Fjelltur fra Alvdal Vestfjell og inn i Rondane til Høvringen

Hovedside

Jeg startet fra Alvdal onsdag den 9. juli. Det var spådd fint vær en uke fremover. Det var veldig varmt å gå. Jeg hadde overnattet i Koppang hos min bror og tatt toget til Alvdal. Dette er en rute som går fra Alvdal og inn i Vestfjell og vidre inn i Rondane. Det er egentlig Rondane på tvers.

Dag 1 Onsdag. Fra Alvdal til Korsbergseter.

Jeg tok taxi fra Alvdal stasjon og skulle til Egga. Taxisjåføren var ikke kjent så jeg havnet ved vegen til Dølbekksætran.

Jeg startet ved Valleråmoen i Alvdal klokken 11.30 og fulgte veien oppover. Det er slitsomt å gå på grusveien oppover de første kilometerne. Og varmt.

Er ved Aumdalsætran klokken 13.00. Jeg fulgte kun en sti som gikk utenom veien, og like før jeg kom til Dølbeksætran kom jeg til en gammel seter med noen fine gamle bygninger.

Jeg skjønner de som tar taxi fra Alvadal til Dølbekksætran. Det var en kjedlig strekning å gå. Brukte 3 timer.

Jeg går på veien i 1,5 time før stien tar av veien mot Korsbergseter. Jeg var veldig sliten og tålte ikke varmen. Det var 31-32 grader varmt å gå i sola. Måtte legge meg ned å hvile. Det er en stigning på 300m fra veien og opp til toppen der en ser ned på Korsbergseter. Bena hadde vansker med å følge med i varmen.

Er fremme ved Korsbergseter klokken 18.20. Det var nå deilig å ta et bad i vannet der. Det var en fin hytta og den lå fint til. Jeg la meg i tilleggshytta. I hovedhuset lå det en svensk familie med 3 gutter, og det lå også et par i telt ved hytta.

Dette hadde vært en slitsom tur å gå. Jeg gikk nok litt for fort de første kilometerne. Fikk det igjen på siste delen av turen. Varmen var forferdelig i sola.

Jeg sendte også en satellitt melding til kona om at alt var OK.

Dag 2 Torsdag. Fra Korsbergseter til Breisjøseter.

Jeg startet å gå klokken 08.30. Det var varmt, men litt overskyet og en liten bris så det var ikke så ille i dag.

Jeg gikk litt feil og mistet ca. 20 minutter, men det var OK.

Kommer til Veslsølnsjøen klokken 11.30. Her var det fint landskap og noen fine vann. Jeg går forbi oppstigningen til Storsølnkletten, og er fremme ved Breisjøseter klokken 14.00.

I dag hadde det gått OK og jeg var ikke sliten overhode. Fikk meg et rom og spiste en veldig god middag her.

Jeg pratet med et hyggelig par fra Kongsvinger. Det svenske paret med de 3 guttene kom og de hadde gått til toppen av Storsølnkletten. Det var imponerende etter turen fra Korsberghytta.

Her lå også 2 karer som hadde gått fra Nordkapp.

Dag 3 Fredag. Fra Breisjøseter til Bjørnhollia via Straumbu.

Startet å gå fra Breisjøseter klokken 5.00 om morgenen. Det er 23km å gå. Det var ca. 18 grader varmt da jeg startet.

Jeg tok av fra veien ca. klokken 05.45. Stien var OK å gå oppover Skjellådalen.

Kom til Gravskardet på 1482 m.o.h klokken 08.15. Det var nå lett å gå og mye nedover et stykke. Det hadde nå blitt 22 grader varmt. Jeg kom så til nedstigningen til Straumbu.

Det var veldig bratt og slitsomt for beina. 300m ned igjennom skogen til veien. Var fremme ved elva klokken 11.15 og jeg var nå veldig plaget og sliten av varmen.

Gikk over brua og fulgte stien et stykke. Så fikk jeg et sjokk. Det gikk nesten rett opp en 60-70 m. Stigningen var sand og mose. Denne stigningen tok nesten knekken på meg. Når jeg kom til toppen klokken 12.00 ville ikke bena følge med mere.

Det var nå en grei sti som steg litt etter litt, men bena var helt skjelvene. Var helt tom for krefter. Jeg måtte bare flytte det ene benet frem for det andre.

Jeg sto og så ned på Bjørnhollia klokken 13.45. Det var så fint der nede og jeg måtte bare gå en bratt nedstigning på ca. 50m. Det var ikke greit for mine slitne bein.Var framme klokken 14.00. Hadde brukt 9 timer på turen og jeg har sjelden vært så sliten. Det er tydelig at jeg ikke tåler sola og varmen. Det har kanskje noe med alderen å gjøre. Bjørnhollia var en fin plass.

Fikk et rom med 2 hyggelige karer og spiste en veldig god middag her.

Dette var virkelig en fin plass med veldig fine bygninger.

Jeg pratet med de 2 som hadde gått fra Nordkapp. De hadde startet i februar med ski og pulk. De regnet med å gå 1 måned til. Det var veldig imponerende å gå så langt og så lenge. Veldig spesielt var det også at de hadde med seg en gitar på hele turen. De skulle også til Rondvassbu neste dag.

Dag 4 søndag. Fra Bjørnhollia til Rondvassbu

Jeg startet å gå klokken 09.15. Fint vær ca. 18 grader varmt. Det steg bra oppover det første 0,5 timen. Så steg det litt etter litt på en fin sti. Stien gikk et stykke opp fra Illmanåe bortover Illmanndalen. Det var et fint terreng å gå.

Jeg så en rype med 6-7 unger ved stien. Det var artig. Klokken 11.50 satt jeg og spiste nede ved elva. Kom til et vann før det begynte å gå nedover. Så også en gammel dyregrav ved stien.

Klokken 13.50 begynte det å hagle og lyne og tordne. Det ble et forferdelig vær med masse lyn. Tordenværet var så høyt som jeg aldri hadde hørt før. Det skrapet borte i fjellet. Ble faktisk litt redd.

Kom frem til Rondvassbu klokken 14.10. Fikk meg ett rom her.

Her lå også de fra Nordkapp i telt. Jeg hadde en hyggelig prat med dem på ettermiddagen og kvelden. De skulle ned mot Otta neste dag.

Dag 5 mandag. Fra Rondvassbu til Høvringen

Startet å gå klokken 08.45. Fulgte veien bort til første brua og så steg det oppover. Fin utsikt bakover mot Rondavssbu.

Hadde mange fine topper på høyre hånd. Det var veldig lett å gå her.

Gikk forbi en steinhytte ved stien, Ljosåbue. Det så ut som en sikringsbu.

Jeg kom ned til Peer Gynt-hytta klokken 12.37. Her kjøpte jeg meg vaffel og kaffe. Dette var en virkelig fin plass.

Fine bygninger og det var fint terreng rundt hytta. Dro så mot Smuksjøseter hvor jeg var klokken 14.40.

Jeg gikk så på høyre side av elva Høvringsåe ned til Høvringen hvor jeg var klokken 16.45 Jeg lå på Høvringen fjellstue. Fint rom og veldig god mat her. Billig var det også.

Jeg tok bussen til Otta neste dag og toget hjem.

Dette hadde vært en tur med problemer. Det er OK at det er fint vær og varmt, men over 30 grader er ikke noe for meg. Hadde veldig problem med bena i varmen. De ville ikke følge med.

Vestfjell var en liten skuffelse. Ikke så fint terreng som jeg trodde. Det var fint rundt Breisjøseter og OK mellom Korsbergseter og Breisjøseter. Verst var det å gå fra Alvdal til Dølbeksetran. Her kunne en ta taxi med god samvittighet.

Rondane er helt spesiell. Fine fjell og nydelig landskap. Jeg tror dette hadde vært en flott tur hvis det ikke hadde vært så varm. Når en sliter så mye som jeg gjorde, har en ikke samme gleden av turen. Når jeg startet trodde jeg at jeg var i god form. Og jeg tror jeg er i god form. For dag 2, 4 og 5 hvor det ikke var så varm hadde jeg ikke problemer. Jeg har bestandig en gradestokk hengende på sekken.

En kan tro at jeg fikk i meg for lite veske, men jeg har ikke drukket så mye før. Prøvet solo, Farris og vann.

Det var veldig artig å prate med de som hadde gått fra Nordkapp, og det var et hyggelig bekjentskap.