Fjelltur fra Torsetlia til Noresund

Norefjell

Reinsdyr ved Reinsjøen.

Bilder fra turen:

Dag 1 fra Torsetlia til Dusehasten

Dag 2 fra Dusehesten til Langedrag og Dalabu

Dag 3 fra Dalabu til Haglebu og Tovseter

Dag 4 fra Tovseter til Høgevarde

Dag 5 fra Høgevarde til Nordefjellshytta og Noresund

Hytter :

Toveseter

Høgevarde

Værvarsel Uvdal Eggedal

Dette er en tur fra Torsetlia til Dusehesten, Langedrag, Dalabu, Haglebu, Toveseter, Høgevarde, Norefjellshytta og ned til Noresund

I år drar jeg på den første fjellturen tidlig. Drar tirsdag den 22. juni.

Har med brød og pålegg. Ingen middagsmat. Har også med telt, sovepose og liggeunderlag.

Dag 1 tirsdag:

Tok Toget fra Oslo til Geilo. Her måtte jeg vente i 2,5 time før bussen gikk opp på fjellet og til Torsetlia.

Når jeg gikk av bussen traff jeg 2 damer som jeg tror hadde gått den motsatte veien jeg skulle gå.

Startet å gå klokken 15:00. Det var ganske varmt og fint vær.

Fant ganske snart stien etter GPSen. Gikk på venstre side av Torsetvannet. Det var nå et ganske langt parti med myrlende.

Her stemte ikke GPSen. Fulgte den men så ingen sti.

Det var nå et fint parti å gå. Så kom en inn i en bjørkeskog før en kom. til setergrenda Larssætran.

Så var det å følge grusvei etter GPS før stien tok av til venstre. Her måtte en gå i ca. 200m før det sto skilt mot Dusehesten.

Hytta var ikke merket på GPS kartet så jeg rotet litt før jeg fant skiltet til hytta.

Var fremme ved Dusehesten ca. klokken ca.19:10

Hytta var veldig fin, og lå nydelig til, men det var veldig dårlig vann der.

Var alene på hytta.

Dag 2 onsdag:

Startet om morgenen klokken 04:50 med fint vær ca. 12 grader varmt før solen kommer opp.

Det var mye bjørkeskog og variert terreng før en kom ned til setra Turrhaug. Her var det fin utsikt og en så ned på Tunhovfjorden.

Fra setra gikk det bare nedover til vannet.

Var fremme ved Pålsbudammen klokken. 06:45. Det var ikke lovlig å gå over dammen her så en måtte gå under demningen..

På andre siden gikk en sti av fra veien og ganske rett over halvøya. En gikk her i furuskog med masse lavmose. Det så ut som det lå snø på bakken. Det var veldig lett terreng å gå i.

Etter og ha kommet over halvøya, fulgte stien vannet før den gikk opp og over hovedveien.

Når jeg kom til veien som gikk opp til Langedrag bestemte jeg meg for å følge stien mot Dalabu før jeg gikk mot Langedrag. Her roter jeg meg bort og finner ut at GPSen ikke stemmer med kartet.

Kommer til slutt frem til Langedrag klokken 11:30. Her spiser jeg middag før jeg går videre klokken 12:00

Kommer greit frem til Kolbjørnstølen. Her var skiltstolpen snudd slik at jeg lurte på hvor jeg skulle gå.

Etter å ha sett på kart og GPS fant jeg stien videre. Den gikk opp en ganske bratt stigning opp på fjellet..

Hadde snart gått i 10 timer, og fikk problemer med svimmelhet og hjertebank. Måtte legge meg ned en stund og tvinge i meg mat og drikke. Hadde ikke matlyst. Var også plaget av varmen. Nå gikk jeg videre i lusetempo og det gikk OK.

Passerte Langvatnet og etter en stund gikk stien ned til Dalabu. Her stemte GPS kartet ikke med papirkartet.

Var fremme ved Dalabu klokken 16:30. Dette var også en meget fin hytte. Var aleine på hytta.

Dag 3 torsdag:

Startet ca. klokken 06:10 om morgenen for å gå til Haglebu.

Kom snart til setergrena Briskerud, og så til Lauvhaugen. Her forsvant stien på en gressvold.

Måtte bruke GPS for å finne stien igjen.

Etter Lauvhaugen ble det ordentlig fjelllandskap. Herfra var det ganske mye stigning mot Reinsjøen.

Når jeg nærmet med Reinsjøen så jeg en reinflokk på stien foran meg.

Det var 13-14 dyr. De dro avsted da de så meg men ble stående på en åsrygg slik at jeg fikk tatt bilder av dem. Et par av dem hadde kjempestore horn. Dette var litt av en opplevelse.

Kom så ned til Reinsjøen klokken 09:06. Dette er et ganske stort vann. Så var det et greit terreng å gå i før den lange nedstigning mot Flatvollen hvor jeg var klokken 11:20

Gikk så på veien ned til Haglebu hvor jeg var klokken 12:10

Hadde tenkt å leie meg en campinghytte her, men det var stengt så det måtte jeg slå fra meg, men fikk spist middag på Haglebu fjellstue.

Startet å gå mot Toveseter fra rødekorshytta klokken 13:30.

Det var vanskelig å finne stien oppover lia da det var mye hyttebygging og veier her. Brukte GPSen og kom meg endelig på toppen av skibakken.

Jeg trodde jeg skulle bli sliten, men var i fin form.

Stien videre var fin å gå og jeg passerte Småtjenna. Her hadde jeg mange ganger gått forbi på ski når jeg lå på campingplassen på Haglebu for mange år siden.

Det var nå fint terreng å gå i helt frem til Toveseter hvor jeg var ca. klokken 17:30.

Denne lå veldig fint til med en gressvoll foran hyttene. Det var tre hytter, en nyere og 2 gamle. Jeg lå i den nyeste.

Her var det veldig lav døråpning så jeg skallet en to tre ganger før jeg husket å bøye meg.

Dag 4 fredag:

Startet å gå mot Høgevarde klokken 05:15. Kom nå inn i veldig fint fjellandskap. Mye opp og ned, men nydelig terreng.

Det var mye stigning ved Gråfjell hvor jeg var ca. klokken 08:00.

Dette terrenget var nydelig å gå i. Det hadde vært en fin tur å starte fra Haglebu å gå til Toveseter, og neste dag gå til Tempelseter via Gråfjell.

Var ved stiskille Tempelseter og Høgevarde klokken 09:20 Her var det 1,5km med bratt oppstigning mot Høgevarde hytta.

Var på Høgevarde klokken 10:00. Kjente at jeg begynte å bli i form.

Dette var en meget stor hytte, men jeg likte meg ikke noe særlig her. Det var både kaldt ute og inne i hytta.

Når jeg kom inn frøs jeg så jeg skalv. Måtte etter hvert krype ned i soveposen.

Har aldri hørt så mange lyder i en hytte før. Fikk frysninger av å være der.

Dag 5 lørdag:

Dette var lørdag og den eneste bussen som gikk fra Noresund til Oslo gikk klokken 10.00

Hvor lang tid ville jeg bruke ned til Noresund? Det var 10,5km til Norefjellshytta og 8,6km ned til Noresund.

Satset på 8 timer for å være på den sikre siden.

Startet mot Norefjellshytta klokken 02:00. Litt pussig var det at den delen av hytta som var avlåst lyste det lys når jeg dro.

Det var antagelig den automatiske innstilingen til solsellene som hadde slått seg på.

Det blåste veldig kaldt når jeg dro, og jeg frøs både på kroppen og på hendene. På strekket mot Norefjellshytta var det faktisk ingen steder å søke ly for vinden, så det var en kald fornøyelse å spise underveis.

Var fremme ved Norefjellshytta klokken 05:22

Bruket GPSen og fulgte grusveien ned mot Noresund hvor jeg var fremme klokken 07:40

Dette hadde vært en fint tur. Kjente at treningen og forberedelsene til turen hadde vært litt for dårlig.

Kjente at jeg hadde gått meg i form de 2 siste dagene.

De 1,5 første dagene var det mye bjørkeskog og furuskog å gå i. Det var ikke så severdig som resten av turen.

Fra Langedrag var det fint, og særlig fra Haglebu til Høgevarde var det fint fjell landskap å gå i.

Det var veldig fine hytter jeg lå i, men jeg savnet mat i hyttene. Det var mat på Høgevarde.

Jeg gikk ned 4,5kg på turen

Været hadde vært veldig fint men den siste dagen fra Høgevarde var det kaldt og mye vind.