hardangervidda

Bilder fra Liseth

Bilder Dag_1

Bilder Dag_2

Jeg skulle gå fra Liseth pensjonat til Haugastøl. Men det ble en kort tur. Når jeg kom til Finse hadde jeg så vondt i hælen at jeg måtte gi meg. Håper jeg kan ta turen fra Finse til Haugastøl senere på året.

Men jeg vil si at strekket fra Liseth til Rembesdalseter var noe av den tyngste fjellturen jeg har hatt. Fra Rembesdalseter til Finse var det ikke så tungt.
Jeg kikket som vanlig på været før jeg dro, og denne gang var det spådd ganske bra vær.

Jeg tok toget til Geilo tirsdag den 7/8, og buss til Liset pensjonat. Her lå jeg over til onsdag.
På tirsdag var jeg og en tysk dame borte ved Fosli hotell å så på Vøringfossen. Det var dårlig vær så det var ikke mye vi fikk fotografert.

Dag 1 Fra Liseth pensjonat til Rembesdalseter

Jeg startet klokken 08.40 på onsdag morgen. Det var overskyet og omtrent 9 grader varmt. Det gikk slakt oppover det første stykke. Lite myr, men mye svaberg å gå på.
Jeg var oppe ved hytta Smuttet omtrent klokken 10.00. Jeg spiste klokken 11.00. Jeg gikk forbi fjellet store Ishaug. Det hadde begynt å regne så smått, og det ble så kaldt at jeg måtte ta på meg hansker.
Når jeg var på toppen gikk det først slakt nedover.

Omtrent klokken 12.00 begynte nedstigningen til Skytjedalen. Det var skummelt. Når jeg sto på stupet var det tåke nede i Skytjedalen og jeg lurte virkelig på om stien gikk ned der.

Jeg tok det med ro når jeg gikk ned. Det gikk greit. Traff et par når jeg kom ned. De hadde virkelig en bratt oppstigning å gå.
Jeg traff flere nede i Skytjedalen. Det var flere som hadde teltet der.

Jeg startet å gå opp fjellet Storhaugen klokken 13.30. Det var ganske tungt å gå opp der, og det var bratt ned mot Simadalen. Hadde fin utsikt innover Skytjedalen. Videre gikk stien helt ute på stupet ned mot Simadalen. Jeg holdt meg 10m lenger opp fra stien. Kunne se demningen og Rembesdalsvatnet, men jeg kunne ikke gå ned til demningen. Er på toppen av Moldnuten før det begynner å gå nedover mot stiskillle Rembesdalseter og Kjeldebu.

Har fin utsikt mot breen Rembesdalskåka som er en del av Hardangerjøkulen.

Så var det nedstigningen til Rembesdalsvatnet og hytta der. Jeg hadde blidt advart om denne nedstigningen av alle jeg hadde møtt på veien, så jeg var litt betenkt. Det var først store rullesteiner og så ganske bratte svaberg som lå hyllevis nedover. Jeg tok det veldig med ro, men jeg falt da jeg tro på et svaberg som var glatt. Jeg falt på siden og slo meg i armen da jeg fikk staven imellom. Heldigvis røk den ikke. Jeg fikk vondt i armen og låret. Jeg sklei ikke videre nedover.

Stien gikk sidelengs bortover hyllene og så tilbake ned mot brua over elva fra breen Rembesdalskåka. Jeg hadde greid meg ganske bra. Det hadde vært verre hvis det hadde regnet. De jeg traff som hadde gått opp stigningen hadde gått i regnvær.

Jeg trodde at nå var det verste gjort, men det var det ikke. Det var virkelig ikke lett å gå på skrå over Rembesdalsvatnet bortover mot hytta. Det var smalt, og det gikk opp og ned. Endelig var jeg fremme ved hytta. Klokken var 17.14 og jeg hadde brukt omtrent 8.5 time dit.
Det var en dame som var hyttevakt der og det var 3 dansker som lå der. Siden kom det 1 Tysker og 2 Franskmenn. Solen var fremme og vi satt utenfor hytta til kokken 19.00.
Jeg hadde virkelig en hyggelig kveld.

Dag 2. Fra Rembesdalseter til Finsehytta

Jeg startet klokken 07.00 fra Rembesdalseter. Det var overskyet og omtrent 8-9 grader varmt.
Stien gikk slakt oppover til vann 985 hvor stien gikk veldig bratt opp fra vannet. Jeg måtte vikelig klatre og heiste meg opp i 2 gresstuer. Litt skummelt for meg som er høyderedd. Etter de første 50 metere, ble det ikke så bratt.

Her satt de 3 danskene som hadde startet før meg. Jeg gikk forbi dem og gikk nå oppover på svaberg. Det var ganske OK å gå der, og det var ikke skummelt. Var på toppen av fjellet Lureggane klokken 07.40. Det er vanskelig å se noe i tåka.

Jeg går oppover i et pass, Kyrkja, og kommer til vann 1349. Her går jeg bortover på snøfelt på skrå ovenfor vannet. Jeg kommer til brua over elva som renner ned i Nutavatnet. Her treffer jeg et Tysk par. De går siden forbi meg.
Er fremme ved Ramnabergvatnet klokken 10.10. Bruker omtrent 50 minutter til enden av dette vannet.

Når jeg ser ned på Sandåvatnet klokken 12.30. Her begynner nedstigningen mot Finsevatnet. Det en veldig bratt nedstigning på snø. Her står det et Tysk par som lurer på om det er trykt å gå opp der. Det var ikke noe problem. De sier jeg kommer til å bruke omtrent 1,5 time til Finse.
Ser ned på Finsevatnet klokken 13.14. Kommer til de 2 sommerbruene som er over elva Ustekveika. De var ganske luftige.

Kommer til Rallarveien, og passerer så jernbanestasjonen.
Er fremme ved Finsehytta klokken 14.56. Det var omtrent 8 times tur.

Jeg hadde mine problemer underveis. Hadde veldig vondt i hælen, og fikk så en periode som jeg var veldig sliten. Dette ga seg, og jeg følte meg i god form det siste stykket. Det er noe som skjer meg når jeg går i fjellet. Får perioder hvor det er veldig tungt.

Fikk meg et rom for natta, og spiste middag her. Det var mye kø her. Først for å sjekke inn, og så kø for middagen. Det var kompe til middag, og det er ikke min favoritt.

På veien mellom Finse jernbanestasjon og Finsehytta var det veldig mange forskjellige fjellblomster. Her tok jeg mange bilder om kvelden og når jeg gikk bort til stasjonen morgenen etter.

Jeg tok 10.19 toget til Oslo.

Turen hadde vært veldig fin. Det var synd jeg fikk så dårlig vær den andre dagen. Hadde tenkt å se mere av Hardangerjøkulen. Det var noen bratte nedstigninger, men det gikk bra selv om jeg er høyderedd. Når jeg satt ved Rembesdalseter og så mot nedstigningen mot vannet, lurte jeg på om det kunne være en lettere nedstigning nærmere breen.

Det var mye fin natur og fotografere. Jeg traff veldig mange hyggelige folk på denne turen. Særlig tyske fjellvandrere. De var det mange av. Jeg traff faktisk noen unge mennesker som var veldig frustrert av all snøen og den bratte oppstigningen fra Rembesdalseter. De hadde for tunge sekker og hadde ikke vært oppmerksom på hvor tungt det var å gå i fjellet. Jeg kan skjønne det, da de fra Finse hadde alle oppoverbakkene i snø uten staver.

Jeg bestemte meg for å avslutte turen her. Det ble heller ikke noe særlig fint vær på fredag, overskyet og iskald vind. Været i slutten av august var dårlig, og i september kommer snøen, så det blir nok ingen tur i år.

Jeg ble forbauset hvor mange fjellblomster det var rundt Finsehytta. Her fikk jeg tatt mange bilder.