Jeg tok toget til Ringebu og lokalbussen opp til veikrysset ved Spidebergseter den 30. juni. Begynte å gå klokken 12.10.

Dag 1. Tirsdag den 30. juni. Fra Spidebergseter til Eldåbu

Det var varmt, men en kjølig bris. Brukte bare 10 minutter bort til Spidebergsetra. Jeg gikk ikke på veien til Flaksjølia som nok var raskest med gikk over Flaksjølihøgda. Her var det en OK sti å gå. Var ved enden av Flaksjøen etter en time. Så gikk stien opp til en høyde hvor jeg satt og spiste. Hadde fin utiskt bakover der jeg kom fra. Her kom det 2 syklister som hadde tatt en runde i fjellet. Jeg hadde også utsikt til de høye fjella i Rondane.

Kom til Venåsetra klokken 14.50. Gikk så over brua over Svartåa ved Storfallet. Herfra gikk det bratt oppover og kom snart til Eldåseter. Stien gikk så langs vesle Eldåa og opp mot Halhaugen og stidelingen ved Bjørnhollia, Gråhøgbu og Eldåbu. Da var det bare noen minutter til Eldåbu hvor jeg var klokken 17.00.

Det var et ungt par i hytta som kom samme vei som meg, og senere kom det en mor med 2 voksende unger. De kom fra Bjørnhollia.

Dette strekket var ganske kjedelig å gå. Mye bjørkeskog og mange grusveier å krysse. Ikke det jeg liker best.

Dag 2. Onsdag den 1. juli. Fra Eldåbu til Bjørnhollia

Startet å gå mot Bjørnhollia klokken 08.00. Det var ca. 22 grader varmt og fint vær. Var ved stidele klokken 08.10. Det var et ganske flatt landskap å gå i. Litt etter litt stigning. Var ved vann 1092 klokken 09.30.

Like før Fremre Vulutjønna kom jeg til en bekk som jeg måtte vade. Jeg så etterpå at jeg kunne ha kommet over lenger nede, men det var OK.

Kom til Fremre Vulutjønna klokken 10.25. Det var et fint vann med noen hytter rundt. Jeg satte meg oppe på en haug med utsikt over vannet og spiste. Det var mange store steinhauger her etter istiden. Ganske spesielt landskap.

Mellom Fremre og Indre Vulutjønna lå Vullufjell Fjellstyres steinhytte. Den var åpen og folk kunne overnatte her ifølge betjeningen på Bjørnhollia. Elva som gikk fra Indre til Fremre Vulutjønna gikk ganske stor og jeg hadde plunder å komme over den. Stavene reddet meg.

Begynte å gå oppover Steindalen ca. klokken 11.20. Det var en grønn og fin dal. Satte meg ned og spiste her. Jeg var på toppen klokken 12.00.

Kunne se Bjørnholt etter 20 minutter. Kom inn på stien fra Straumbu rett før hytta hvor jeg var fremme ved Bjørnhollia klokken 13.00. De hadde plantet Rosenrot oppe på torvtaket. Det var ganske fint.

Fikk meg et rom og spiste en OK middag sammen med hyggelige mennesker om kvelden.

Dag 3. Torsdag den 2. juli. Fra Bjørnhollia til Dørålseter

Jeg betalte for meg om kvelden og de lagde matpakke til meg.

Startet å gå klokken 06.00. Det var omtrent 20 grader varmt, men ganske mye vind. Fulgte veien et stykke før stien tok av øst for Veslsvulten. Gikk så på skrå på øvresiden av Myldingsgjelet. Så gikk jeg over sommerbrua over Langglupbekken. Det vil jeg ikke kalle en bekk, men en ganske stor elv. Det var en veldig fin foss ved brua. Var her klokken 07.20.

Her delte stien seg. En gikk opp mot Høgronden. Jeg gikk opp Langgludalen og hadde en stigning på ca. 300m før jeg var på toppen. Jeg ser Storronden, Vinjeronden og Rondeslottet på venstre hånd og på høyre hadde jeg Høgronden, Midtronden og Digerronden. Alle over 2000m høye. Mange fine fjell og se på men jeg skal ikke på toppen av dem. Rondeslottet på 2178m.o.h er vel det høyeste fjellet her.

Et parti var det ganske mye stein å gå i, og det blåste så mye at jeg måtte ta av meg solhatten.

Klokken 11.00 kom jeg til stidele Rondvassbu og Dørålseter. Her lå også Bergdalstjønnen. Jeg ser også nedstigningen fra Rondhalsen hvor jeg kom ned i 2008. Det lå mye snø på toppen her nå. Stien går nå på østsiden av Bergdalsbekken nedover Bergdalen.

Gikk over helårsbrua klokken 13.05 og var fremme ved Nedre Dørålseter klokken 13.20.

Det hadde vært fint vær hele dagen med en vind som kjølte deg ned. Traff ganske mange folk det siste stykke ned mot Dørålster. Fin utsikt fra hytta mot det spesielle landskapet her.

Nedre Dørålseter var en OK hytte med fine rom. Maten her var også god. Problemet var at det nesten ikke var folk her. Litt for stille etter min smak.

Dag 4. Fredag den 3. juli. Dørålseter til Haverdalseter

Strekket til Havredalseter var på bare 15km, så jeg startet etter frokost her. Klokken 09.00. Skulle gå igjennom Dørålglupen. Folk som kom andre veien hadde klaget på snøen der.

Når jeg kom opp i passet var det ganske mange snøflater med fast snø, så det var OK å gå der. Jeg var på toppen etter 1 time, så det var samme fart som i 2008 når jeg gikk der. I år var det mye bedre vær her.

På vei ut av Glupen var det et sted som var plundrete. Det lå en stor snøskavl i stien så jeg måtte klatre rundt. Når jeg trodde at jeg var ute av Dørålglupen kom jeg til et stort snøfelt som gikk bratt ned mot elva. Jeg kunne ikke se stien. Så at en hadde gått før meg på snøfelte, så jeg gikk der jeg også. Det var skummelt for meg for hvis støvlene hadde mistet taket hadde jeg rast 50-60m ned mot elva og steinrøysa. Det gikk bra og jeg kom meg ned til stien når snøen var slutt. Jeg tror jeg stivner litt til når jeg er nervøs.

Så gikk det på OK sti ned mot elva Havredalsåa. Her hadde elva gått over breddene så jeg måtte vade før jeg kom ut på brua. Ganske dypt vann her. Var ved brua klokken 11.30. Etter noen minutter kom jeg til stidele som gikk mot Grimsdalhytta. Jeg fortsatte oppover elva. Kom til et nytt sted som elva hadde gått utover sine bredder. Her måtte jeg vade igjen. Stien det siste stykket var veldig lettgått, og jeg var fremme ved Haveredalseter klokken 14.00.

Hytta lå veldig fint til og det var mange bord og krakker utenfor. Også en fin veranda her. Rommet var bra og maten OK. Jeg var nok tidlig ute da jeg var den eneste gjesten her.

Temperaturen hadde vært på ca. 22 grader så det hadde vært fint vær.

Dag 5. Lørdag den 4. juli. Fra Haverdalseter til Høvringen

Jeg startet fra Haverdalseter klokken 05.00 da det var et langt strekk å gå. Det var vindstille og litt disig og tåkete vær. og ca. 15-16 grader varmt.

Jeg gikk langs Gravbekken som jeg hadde på høyre hånd og tok av en umerket sti før brua over bekken. Jeg ble anbefalt det av 2 fiskere som hadde vært innom Haverdalseter dagen i forveien. De sa at hvis jeg fulgte rødmerkingen måtte jeg vade i ganske dypt vann nede ved demningen til Storrvatenet.

Var fremme ved Storrvatnet etter 1 time. Her var også stidele Grimsdalshytta og Høvringen.

Det lå en dis over vannet. Her kom jeg inn på rødmerkingen igjen. Jeg krysset over veien fra Haverdalseter klokken 05.45. Rett etter det kom jeg til Skortbekken som jeg måtte vade. Ganske dypt vann her. Omtrent klokken 07.30 kom jeg opp i ca. 1400m høyde, og nå gikk det på veldig fin sti i samme høyde i 1 time. Gikk også forbi Raudhamran hvor det lå en liten hytte.

Kom til noen lange snøfelt som var Ok å gå da snøen var ganske fast og fin. Klokken 0910 ser jeg en regnflokk ca. 400-500m fra stien. De beitet rolig.

Så begynte klyvingen på snøfelt opp mot Sletthøe på 1576m. Det var ganske tungt men OK snø. Opp mot den siste toppen som var på 1577m så jeg et dyr som krysset over snøfeltet der. Det var en stor Elg. Litt snålt med Elg så høyt i fjellet. Det siste snøfeltet opp mot toppen tro jeg igjennom helt til skrittet, så jeg kom meg nesten ikke frem. Fant et felt på siden hvor snøen var litt mørkere og her tro jeg ikke gjennom.

Var på toppen på 1577m klokken 10.45. Så er det 400m ganske bratt nedover som er ganske tungt for bena. Begynte å kjenne menisken i venstre bein. Kom ned til Kvannslådalsåa. Her gikk bekken stor og stri og jeg måtte vade igjen. Her var også stiskille til Dørålseter. Nå var det bare 4km igjen å gå og det var en fin sti nedover. Var fremme ved Høvringen klokken 13.00. Hadde brukt 8 timer på turen og det var jeg fornøyd med.

Fikk meg et rom, og det var nå deilig med en dusj. Jeg hadde slitt med vannblemmer på hælene, og det som reddet meg var at jeg hadde med en gnagesårsokk som jeg brukte på den høyre foten. Her hadde jeg ikke skinn igjen. Hadde et fint rom og de hadde en herlig middag og frokost dagen etter. Prisen synes jeg også var veldig bra her på Høvringen fjellstue. Dagen etter tok jeg bussen til Otta og toget hjem.

Dette hadde vært en veldig fin rundtur med nydelig vær. Det fineste strekket var nok det fra Bjørnhollia til Dørålster med alle de fine fjella. Jeg synes fjellene blir ekstra fine med snø på toppen. Jeg var nok litt tidlig ute i år da det var ganske lite folk i fjellet enda. Synes snøforholdene var ganske OK. Det eneste problemet var ut av Dørolglupen hvor jeg kanskje tok en sjanse med høydeskrekken min. Det eneste stedet med råtten snø var etter Sletthøe. Jeg hadde ikke vært sliten på hele turen så det var bra. Jeg husker problemene i varmen siste året.