Fjelltur Norge på tvers, Sylan 2012

Hovedside

Dag 1. Fredag 13. juli. Fra Svenskegrensa til Nedalshytta

Jeg tok toget til Koppang den 12.juli. Broren min kjørte meg til Stugudal og videre på grusveien til Nedalshytta. Han snudde i veikrysset Nedalshytta, Sylsjøn.

Her startet jeg å gå mot grensa Klokken 14.00. Det er ca. 5km å gå dit. Det var noen reale oppoverbakker å gå før det gikk bratt ned mot Sylsjøn og grenseskiltet. Var der ca. kl.15.05.

Begynte å gå mot Nedalshytta kl. 15.15. Det var en grei sti å følge, ca. 5 - 6km å gå. En gikk i en del stein etter kraftutbygningen. De siste 2km gikk jeg i regnvær å så ned på Nesjøen.

Det hadde vært ca. 21 grader varmt da jeg begynte å gå, men det droppet ned til ca. 11grader da det begynte å regne.

Var fremme ved hytta ca. kl.17.00, og rakk en dusj før middagen kl. 18.00. Middagen her var ikke den beste jeg har fått, men OK.

Hytta var veldig fin og hadde bra fasiliteter. Traff 3 karer fra Trondheim her, og det ble en hyggelige prat utover kvelden.

Hælen min hadde ikke vært god å gå på, men jeg kjente ikke noe i kneet.

Gikk forbi et sted hvor det var veldig mye Stjernesildre. Det var synd det regnet. Det var ikke lett å fotografere dem.

Dag 2. Lørdag 14. juli. Fra Nedalshytta til Storerikvollen

Jeg startet å gå kl. 08.30 etter frokost. Det var ca. 11 grader varmt og litt dis som falt ned.

Var på toppen av den første stigningen etter ca. 1 time. Det var masse blomster langs stien. Så fjella Sylan til høyre for stien. Det var litt dis der.

Når jeg satt og spiste kom de 3 fra Trondheim og passerte meg. Jeg prøvde ikke å følge dem, de gikk altfor fort for meg.

Når jeg kom til Fiskåa så var det ingen bru der. De 3 fra Trondheim kom seg over uten å ta av støvlene. Jeg hadde ikke lyst til å gå over der da den var ganske stri strøm. Jeg gikk 200m oppover elva og passerte over en snøbru. Det gikk OK.

Passerte Storsylen ca. kl.10.30.

Det var lagt ut veldig mye klopp på myrene. Det var som å gå på trampoline. Dette var nok for å lede folk dit en ville.

Passerte et langt Reingjerde. Jeg passerte de fra Trondheim. De satt og spiste lunsj.

Så tilbake og utover Esandsjøen. Den var virkelig fin.

Jeg ser tilbake der jeg kom og kan se at disen letter over Sylanfjella.

Nærmer meg nedstigningen mot Djupholmsvika.

Passerte over brua ved Djupholmvika kl. 15. 10. Den var ganske spesiell.

Jeg ankom hytta ca. kl. 16,15. Den ligger fint til med utsikt over Esandsjøen

Været hadde blitt fint etter ca. 1 times marsj. Det var nok 20 grader varmt på mesteparten av turen.

Hytta var fin og maten var bra. Traff på et ektepar fra Trondheim en kar som jobbet med merking for DNT.

Det ble en hyggelig kveld

Dag 3. Søndag 15. juli. Fra Storerikvollen til Ramsjøhytta

Startet mot Ramsjøhytta kl. 08.45 med brukbart vær. Ca. 10 grader. Jeg fulgte en traktorvei det første stykke bort til parkeringsplassen.

Det hadde blitt pratet så mye om denne parkeringsplassen så jeg gikk glipp av stien som tok av fra traktor veien, men det gikk bra for stien og veien traff hverandre igjen ved Sankåvollen. Da jeg gikk videre oppover Sandkådalen begynte det å regne, og det ble ganske kaldt på fingrene. Gikk forbi setra Haugvollen.

Jeg traff 2 unge damer som kom fra Ramsjøhytta. Den ene fortalte at hun hadde gått fra Stjørdal på asfalt med en sekk på over 20kg. Det hadde gått ut over bena. Ved veien etter Ramssjøhytta hadde hun blidt kvitt den tunge sekken, og hadde nå en mindre og lettere sekk. Jeg kunne se at hun sprudlet av energi med den mindre sekken.

Var ved setra Skarpdalsvolla ca. kl.12.45. Hele setra var full av reinsdyr. Det var nok tamrein.

Kom så inn på en vei igjen som ble fulgt ca.1km. Her gikk stien inn i Selbygglia. Fra veien til Ramsjøhytta var det ikke lett å gå. Veldig mye myr og gjørmehull. Det var også en del skrågåing.

Kom til Ramsjøhytta ca. kl. 15.00. Den lå nydelig til ved Ramsjøen.

Her var både avtroppende og påtroppende hyttevakt. Dette var virkelig hyggelige mennesker med skikkelig trønderhumor.

Vi var en 8-10 mennesker der og det var en hyggelig kveld.

Dag 4. Mandag 16. juli. Fra Ramsjøhytta til Schulzhytta

Jeg var ute en tur klokken 05.30, og det var ikke en sky på himmelen. Nå fikk en virkelig se hvor fint denne hytta lå til.

Drar fra hytta ca.kl.08.30 med ganske fint vær. Ca. 13 grader varmt.

Går langs Ramsjøen før stien går over noen store snøflater opp mot Ramskardet. Dessverre begynte det så smått å regne igjen.

Dette strekket mot Schulzhytta var veldig fint å gå. Lite myr.

Var fremme ved Schulzhytta ca. kl.13.30. Her var det ingen, og jeg likte meg ikke her så jeg tok bare noe drikke og gikk videre.

Dag 4. Mandag 16. juli. Fra Schulzhytta til Prestøyhytta

Jeg dro videre kl. 14.30. Det er et variert terreng det første stykke jeg gikk.

Nå ble det en bra stigning opp mot Høgfjellet og Turrulardfjellet. Her var det ganske fint å gå.

Det var veldig fint her oppe på fjellet med utsikt. Jeg spiste matpakken min her oppe. Etter at jeg kom til Stubbvollen ble det mye myr.

Ned mot Stubbvollen sklei jeg på baken i gjørma 2 ganger. Ble ganske møkkete.

Fra Stubbvolden gikk det mye oppover, og GPSen stemte ikke lenger. Litt frustrerende at avstanden til hytta på GPSen ble lenger og lenger.

Stien gikk som en fiskekrok opp fjellet og frem til hytta. Stien gikk over flere små juv. Var fremme ved hytta ca. kl.19.50.

Hadde tatt 2 hytter denne dagen og begynte å bli litt sliten, men det hadde gått bra.

Denne hytta var en gledelig overraskelse. Den lå nydelig til opp fra dalen og det var også fint rundt hytta. Den hadde gode fasiliteter. Fin salong og flått tørkerom. Fikk fyr på ovnen og hadde en hyggelig kveld selv om jeg var alene.

Tørkerommet var så bra et jeg startet dagen etter med knusk tørre støvler.

Terrenget mellom Schulzhytta og Prestøyhytta var bra å gå. Jeg vil si helt normalt fjellterreng.

Dag 5. Tirsdag 17. juli. Fra Prestøyhytta til Kvitfjellhytta

Det ligger et Naturreservat nedenfor hytta. Et våtommråde som så fint ut.

Startet kl 08.45 i fint vær og ca. 8 grader varmt. Det var brukbart å gå strekket opp mot Gråfjellet, det var lite myr.

Etter bare 10 minuter gange hadde jeg en nydelig utsikt bakover mot dalen og hytta.

Jeg brukte ca. 2 timer opp til toppen av Grønnfjellet. Det var fin utsikt derfra.

Oppe ved Grønnfjellet gikk stien forbi en fjellskrent som var full av blomsten Fjelldronningen. Jeg hadde ikke sett denne blomsten siden 2008 i Aurlandsdalen. Det var virkelig fint og se. Jeg måtte stoppe å fotografere dem. Fra Grønnfjellet ble det ganske mye myr og bløtt å gå.

Traff først et par og så en dame med hund som skulle til Prestøyhytta.

Var fremme ved Kvitfjellhytta kl. 13.30.

Det var en tysker i hytta som skulle gå i fjellet i 4 uker. Han skulle gå inn i Sverige og så tilbake og inn i Femunden.

I morgen blir den store finaledagen med ca. 32km å gå til sjøen i Stjørdal.

Dag 6. Onsdag 18. juli. Fra Kvitfjellhytta til Hemre gård

Det var ganske pent vær, ca. 9 grader varmt.

Startet å gå kl. 07.40.

Dette blir en maraton å gå. Først ganske mye myr. Passerer Vollsettjønna etter ca. 40min. Så opp på Ertsgardfjellet. Her oppe var det fint å gå.

Men så kom en til bløtmyrene. Ca. 10km med virkelig tungt terreng å gå. Det ble virkelig tungt etter hvert. Støvlene sugde seg fast og en vasset i vann.

Kom til Slungdalsvollen ca. kl. 09.45. Her var det 17 km til å gå til Hegra. Hadde gått 6km.

Kom til Langhølbekken kl. 11.30 og var fremme ved Flaksjøen og grusveien kl. 13.00

Her kunne jeg velge. Gå over Håmmåren og Tronskodalen eller gå veien rundt. Over åsen er det ca. 6,5km, mens veien er ca. 7.1km.

Jeg valgte veien. Det ble slitsomt med 7.1km på grusvei. Var fremme ved Hembre gård kl. 14.45. Det var veldig tungt for bena å gå på vei. Angret på at jeg ikke gikk over åsen.

Dag 6. Onsdag 18. juli. Fra Hemre gård til Sjøen i Stjørdal

Dro fra Hembre gård kl. 15.00 for å gå 12km til jernbanestasjonen i Stjørdal. Dette er på asfalt som tar veldig på bena. Prøvde å gå på grusen helt på siden av veien.

Er på jernbanestasjonen kl. 17.15. Går så den ene km ned til sjøen hvor jeg var kl. 17.47 og turen er gjort.

Jeg har gått Norge på tvers. 63 grader nord.

Tar toget til Trondheim og nattoget til Oslo. Jeg spanderte sovekupe på meg og det var deilig å sove til Oslo etter denne turen.

Hvorledes hadde turen vært?

Jeg kan ikke klage over været på turen, Det var bedre en de spådde. Temperaturen hadde vært mellom 8 og 21 grader varmt, og det var bra. Jeg hadde fryst bare en gang på turen.

Hyttene var meget bra, og det var nok mat også. Den aller fineste hytta var nok Prestøyhytta. Kvitfjellshytta var også meget bra. Jeg hadde det nok finest på Ramsjøhytta da det var flere folk der. Av de betjente hyttene var nok Nedalshytta best. Schulzhytta var for stor for meg når den var ubetjent.

Terrenget var stort sett OK å gå i. Mellom Nedalshytta og Storerikvollen var det lagt ut mange Klopper. Det kunne nesten bli for mye av det gode. Det hadde regnet mye før jeg kom, så bakken var mettet av vann. Det var veldig mye myr og verst var det mellom Kvitfjellhytta og Hegra. Der var det en strekning på ca. 10km som var ille. Det tok på kreftene. Alle jeg traff på turen advarte meg mot dette strekket. Jeg er en gammel mann, så når jeg greier det så skulle de som var yngre ikke ha noe problem.

Bena minne hadde overlevd turen. Helen var mest vond før jeg startet om morgenen, men var ikke så ille når jeg gikk. Menisken i venstre ben begynte jeg å kjenne når jeg gikk det siste stykke på veien. Jeg rullet med foten og sparket fra med tærne, og det hjalp veldig.

Merkingen i Sylan var meget god. GPS kartet mitt var enten for gammelt eller var stiene lagt om. På flere strekk stemte ikke stien med GPS.

En ting var spesielt. Det var alle fjellblomstene. Jeg tror ikke jeg har sett så mange forskjellige fjellblomster på en fjelltur før

Jeg hadde kjøpt meg nytt nødtelt. Ringtind superligtht 1-2. Dette var større en det gamle, og det kunne pakkes ned med innerteltet og ytterteltet koblet sammen. Det var veldig greit når en skulle slå det opp. Det veier 950gr. Fikk ikke brukt for det på turen.

Alt i alt en fin tur.

Tilbake til Hovedside

Her kan du hvile dine slitne føtter