse den gange, men med hester og dyr måtte man gå over fjellet lenger nord via Gravadalen. I 1930 åra ble det imidlertid sprengt ut en bred sti her slik at det er en langt mer bekvem affære å ferdes her i dag. Vel nede gjennom Nesbøgalden befinner man seg ved Nesbøvatnet. Snart passeres den gamle gården Nesbø som var bebodd til langt utpå 1800 tallet.

Videre litt opp fra elva og langs hyller i fjellet. Liket etter at elva gjør en markant sving mot venstre (en drøy kilometer etter Nesbø) kommer man til et stidele hvor man kan velge mellom to alternativer det neste stykket:
Enten den gamle veien over Holmenstølen, Bjørnstigvarden og ned den bratte Bjørnstigen eller den nyere veien nede i dalen forbi den gamle boplassen Heimrebø.

Begge alternativene kommer sammen igjen på Bjørnstigsletti.
Det sistnevnte alternativet er det beste for dem som ikke liker høyder. Her er det på 1950 tallet sprengt ut fin sti forbi de vanskeligste passasjene, men den gamle og historiske veien går over Bjørnstigvarden og anbefales alle som ikke har problemer med litt bratte passasjer. (På det bratteste partiet er det ned Bjørnstigen lagt ut en vaier til å holde seg fast i, ellers er det på ingen måte noen vanskelig eller krevende ned eller oppstigning, men det er langt ned!).

Stien fortsetter forbi liten kolle (787 moh) på høyre side og forbi det vesle Svartatjødn. Her bør man ta seg tid til en avstikker til Vetlahelvede, en mektig jettegryte (den største i dalen) et lite stykke vest for stien.
Stien tar seg etterhvert bratt ned mot elva igjen og langs det trange elvegjelet ned mot Bridlebrui. (Det går også gammel ferdslesvei lenger oppe i fjellsiden forbi stølen Skori, men anbefales ikke i dag.)
Like ovenfor Bridlebrui er det et stidele. Sti over til Stonndalen (FH28b) tar av til venstre, ned til elva og over brua mens stien videre nedover Aurlandsdalen fortsetter på høyre side av elva.

(Har man god tid kan man ta en avstikker over Bridlebrui. Her er det også jettegryter på nedsiden av brua og et stykke langs stien mot Stonndalen ligger den gamle gården Teigen hvor det er mange store fjellkløfter.)
Veiverdalselvi krysses på bro før stien tar seg opp til den gamle gården Sinjarheim, den av gårdene i Aurlandsdalen som var lengst bebodd.

Den ble først fraflyttet i 1922. (Fra Sinjarheim går det gammel sti opp til stølene Orrasete og Veiverdalen som var støler for gården Sinjarheim.)
Den neste gården man passerer er Almen (gården ble plassert under en diger steinblokk slik at den skulle være trygg for steinsprang og ras), den nederste av gårdene i Aurlandsdalen. Etterhvert dukker stien inn i løvskogen. Ettervert kommer man inn på veien og snart er man nede i Vassbygdi hvor Aurlandsdalen Hotell tilbyr losji.
Fra Sinjarheim går stien bratt ned Sinjarheimsgalden hvor det er sprengt ut sti og over Grovselvi på bro.

VASSBYGDI i AURLANDSDALEN - STONNDALEN

GÅTID / DISTANSE ca. 2 TIMER / 5,6 KM

KARTBLAD I M711 SERIEN ca. 560 M OPP / ca. 0 M NED

DNTs RUTENR.

Starthøyde : ca. 100 moh - Slutthøyde ca. 660 moh

En krysser Aulandselvi og går på høyre siden av den oppover langs elva. En følger slepa og den går mer vestover ved Øygarden som passeres på høyre hånd.

En går nå opp dalen langs elva Stonndalselvi. En krysser elva og Stundalen Fellesstøl ligger på høyre siden av elva.

Her går også riksvei 50 og Stonndalstunnelen inn i fjellet.

FH27 : STONNDALEN - VATNAHALSEN / MYRDAL

GÅTID / DISTANSE 8 TIMER / 22-23 KM

VANSKELIGHETSGRAD MIDDELS

BRUTTO HØYDEFORSKJELLca. 1150 M OPP / ca. 950 M NED

KARTBLAD I M711 SERIEN 1416 III / 1416 IV / 1416 I / (EV. TURKART 55a "SKARVHEIMEN")

DNTs RUTENR. 559

Starthøyde : ca. 660 moh - Slutthøyde ca. 870 moh

Slepa starter med å krysse Stonndalselvi. Så går den i bratte slyng opp fjellsiden til Botolvsstølen og over ryggen av Grindsfjellet. Etter en srund krysser en kraftlinje som går ned i Låvisdalen.

Etter hvert vil en komme inn på en kraftlinje som en følger ganske lenge. En vil få Vidalsvatnet på høyre hånd og se demningen i nordenden av vannet.

Midten av vannet heter Liverdalsvatnet og sydenden heter Frehteimsvatnet.

Etter hvert vil en ha kraftlinjen mellom seg og vannet. En vil passere øst for Vetla Grånosi (1386 moh) Her vil en passere et skar.

En vil hele tiden gå ca. 3-400m ovenfor vannet. Så går det nedover mot Fredheimsdalen. Flere bekker må passeres, den største av dem er Eitra som må vades. Vadestedet er merket.

En vil få et mindre vann på høyre hånd. Så vil slepa gå nedover mot Seltuft (seter) som passeres på venstre hånd.

En vil komme til Seltuftvatnet og her vil en passere Moldåi på bru.

Ved Seltuftvatnet kan en gå langs vannet eller gå til venstre opp til Rallarveien å følge den forbi Reinungavatnet til Vatnahalsen og opp til Myrdal.

(Avstander i parentes er DNT sine lengder)