Fjelltur Jotunheimen 2015

Jotunheimen_2

Ser ned på Herredalen

Jotunheimen

Jeg tok bussen til Hemsing bru den 30. juli, og lå på Sørre Hemsing gård til nestet dag. Det var virkelig et fint sted med hyggelig vertskap, Berit og Arne Nefstad. Fine rom og alt var helt på topp.

Det var fin utsikt mot Hugokølla på andre siden av dalen.

Fra Sørre Hemsing til Tomashelleren

Jeg dro mot Rysndalen den 31/7 klokken 09.15 etter en deilig frokost. Gikk på en fin sti ca. 400m oppover. Det var OK merket gjennom bjørkeskogen og det var en masse fjellblomster oppover der. Var fremme ved seterveien i Rysndalen kl. 11.00.

Det var ca. 10 grader varmt og fint vær.

Jeg gikk på en sti på venstre side av veien før jeg gikk over en bru. Gikk forbi et lite vann og fulgte grusveien til den stoppet. Jeg synes det var veldig fint innover Herredalen med fjell og støler. Var fremme ved veiens slutt klokken 12.50. Nå begynte det som jeg både hadde gruet og gledet meg til. Å gå opp til toppen her. Ca. 400m opp. Det var ganske bratt det første stykke.

Det som var fint var at det var 3 hyller på veien opp. Slik at selv om det var veldig bratt, så virket det ikke luftig på grunn av hyllene. Halvveis oppe traff jeg på en reinflokk. Det var fin utsikt tilbake ned i dalen. Kom opp til Rysntjernet klokken 14.00. Her satt jeg å spiste ved et lite steinhus. Hadde brukt ca. 1 time opp hit. Så ser jeg at stien går over en topp på ca. 60m. Jeg går litt mot venstre siden på fjellet og ser plutselig en fin sti som går på skrå bakover og opp mot toppen. Klyver litt og er endelig oppe. Jeg var faktisk litt stolt av meg selv og synes det gikk fint med Høydeskrekken min.

Jeg traff snart 4 dansker her som skulle gå ned hvor jeg gikk opp. Så gikk stien videre over noen topper og over noen ganske store snøflater før stien gikk ned til sørsiden av Rysntjernet og så opp på østsiden av fjellet Tomashelleren. På toppen av stien kunne jeg se hytta nede ved Langetjernet. Den lå virkelig fint til. Var fremme klokken 16.00. Jeg var den eneste i hytta. Snart kom det et par som hadde prøvd å gå til Yksendalsbu, men måtte snu da brua over Dingla var ødelagt. De måtte gå tilbake til hytte og overnatte her igjen. Senere kom det en Nederlandsk familie med 2 unger. De hadde kommet fra Sanddalen. De skulle alle ned dit dagen etter. Jeg hadde virkelig en hyggelig kveld.

Jeg vil si at dette var en av de fineste hyttene jeg har vært i. Veldig fin beliggenhet helt nede ved Langetjern og en kunne se fjella på andre siden av Bygdin. Hytta var også veldig fin inne i også.

Fra Tomashelleren til Yksendalsbu via Kvithaug

Jeg var ute klokken 06.50 og det var nydelig vær. Ikke en sky på himlen og fjella speilet seg i vannet.

Etter og ha spist dro jeg klokken 08.00 mot Kvithaug og Yksendalsbu. Måtte det, da brua over Dingla var ødelagt.

Merkingen ned mot Kvithaug var varder med hvite V-er. Det var dårlig med stier nedover der. Merkingen var grei. Mange av V-ene var borte men vardene var der.

Hadde fin utsikt mot fjella på andre siden av Bygdin. Passerte snart det siste vannet.

Var ved Kvithaug klokken 10.50. Snakket med en hyggelig mann utenfor en av hyttene der. Gikk så på en OK sti langs Olefjorden bort til brua over Dingla. Så var det 2 småbruer før stien gikk ca. 150m oppover. Ved stidele Yksendalsbu - Bydin gikk stien vestover ca. 3km. Var fremme ved hytta klokken 13.15. Traff en hyggelig mann utenfor som hadde gått fra Ole hvor han hadde parkert bilen. Han skulle gå rundt Olefjorden. Han var sprek. Han hadde gått ned fra fjellet mot hytta og sa at det var dårlig merket der.

Han sa at hytta hadde fått navnet sitt fra at det hadde vært okser som hadde beitet der. (Oksedalsbu)

Hytta var vel en gammel støl. Jeg syntes ikke dette var den fineste hytta jeg hadde vært i og jeg likte ikke sengene der som var laget som båser.

Det kom en mann som hadde gått fra Fondsbu. Han likte ikke nedfarten fra fjellet til hytta. Han hadde også truffet 2 damer som hadde gått opp der. De var også frustrete på grun av dårlig merking opp fra hytta.

Hadde en hygelig kveld her.

Fra Yksendalsbu til Bygdin hotell

Sto opp klokken 05.00. Det regnet og det var 3.5 grader varmt.. Jeg bestemte meg for ikke å gå opp i fjellet da det nok var ganske sleipt opp der. Jeg ville gå til Bygdin isteden. Det er ca. 24km.

Vi startet klokken 07.00 og hadde følge med han som skulle til Tomashelleren via Kvithaug bort til stidele Tomashelleren-Bygdin. Jeg fortsatte på en fin sti mot Skamdalen der jeg skulle 160m ganske bratt opp. Stien gikk i gress oppover med trinn i jorden så det var ganske OK. Det var veldig mange fjellblomster oppover der og jeg stoppet og tok mange bilder her.

Fin utsikt tilbake mot Olefjorden. Var oppe ved Systebottjernet klokken 09.45. Et lite vann med en hytte. Jeg satt og spiste ved utløpet av bekken her. Stien gikk nå over toppen av Skjeldrehornet på 1368m.

Det var veldig fin utsikt her over Bygdin og mot Torfinnsdalen og fjella der. Dettet var et virkeligt fint landskap å gå i. En gikk over flere topper slik at en så både Bygdin og Olefjorden, men det var ikke veldig bratt der.

Var snart i enden av Olefjorden og kunne se ned på parkeringen ved Ole og stien begynte å gå bratt nedover. Jeg mister faktisk rødmerkingen her, men kom inn på stien lenger nede. Jeg går på østsiden av vannet Seksin og er snart bort ved Raudfjorden som er en del av Bygdin. Stien her gikk ganske langt opp fra vannet, og det var en god del stein her. I enden av Raudfjorden måtte jeg over et langt Reingjerde før jeg var borte ved veien.

Gikk så på veien ca.1-1,5 km før jeg var ved Bygdin hotell. Hadde bruk 9 timer på turen, men hadde stoppet og tatt mange bilder. Bygdin hotell var en veldig fin plass med OK mat og fine rom. Det var også ganske fin utsikt her. Dagen etter tok jeg bussen hjem.

Dette hadde vært en fin tur, men den ble litt kort. Ruten fra Sørre Hemsing til Tomsahelleren var virkelig fin. Det var fint oppover Herredalen og jeg fikk utfordret høydeskrekken min opp til Rysntjernet. Det var litt dårlig merket på toppen, men ellers synes jeg det var greit å gå opp der. Det var helt snøfritt til toppen og det var jeg glad for. Jeg hadde fint vær og temperatur på ca. 10-12 grader den første dagen. Tomshelleren var en topp hytte og den lå veldig fint til ved vannet. Hadde en hyggelig kveld med de som var der.

Temperaturen dag 2 var bare på 2-3 grader og det var rim på bakken når jeg startet, men helt klart vær. Turen til Yksendalsbu var veldig grei å gå. Gikk etter varder med hvite V-er. Vardene var der, men merkingen var borte mange steder. Jeg så ingen sti de første 2 timene, men det var veldig greit å gå her. En måtte bare sørge for at en hadde vannene på venstre hånd. Nesten bare nedover. Når jeg så Kvithaug ble det en fin sti nedover. Ganske fint å langs Olefjorden bort til brua ved elva Dingla. Den gikk veldig stri og var stor. Så gikk stien opp 150m til stidele Bygdin - Yksendalsbu. Her var det ca. 3km bort til hytta. Det var veldig møkkete bortover her.

Brukt ca. 5 timer på turen. Yksendalsbu var en grei hytte men jeg likte ikke sengebåsene her. Klokken 5 kom det en kar som hadde gått fra Fondsbu, og han likte ikke nedstigningen her. Han fant ikke stien ned, og gikk i noen bratte partier. Han skulle til Tomashelleren dagen etter. Var nok glad det var folk i hytta da han hadde glømt nøklene sin.

Planene mine var å gå fra Yksendalsbu til Fondsbu og videre derfra, men i og men at det var 4 grader og regn. Jeg ville ikke gå opp i fjellet fra hytta da det nok var sleipt opp der uten ordentlig merking så jeg gikk mot Bygdein isteden. Dette var et veldig fint strekk med fin utsikt, men hele turen ble litt kort!

Startet klokken 07.00 og skiltes med han som skulle gå til Tomashelleren via Kvithaug ved stidele Tomashelleren - Bydin. Jeg fortsatte mot Skamdalen. Det var meget bratt opp fra dalen der, men det gikk greit. Mye fjellblomster der. Stien gikk nå videre forbi vann og over mange topper med veldig fin utsikt. Disse toppene var ikke veldig bratte og det var en fin og merket sti. Ved nedstigningen til vannet Seksin kom jeg ut av rødmerkingen, men det verste var at jeg fikk vondt i menisken igjen. 8 dager etter er fremdeles kneet vondt. Jeg lurer på om det blir flere turer i år? Vi får se! Stien videre forbi Seksin og Raudfjorden til veien var OK, men litt steinete.

Var ved Bydin hotell klokken 16.00. Det var et fint sted å overnatte med fint rom og god mat. Tok bussen hjem dagen etter.