Fjelltur Hardangervidda 2014. Fra Haukeliseter til Dyranut

Hardangervidda

Hytter: Haukeliseter Middalsbu Litlos Besso Sandberg Dyranut

Bilder fra dag 1. Fra haukeliseter til Middalsbu

Bilder fra dag 2. Fra Middalsbu til Vivassvatnet.

Bilder fra dag 2.2 Fra Middalsbu til Holmavaten

Her er Haukeliseter om kvelden

Hardangervidda

Ser tilbake i Slettedalen

Dag 1. Fra Haukeliseter til Middalsbu

Jeg skulle gå fra Haukeliseter til Middalsbu. Jeg tok Bussen til Haukeliseter tirsdag den 22. juli. Hadde bestilt rom på forhånd.

Det var veldig varmt i fjellet.

Jeg startet klokken 04.50 den 23 juli. Solen hadde ikke kommet opp og det var 14 grader varmt. Det er en 200m stigning fra Haukeliseter og opp stien mot Hellevassbu og Middalsbu. Var ved stiskillet etter 1 time.
Jeg gikk nå vestover og ned til Ulevå ved Ulevåvatnet. Gikk så langs vannet bort mot Nupshallene hvor jeg var etter 3 timer. Jeg gikk også forbi den
fine fossen ved Nupselva.
Jeg begynte å gå opp Nupsdalen og det var nå 22grader varmt. Spiste ved Nupstjøna klokken 9.00.
Jeg var på
toppen av Nupsredet etter 5 timer. Det var bra. Jeg følte meg i god form. Nå blir det spendende å gå langs Nupstjørn med all snøen.
De første skråe snøfeltene var OK selv om de gikk rett ned i vannet. Det siste snøfeltet var problematisk. Jeg gikk helt opp mot en fjellkam hvor snøen hadde brekt opp mot fjellet. Jeg gikk helt inne ved fjellveggen. Nesten som å gå i en tunnel. Jeg fikk skrevet over snøkanten og ut på snøflaten igjen. Det var veldig bratt ned mot vannet her. Jeg skulle nok ikke ha gått her da det var satt et stort kryss over T merkingen her. Skulle muligens gått lenger ned, men her var det veldig bratt og snøen hadde knekt sammen.
Jeg begynte å gå
nedover Slettedalen og fulgte elva Kvesso nedover. Jeg tenkte at nå skulle jeg få opp farten da det gikk slakt nedover, men det var ikke noe ordentlig sti det første stykket og jeg måtte hele tiden leite etter rødmerkingen.
Omtrent klokken 12.10 traff jeg et dansk par som var på vei oppover. Dette var de eneste jeg traff på hele turen. Klokken 13.40
gikk stien veldig bratt nedover og det tok på beina. Her var det noen snøbruer som jeg ikke turte å gå over. Det var råtten snø. Setra Kjømberget lå på høyre hånd nede mot vannet.

Var ned ved Valldalsvatnet klokken 14.15. Det var nå 31-32 grader varm i sola og jeg var veldig sliten.
Det var nå omtrent 5km langs vannet og det gikk opp og ned hele veien, og 1km på grusvei frem til hytta.
Jeg brukte 3.5 time til hytta. Måtte legge meg ned å hvile flere ganger langs vannet.
Jeg følte meg ikke bra og hadde ganske høy puls.

Jeg hadde brukt over 12 timer på den 29km lange turen.
Det lå en mann og hans voksne datter i hytta. Her var også en ung tysk mann. Jeg bestemte meg for å slå opp teltet utenfor hytta da jeg ville teste det. Jeg sov som en stein.
Mannens datter skulle gå til Hellevassbu neste dag og mannen skulle kjøre forbi Haukelister.

Dag 2. Fra Middalsbu til Vivassvatnet

Jeg ville prøve å gå til Litlos. Jeg var ikke i toppform etter gårdsdagen, men ville prøve.

Startet å gå klokken 06.30 i ganske varmt vær. Det gikk bratt opp fra hytta, og så var det en fin sti innover Vivassdalen. Jeg brukte 1,5 time til Vivassvatnet. Her lå det en gammel fin seter. Her lå det også folk.

Jeg kjente at kroppen ikke ville fungere. Hadde ikke krefter i beina, så jeg bestemte meg for å snu.

Jeg hadde satelitt_senderen, som jeg vill kunne bruke hvis jeg brakk et bein eller fikk et hjerteinfarkt, men ikke hvis jeg ikke orket å gå lenger. Jeg brukte 1 time ned til hytta, og han som skulle reise forbi Haukeliseter hadde ikke dratt. Så han ble en reddende engel da jeg fikk sitte på med han til Haukeliseter. Tok bussen hjem.

Dag 2.2 og Dag 3 Fra Middalsbu til Litlos

Jeg ville fortsette turen fra Middalsbu, så mandag den 4. august tok jeg Haukelibussen til Røldal. Hadde snakket med drosjesentralen der, så når jeg etter mye forsinkelse kom dit sto han og ventet ved bensinstasjonen der. Tok så taxi opp til enden av Valldalsvatnet og gikk på grusveien opp til Middalsbu. Her var det ganske mye folk. Jeg satt utenfor hytta og spiste noen fiskekaker jeg hadde kjøpt i Røldal.

Startet å gå mot Litlos 18.10. Jeg hadde tenkt å gå omtrent 3 timer før jeg slo opp teltet. Jeg var opp ved Vivassvatnet og setra der etter 55 minutter, så jeg var i bedre form nå. Det var ikke så varmt selv om det var sol. Det var nydelig terreng rundt vannet og den gamle steinsetra. Jeg fortsatte opp Vivassdalen på en fin sti. Det steg hele tiden litt oppover her.

Jeg passerte Brokafossen klokken 20.30 og var ikke sliten overhode. Det begynte å bli mørkt, og da jeg skimtet Holmavatnet klokken 21.20, slo jeg opp teltet på en liten kolle på venstre side av stien. Her var det tørt selv om det lå litt utsatt til for vinden.

Det var ikke en behagelig natt, jeg fikk ikke sove mye, måtte ligge med en bløt skjorte og jakke nede i soveposen for å tørke dem. Det var veldig rått og kaldt i teltet. Lå på 1220m.oh. Det var veldig behagelig å se sola på teltet klokken 07.00. Jeg spiste fiskekaker til frokost og startet å gå klokken 08.00. Det var 5 grader varmt da jeg startet og jeg kunne kjenne at snøen jeg gikk på hadde frosset i løp av natta.

Var ved Holmavatnet etter 20 minutter. Det var veldig lett å gå langs vannet. En gikk på sandgrunn. Jeg hadde bestemt meg for å ta snarveien over Vassdalsvatri. Den skulle være 0,5 time raskere en den andre veien langs Holmavatnet.

Når jeg kom til stiskille og skulle gå oppover mot Vassdalsvatri traff jeg 2 karer med en kløvhest ved vannet. De hadde overnattet der. Det var en skikkelig stigning fra Holmavatnet på 100m opp mot Vassdalsvatri.

Var ved Vassdalsvatri klokken 09.50. Det var veldig greit å gå langs vannet her. Like etter det måtte jeg vade. En ganske brei elv på 20m. Det var ikke for dypt her men jeg måtte gå nedover i elva før jeg kom over. Det gikk greit.

Klokken 11.15 sto jeg å så ned på Litlos. Det var en veldig bratt nedstigning på grus. Så var det over brua og jeg var fremme ved hytta klokken 11.45. Hadde brukt 6 timer og 55 minutter på turen og var ikke sliten overhode. Det hadde vært en fin tur i fint landskap.

Jeg fikk meg et rom med en hyggelig kar fra Verdens Ende. Spiste en herlig ørretmiddag med hyggelige fjellvandrere om kvelden. Dette var den beste ørreten jeg noen gang har smakt.

Det var 5 grader varmt når jeg startet i dag, men omtrent 15-16 grader utover dagen. Perfekt å gå i. Etter at jeg kom til hytta ble det veldig varm.

Dag 4. Fra Litlos til Besso og Sandberg

Jeg hadde bestemt meg for å starte tidlig fra Litlos for å gå til Besso. Begynte å gå klokken 05.20. Det var litt dis og tåke da jeg startet.

Var ved stiskille Hadlaskard / Besso etter 1 time. Var ved Ambjørgvatnet klokken 08.40. Det var en plass hvor jeg plundret litt med å finne stien. Problemet med å starte så tidlig er at det kan være tåkete.

Jeg hadde tenkt å ta av mot Larsbu og gå opp Dimmedalen, men jeg så ingen sti og intet skilt så jeg slo det fra meg. Det var synd da jeg tenkte på alle fjellblomstene der.

Når jeg nærmet meg Besso fant jeg mange fjellblomster nære stien. Tok mange bilder her.

Så Besso langt der nede ved Normannslågen klokken 11.30.

Jeg hadde bestemt meg for å slå meg ned på Sandhaug da jeg hadde vært på Besso før. Jeg hadde hørt på Litlos at den ene som gikk fra Nordkapp hadde skadet beinet, så jeg ville gå nedom Besso og høre hvordan det gikk. Akkurat da jeg kom ned til Besso klokken 11.50 traff jeg dem på vei til Litlos. Han hadde blitt så bra at de ville prøve å gå videre. Det var kjempefint.

Jeg tok nå stien mot Sandhaug og gikk stien over myrene. Det var lagt ut lekter å gå på og 2 bruer var det også.

Jeg var på Sandhaug klokken 13.30. Fikk meg et rom og spiste en god middag her klokken 20.30 om kvelden. Jeg tok også noen blomsterbilder rundt hytta.

Dag 5. Fra Sandberg til Dyranut

Jeg startet å gå mot Dyranut klokken 08.40.

Dette blir en flat etappe over sentrale Hardangervidda på omtrent 28 kilometer. Det første stykket steg det noe og det var litt steinete.

Jeg passerte helårsbrua ved Langavatnet klokken 10.40. Etter brua steg det litt oppover. Her lå det noen setre langs stien.

Så ned på Trondsbu og Langhylen klokken 12.00. Tok mange bilder av fjellblomster langs stien. Jeg hadde 2 spisepauser og drikkepauser hver time på turen.

Jeg passerte brua Nybu klokken 13.40. Her var det omtrent 4 kilometer igjen, og en stigning på 120m.

Var fremme ved Dyranut klokken 14.30.

Opp den siste bakken, gikk beina av seg selv. Jeg kunne nesten løpe oppover uten at jeg kjente noe. Hurra! Jeg var i god form likevel.

Det var ikke ledige senger på Dyranut. Jeg rakk akkurat bussen til Geilo. Når bussen kjørte innom Halne fikk jeg sjåføren til å vente mens jeg gikk inn og hørte om de hadde ledige rom. Det hadde de, så jeg hoppet av bussen og slo meg ned her.

Jeg spiste middag her, og bestilte ørret fra Halnefjorden og eplekake til dessert. Jeg vil si at denne ørreten faktisk var enda bedre en den på Litlos, og eplekaken med is og krem var et måltid for seg.

Hvis en kjører over Hardangervidda så bør en gå inn her og spis middag.

Hadde en hyggelig prat med 3 damer som hadde kommet med båten over Halnefjoden. De kom fra Rauhellern.

Jeg tok bussen til Geilo og toget hjem dagen etter.

Dette hadde vært en tur med en del problemer som vanelig. En får kanskje noen problemer når en er så gammel som jeg. Turen fra Haukeliseter til Middalsbu var ikke god. Det gikk bra i 5-6 timer, men så tok varmen knekken på meg. Det var også veldig mye snø rundt Nupstjørn, og det siste snøfeltet gikk jeg nok lit galt. Jeg gikk der T merkingen var strøket over. Det var tungt å gå nedover Slettedalen. Det var nydelig terreng, men ingen sti og det var dårlig med rødmerking i den øvre delen. Det ble bedre lenger ned.

Langs vannet gikk stien opp og ned hele veien og det var slitsomt. Jeg tror at hadde det ikke vært for varmen, hadde dette vært en fin tur for meg. Har jo gått over 30 kilometer på en dag mange ganger før. Jeg startet den andre dagen for å gå til Litlos. Jeg ser at jeg kanskje skulle ha tatt en hviledag på Middalsbu. Har aldri tatt hviledager før, så det satt langt inne.

Jeg skjønte raskt at dette ikke gikk så jeg snudde etter 1,5 time. Det er bra jeg fortsatt har fornuften i behold. Jeg var heldig at Eivind var på Middalsbu så jeg fikk sitte på med han til Haukeliseter.

Jeg gir meg ikke så lett, så den 4. august dro jeg til Middalsbu igjen. Jeg kjente at formen var helt annerledes nå når det ikke var så varmt. Og det var en lek å gå oppover den fine Vivassdalen. Når jeg slo opp teltet, ble det mye kondens i løpet av natta. Det var ikke noe fornøyelse.

Det var nydelig terreng mellom Middalsbu og Litlos, og jeg brukte under 7 timer på turen så formen var ikke så dårlig.

Litlos er en fin plass, men jeg savner en ting og det er at det ikke er noen krakker og bord på utsiden av hytta. Det synes jeg er synd. Det er så fint å sitte ute med en øl etter å ha kommet frem og tatt en dusj.

Jeg startet veldig tidlig fra Litlos og det er litt dumt da tåken ofte ligger i fjellet så tidlig. Jeg dro så tidlig fordi jeg ville være på Sandhaug tidlig da jeg ikke hadde bestilt rom der. En fin strekning med mange fjellblomster ned mot Besso. Jeg brukte 8 timer og 10 minutter på turen til Sandberg. Det synes jeg er bra, fordi jeg hadde 2 spisepauser og drikkepauser hver time. Tok også mange blomsterbilder.

Turen fra Sandberg til Dyranut var litt kjedelig. Ganske flatt terreng men fine stier men en del stein. Det står at det er 28 kilometer, men jeg tviler på det fordi jeg brukte bare 5 timer og 50 minutter på turen.

Det kan virke som jeg klager og syter på at jeg ble sliten den første dagen, men det jeg husker er at jeg gikk i et nydelig terreng.

Satellitt sender og motager DELORME inReach SE fungerte meget bra. Jeg fikk sendt SMS til kona når jeg kom frem til hyttene. Også når jeg slo opp teltet. Hun fulgte også trakkingen på sin PC hvor jeg gikk på kartet.