Rondane

Høvringen

Dørålseter Øvre

Grimsdalshytta

Sletten Fjellgård. De serverer ikke mat der.

Kongsvold Fjellstue

Reinheim

Snøheim

Været Høvringen YR

Tur fra

Dag 1. Høvringen til Dørålseter 26,9km 8 t

Dag 2. Dørålseter til Grimsdalshytta 19 km 6 t

Dag3. Grimsdslshytta til Hagaseter 16 km 4 t

Dag 4. Hagaseter til Hjekinn fjellstue 3,7 km 1,5 t

Hjerkinn fjellstue til Kongsvold fjellstue 12 km 4 t

Dag 5. Kongsvold Fjellstue til Reinheim 15 km 5 t

Dag 6.Reinheim til Snøheim over Snøhetta 13 km 5 t

Dette kan være en tur jeg går tidlig i juli hvis det er mye snø i de andre områden. Her er det også mange muligheter å avslutte turen hvis en ikke orker å gå lenger. Jeg har gått fra Dørålseter til Grimsdalshytta i 2008, men ellers er de andre strekningene nye for meg.

Jeg har merket en viss slitasje i kroppen de siste årene så jeg lurer virkelig på hvor lenge jeg kan fortsette med fjellturene mine. Har holdt formen vedlike, men har hatt plunder med ryggen den siste tiden.

Har også kjøpt meg ny sekk i år. Osprey Atmos 65 AG. Det blir spennende. På den gamle Bergans telemark var den ene skulderremmen i stykker.

Jeg tror ikke det blir noen fjellturer på meg i 2016. Har fått isjias og har problemer med å gå.

Dette blir nok den første turen i 2017 hvis helsa holder. Er nå i fin form igjen.

Haverdalsåi mellom Dørålseter og Grimsdalshytta

Buss til og fra Otta til Høvringen fjellstue

Norgeskart oversikt

Snøkart

Dag 1. Fra Høvringen Fjellstue til Dørålseter Øvre

GÅTID / DISTANSE 8 TIMER / 26,9 KM

Kart : Otta kart i plast 10065 (Norgeskart) 1:50 000

Stigning 721m     Ned -620 m

Toppunkt 1476 moh

På sti nordover i retning Kvannslådalen, etter hvert mer mot nordøst. Forbi stidelet til Grimsdalshytta og Haverdalseter og videre i retning Kvannslådalsbue. Langs Djupdalen og på nordsida av Gråhøe og inn i dalføret mellom Stygghøin og Vassberget. Dyregraver nær stien i vestenden av Dørålsvatnet. Etter hvert imponerende utsyn mot Sagtindan, Verkilsdalsbotn, Smedhamran og Digerronden. Videre på nordvestsida av Døråe forbi stidelet mot Bjørnhollia og Rondvassbu og til Dørålseter.

Dag 2. Fra Dørålseter til Grimsdalshytta

GÅTID / DISTANSE 6 TIMER / 19 KM

Stigning 719m     Ned -834 m

Toppunkt 1389 moh

Fra Dørålseter går stien opp fjellsida nord for hytta i retning Dørålsglupen, en meget spesiell kløft som skærer seg bratt og dypt ned i Stygghøin.

Dørålsglupen ble dannet i forbindelse med siste istid da stor vannmasser ble presset nordover og skapte så stor erosjon at denne v-formede kløften ble gravet ut.

Stien gjennom her er enkel og fin i det steile landskapet tatt i betraktning. Vel gjennom Dørålsglupen følges bekken nedover mot Haverdalsåi. Nede ved elva gjør stien en bue østover før elva krysses på bru. Her nede i Haverdalen går stien gjennom bjørkeskog.

Kort tid etter at man krysset elva kommer man til et stikryss. Til venstre fører stien mot Haverdalssetra (RS23a) mens stien videre mot Grimsdalshytta fortsetter rett frem. (det går også en ikke merket sti til høyre ned til Grimsdalen.)

Det neste stykket går det jevnt oppover, først i skogen, senere over tregrensa opp til et flatere parti på nesten 1300 moh.

Etter hvert før man et flott utsyn ned mot Grimsdalen hvor det bl.a. tidligere var gruvedrift, mens Stygghøin forsvinner av syne bak en.

Stien fortsetter slakt nedover nordsiden på Gravhøi, flere bekker krysses og man kommer etterhvert ned i bjørkeskogen igjen. Nede ved elva er imidlertid lanskapet mer åpent igjen. Rett før elva Grimsi krysses på bro møter man stien fra Høvringen (RS22). Et kort stykke opp på andre siden kommer man inn på bilveien som følges den siste bakken opp til Grimsdalshytta.

Dag 3. Fra Grimsdalshytta til Hagaseter

GÅTID / DISTANSE 6,5 TIMER / 18 KM

Stigning 462m     Ned -514 m

Toppunkt 1321 moh

Fra Grimsdalshytta går stien nordover opp i lia bak hytta. Stien deler seg for øvrig like ved hytta. Stien til venstre går nordvestover mot Vålåsjø / Furuhaugli (RS27) / Fokstua (RS28) mens stien til høyre fortsetter nordover i den nokså bratte fjellsiden vest for Tverråi.

Etter snaut to km går det bratt ned i elvegjelet til Tverråi hvor elva / bekken krysses før man tar fatt på stigningen opp mot Steinbuhøi (1354 moh).

I starten er det bratt men etter hvert blir det slakere.

Til venstre for seg har man Gråhøi (1663 moh) (Gråhøi er et vanlig navn og denne må ikke forveksles med den 1751 meter høye Gråhøi litt lenger sydvest i Rondane).

Dersom man vil ha litt mer utsikt enn det turen ellers byr på er det ikke mer enn en drøy time ekstra å legge turen oppom Gråhøi hvor man har en førsteklasses utsikt mot Dovrefjell i nord og Rondanes stortopper i syd.

Vær obs på at stien nå går lenger øst enn det som er tegnet inn på mange kart, dette for at det nyopprettede naturreservatet vest for Mehøi (1425 moh) skulle få være mest mulig i fred.

Gautåi krysses sydvest for naturreservatet før elva følges nordover på vestsiden.

Mens man går har man Snøhetta (2286 moh) og andre 2000 meters topper i Dovrefjell foran seg.

Snart kommer man innpå en annen sti, Gautstigen.

Vår vei fortsetter sammen med Gautstigen nedover på ryggen langs Gautåi. Først kommer man til Hageseter.

Til Hjerkinn stasjon:

Dit går det også merket rute, først på helårsbru over Folla og videre på sti som først krysser den gamle Dovrefjellveien og så E6. Stien svinger mot nordvest og går gjennom bjørkeskog et par kilometer langs jernbanen fram til Hjerkinn stasjon. Vil du heller overnatte i tradisjonsrike omgivelser

Til Hjerkinn fjellstue: 3,7 km

Tar du turen til Hjerkinn Fjellstue, enten langs veien fra stasjonen eller, mye finere, på merket sti direkte fra Hageseter. Ruta krysser Folla på helårsbru nordvest for Veslhjerkinnshovda, og underveis passerer du Vesl-Hjerkinn. Der kan du se hvordan folk bodde her oppe i vikingtiden. Ruta fortsetter gjennom skogen til en vei som følges fram til fjellstua.

Dag 4. Hjerkinn fjellstue til Kongsvold Fjellstue

GÅTID / DISTANSE 4 TIMER / 12 KM

Stigning 373 m     Ned - 440 m

Toppunkt 1211 moh

Vi går opp og over Hjerkinnhø på veien mot Kongsvold. Her gikk Åsmund Olavsson Vinje i 1860 sammen med Malene fra Folldal. Begge ville se  kongen som var på reise over fjellet, men i synet på den storslåtte naturen de hadde rundt seg var de to svært uenige. Vi passerer porten, stedet hvor de kongelige i eldre tider ble hilst velkommen til Nordenfjeldske. Gjerne ved at det ble reist en portal eller bygget en vare eller pyramide på stedet. Vi går videre langs Knutshøene, de rikeste fjellplantefjell i Nord-Europa.

Dag 5. Kongsvold Fjellstue til Reinheim

GÅTID / DISTANSE 5 TIMER / 15 KM

Kart : Lesja kart i plast 10072 (Norgeskart)1:50 000

Stigning 570m     Ned -80 m

Toppunkt 1346 moh

Stien starter fra vestsida av brua over Driva litt sør for fjellstua. Under jernbanen og opp til skoggrensa der man møter stien fra Kongsvoll stasjon. Videre vestover mot Kaldvella og langs denne på nordsida. På sommerbru over Kaldvella like ved sammenløpet med Stropla. Moskus holder ofte til i Kaldvelldalen. Videre vestover på nordsida av Stropla til Reinheim.

Dag 6. Reinheim til Snøheim over Snøhetta

GÅTID / DISTANSE 5 TIMER / 13 KM

Kart : Lesja kart i plast 10072 (Norgeskart)1:50 000

Stigning 1057m     Ned -812 m

Toppunkt 2283 moh

Fra Reinheim tar du deg over Stroplelva på bro og følger stien som stiger jevnt oppover dalsiden. Det blir fin utsikt utover Stroplsjødalen. Du tar deg opp i skaret mellom Snøhetta og Brunkollen og tar etter hvert av fra stien mot Snøheim og følger skilt til Snøhetta. Før du kommer opp på selve østryggen av Snøhetta krysses direkteruta fra Snøheim til Åmotdalshytta i 1580 meters høyde. Et stykke på østryggen kommer du inn på toppruta fra Snøheim med staker og varder som fører til Stortoppen.

Tilbake på samme sti til stidele til Snøheim så ned syd/øst. Bratt nedover på snøfonner og steinrøys ned til Gamle Reinheim(Ruin). Så syd/øst forbi stidel for merket rute til Vesttoppen som en har på høyre hånd.

Så forbi stidele til Åmotdalshytta vest for Snøheim og til Snøheim. Dette stidele har en på høyre hånd. Så frem til Snøheim.