Fjelltur i Rondane og Dovre i 2017

Fra Kongsvold fjellstue til Reinheim

Fra Reinheim til Snøheim

Fjelltur fra Høvringen til Snøheim:

Dag 1. Høvringen til Dørålseter 26,9km 8 t

Dag 2. Dørålseter til Grimsdalshytta 19 km 6 t

Dag 3. Grimsdslshytta til Hageseter 16 km 4 t

Dag 3. Hageseter til Hjekinn fjellstue 3,7 km 1,5 t

Dag 4. Hjerkinn fjellstue til Kongsvold fjellstue 12 km 4 t

Dag 5. Kongsvold Fjellstue til Reinheim 16 km 5 t

Dag 6. Reinheim til Snøheim 7 km 2 t

Vasskjelet mellom Høvringen og Dørålseter

Hovringen

Jeg tok toget fra Oslo til Otta 28. juni. Det var spådd gansk bra vær med litt nedbør til helgen.

Bussen til Høvringen hadde ikke begynt å gå så jeg måtte ta taxi fra Otta til Høvringen. Skulle ha bestilt taxi, da jeg måtte vente en hel time i Otta før jeg fikk en.

Fra Høvringen til Dørålseter:

Startet klokken 05.17. Ville ha god tid da jeg ikke var sikker på om ryggen holdt. Bra vær med ca. 7-8 grader og lettskyet. Det var stigning de første 10 km, men ikke bratt.
Var ved Stiskille Havredalseter og Dørålseter etter ca. 1 time. Spiste klokken 07.30 og var da ved Kvannslådalsbua. En liten hytte ved stien. Det var en fin sti opp mot toppen. Var på toppen klokken 08.45. Her var det faktisk mobildekning. Ringte kona.

Nå gikk det nedover, og snart gikk stien ned i et juv. Ned til Vasskjelet. Jeg skjønte ikke med en gang at stien kunne gå ned der, men det var faktisk plass på høyre side av Djupdalsbekken.
Jeg så etter hvert på kartet at stien gikk over bekken og opp på andre siden, men kunne ikke se hvor stien gikk. Ingen merking her på grunn at det lå en del snø. Jeg krysset bekken lenger ned og traff stien etter å ha gått opp en skråning.

Var snart på toppen, og satt og spiste med fin utsikt mot Snøhetta. Kunne nå også se alle fjella på høyre siden av stien. Gråhøe på1751 m.
Kom til Dørålsvatnet hvor stien gikk på nordsiden. Her lå også Vassberget på 1855m på høyre side av stien. Kunne nå etter hvert se Trolltinden på 2018 m, Nørdre Smedhamran på 1898 m, Søre Smedhamran på 1922 m. kunne også se Veslesmeden og Storsmeden.

Ved Dørålsvatnet traff jeg en hyggelig gjeng som lå i telt. De hadde kommet dit sent om kvelden dagen i forveien.
Nå gikk stien ned til Dørålen hvor det var mange steinhauger fra istiden. Det var OK å gå langs elva her og når jeg ser tilbake der Smedbekken går, kan en se mange fine fjell der inne.

Fin sti. Når jeg nærmet meg Dørålseter ble stien veldig bløt og møkkete. Mye opp og ned, men brukbart og gå.

Kom til Dørålseter klokken 14.00. Hadde brukt ca. 8,5 time på turen, og hadde ikke kjent noe til ryggen. Dette virket bra.
Slo meg ned på Dørålseter øvre og fikk et rom der. Det var veldig fint utenfor der med mange krakker og bord hvor en satt i solen.
Det var mange her som skulle gå opp på topper, og det kom også et turlag fra DNT på 13-14 mennesker. Mange utlendinger.
Det ble en hyggelig kveld med god mat.

Det var veldig hyggeli betjening på denne hytta og rommet var OK.

Været var veldig bra, det hadde vært over 20 grader det meste av dagen.

Fra Dørålseter til Grimsdalshytta:

Jeg startet å gå fra Dørålseter etter frokost klokken 08.45
Jeg skulle igjennom Dørålglupen der jeg hadde gått 2 ganger før. Gikk til Grimsdalshytta i 2008 og Havredalseter i 2014.
Det var nydelig vær. Ikke for varmt.

Jeg var veldig konsentrert når jeg gikk igjennom Dørålglupen. Passet på å ikke trå feil.
En jeg hadde snakket med kvelden før som lå på nedre Dørålseter  kom etter meg og gikk forbi meg. Han hadde en annen hastighet en meg.
Det var mye mindre snø her en det var i 2014 når jeg gikk til Havredalseter. En kunne følge stien. Ikke gå på skrå på snøfeltene. Var på troppen kl. 10.10.

Det var fortsatt mye stein å gå i nedover, men OK. Var nede ved brua klokken 11.15. Så var det å gå opp like høyt som jeg hadde gått ned. Det var veldig bratt opp det første stykket, men det ble bedre etter hvert.
På toppen hadde en etter hvert fin utsikt ned mot Grimsdalen. Kunne også etter hvert se Grimsdalshytta på andre siden av dalen.
Han som hadde nådd meg igjen, og som jeg hadde gått forbi lenger oppe når han satt og spiste, nådde meg nå igjen og vi gikk sammen ned til Grimsdalen.
Var ved Grimsdalshytta klokken 15.15 og fikk meg et rom der.

Fra Grimsdalshytta til Hageseter og Hjerkinn fjellstue

Jeg startet å gå fra Grimsdalshytta klokken  08.40. Etter frokost.
Jeg skulle nå egentlig gå til Sletten gård i Folldal, men da jeg ringte dem for å bestille plass sa de at de ikke serverte mat lenger. Da måtte jeg forandre planene. Ville gå til Hageseter og så følge Pilegrimsleden til Hjerkinn fjellstue. Dette var litt lengre en til Sletten gård.

Startet å gå opp langs Tverråi. En gikk i morenelandskap. Det steg jevnt oppover før en kom til noen skikkelige stigninger. Det var virkelig fint landskap oppover der.
Jeg gikk jo her i 2008 fra Sjusjøen til Hjerkinn, men kunne ikke huske at det var så mye stigning. Den siste kneika var bratt.

Var endelig på toppen av den siste kneika. Nå steg det oppover litt etter litt. OK terreng å gå i. En måtte komme over bekken Gautåe og det gikk greit.
Jeg kunne se Hageseter ovenfra fjellet, men det var virkelig langt å gå fra en så hyttene.

Var fremme klokken 13.10
Jeg ringte kona og fikk henne til å bestille rom på Hjerkinn fjellstue for meg. Spiste også her.

Det var litt plundrete å finne stiens begynnelse her, men fant den etter hvert. Stien var merket med kors. Ganske OK terreng å gå i. Småkupert med bjørkeskog. Måtte også over brua over Folla. En ganske brei elv. Stien kom inn på en asfaltert vei som ikke var i bruk. Litt snålt.

Var fremme klokken 15.10. Fikk et bra rom her, og spiste en OK middag.

Hjerkinn fjellstue arrangerte hesteturer her. De hadde utrolig mange hester.

Fra Hjerkinn fjellstue til Kongsvold fjellstue

Startet å gå fra Hjerkinn fjellstue klokken. 08.15. Det var litt regn og tåken lå oppe i fjellet.
Skulle gå 3 km. oppover i fjellet.  Stien var veldig bra. Nesten en vei oppover. Det var veldig mange fjellblomster langs veien. Etter ca. 2 km. kom tåken og all utsikt forsvant.

Var på toppen klokken 09.20. Det var laget mange varder her oppe. Så var det å gå mot veien. Stien gikk faktisk ganske rett ned mot veien. Var der klokken 10.15.
Gikk nå på veien ca. 50 m før stien gikk opp i fjellet igjen. Det var bra merket der. Til Kongsvold.

Nå hadde det faktisk vært lettest å gå veien ned til Kongsvold, men det blir juks. Stien opp fra veien gikk nå faktisk lenger vekk fra Kongsvold før den svingete som en fiskekrok ned mot Kongsvold. Det var litt kupert terreng og det steg oppover helt til stien svingte.

Jeg så også at stien fra Sletten gård kom inn fra side.

Jeg var nede på Kongsvold fjellstue ca. klokken 12.00. Fikk et fint rom her og spiste lunsj. Spiste middag med noen som vandret fra Oslo til Nidaros. De hadde brukt 22 dager fra Oslo, så de hadde nok noen dager igjen.
Dette var en fin plass, men det var ganske dyrt å overnatte og spise her.

Fra Kongsvold fjellstue til Reinheim

Skulle nå gå fra Kongsvold til Reinheim. Jeg var litt betenkt da det var spådd 0 grader og snøvær der. Jeg tok på meg noe ekstra klær før jeg dro.
Startet klokken 08.50. Stien gikk av veien ca. 150m ovenfor Kongsvold. Det var bru over elva og undergang under jernbanen.

Det gikk ganske bratt oppover i bjørkeskogen. Det var en stigning på ca. 160m før det flatet litt ut. Brukte ca. 1 time dit i en veldig bra sti.  Stien slynget seg nå oppover i en behaglig stigning oppover Stroplsjødalen. Det var utrolig hvor mange blomster det var oppover her. Tok mange bilder og jeg hadde også en fin utsikt tilbake over dalen. Lenger opp var det laget stier som var merket med en hvit n. Det var moskus-sti for turister.
Kom til en hytte som lå ved stien. Den var ikke merket på kartet, men jeg tror den heter Stroplsjøhytta. Jeg kunne snart se fjellet Storkinn rett frem.

Klokken 11.35 rett før brua over elva, gikk jeg rett på en flokk med Moskus som lå helt inntil stien. Det var 4 stykker som lå nede. De var ikke langt unna. Heldigvis så jeg dem, og stien gikk nå bak en kolle så jeg kom meg unna. En bør følge med og se seg rundt når en går oppover her.

Passerte så Kaldvella på en fin stålbru. Så nå også 2 Moskus som var nede der Kaldvella gikk ut i Stropla.
Traff snart et turlag fra DNT som var på vei ned til Kongsvold.  Stien gikk nå ganske nære elva oppover. 1 km. nedenfor Stroplsjøen så jeg 2 Moskus helt oppunder fjellet Kalvellkinn.

Det går faktisk en sti på motsatt side av elva som går fra Reinheim og nedover før den svinger mot Snøheim og på nedsiden av Sletthøi.

Kom nå til hytta ved Stroplsjøen klokken 13.30, og klokken 14.15 var jeg 200 m fra Reinheim.
En så ikke hytta før en var ganske nærme. Det var hyttevakt her og deilig å varmt i inne. Slo meg ned i den ene av sovesalene hvor jeg var alene.  Det var ganske mange i hytta etter hvert. Var tilsammen 13 stykker. Hadde en hyggelig kveld her.

Fra Reinheim til Snøheim

Jeg startet å gå mot Snøheim klokken 08.45. Hadde planlagt å gå via Snøhetta, men slo det fra meg. Det lå tåke på toppen og nysnø på fjella rundt.
Det var en stigning på ca. 240m opp til sti skille Snøhetta og Snøheim.

Jeg gikk faktisk feil og tok den øvre stien mot Snøheim.
Det var ganske bratt det nedre stykke med en lang snøflate som det var OK å gå på. Hadde fin utsikt tilbake nedover Stroplsjødalen. Kom til en flate hvor det lå nysnø fra i natt.

Været ble bedre og jeg kunne se solen titte frem. Snøhetta var nesten tåkefri.
Var på toppen av stien klokken 10.10, og kunne nå se Snøheim i det fjerne.

Det var ganske mange fjellblomster langs stien. Tok mange bilder der. Stien gikk nå på østsiden av Stridåfjørnin. Var fremme ved Snøheim klokken 11.10.
Hadde bestilt på forhånd og fikk et fint rom her. Kjøpte meg en vaffel med syltetøy og rømme. Det var godt.
På ettermiddagen gikk jeg en tur bort til Svånådalen, ca. 2.5 km for å filme og ta noen bilder der. Det var blitt nydelig vær. og en kunne se  toppen av Snøhetta. Mange som hadde vært på toppen kom derfra.
Spiste middag klokken 18.30 sammen med en gjeng hyggelige mennesker. Det ble en trivelig kveld i peisestuen etter middagen. Jeg koste meg.

Dette hadde vært en fin tur.
Jeg var litt skeptisk før jeg tro da jeg ikke følte at ryggen var 100 prosent, men det gikk bra.
Jeg vil si at det første strekket til Dørålseter var det beste. Fint terreng og fine stier. Mange fine fjell.

Stien mellom Dørålseter og Grimsdalshytta var OK men hadde gått der før. I Dørålglupen måtte en holde tungen rett i munnen så en ikke tro feil. Mye stigning på dette strekket.
Skulle ønsket å gå til Sletten gård, men det gikk ikke da de ikke serverte mat der. Måtte gå til Hageseter. Fint terreng, men hadde gått der før.

Pilegrimsleden fra Hageseter til Kongsvold var OK, men jeg syntes ikke det var ordentlig fjelllandskap.

De siste strekkene fra Kongsvold til Reinheim og til Snøheim var fine. Stroplsjødalen var virkelig fin å gå. Så også mye Moskus her og det var mye fjellblomster der.

Jeg hadde ikke fått med meg at en kunne gå en annen vei fra Reinheim til Snøheim. Via Sletthøi.  Hadde jeg vist dette hadde gått der.
Det ble mange betjente hytter på meg, og jeg vil si at Dørålseter var den beste.

Jeg synes at jeg holdt god fart på denne turen. Greide ikke helt å følge den stiplede tiden, men det prøvde jeg heller ikke på.
Det var veldig mange fjellblomster å se på denne turen. Jeg tok til sammen ca. 600 bilder av blomster å landskap.

Jeg traff mange hyggelige mennesker på denne turen. Har gode fjellminner fra de jeg traff.
På onsdag tok jeg matebussen til Hjerkinn og toget hjem.

Tilbake til hovedside

Her er alle steinhaugene ved Dørålen. De er vel fra istiden