Kort tur til Stølsheimen 2017

Bilder fra turen:

Fra Dyrkolbotn til Skavlabu

Fra Skavlabu til Modalen

Tur fra Dyrkolbotn til Skavlabu og så videre til Modalen.

Hadde lenge tenkt å dra på fjelltur i Stølsheimen. Jeg hadde sjekket langtidsvarslet på yr i lengre tid, og i uke 32 så det ganske fint ut.
Jeg tok nattoget mot Bergen søndag den 6 august. Hadde sovekupe.
Om morgenen tok jeg bussen mot Romarheim kryss E39.
Det var sol og fint vær da jeg startet ved krysset opp mot Dyrkolbotn fjellstove klokken 09.40.

Jeg følte meg i fin form og rygg og knær var OK, men det var ikke nok for at dette skulle bli en vellykket tur.

Har kommet til Dyrkollebotnen

Dyrkolbotn

Gikk på en grusvei helt fram til Dyrkollebotnen hvor jeg var klokken 10.05.

Opp i bjørkeskogen

dyrkolbotn

Så gikk stien inn i en ganske bratt bakke som gikk på skrå oppover i bjørkeskogen.

Ser ned på Dyrkollebotnen

drkolbotn

Det var mye gress i stien og jeg ble fort gjennombløt både på sokker og støvler. Det var ganske dumt. Skulle hatt med meg gamasjer. Kjente da snart at jeg fikk en vannblemme på den høyre foten. Satte på en vannblemme sokk slik at jeg ikke kjente noe smerte når jeg gikk.

Kommet opp til Fossvatnet

dyrkolbotn

Kom inn i en fin dal med elver og vann. Greit terreng å gå i. Kunne se at jeg i enden av dalen hadde en ganske bratt stigning å gå. 220m høydemeter opp.
Jeg merket fort at svabergene var glatte, og jeg måtte passe meg for ikke å skli. Oppstigningen var det stort sett gressvoller oppover. Greit å gå.
Merket nå fort at det var tungt å gå da støvlene var gjennomvåte. Tror heller ikke at dagsformen var den beste.

Opp den første stigningen

Ser innover dalen her

Nydelig landskap her

Ser ned mot Dyrkollebotne

Ser opp til toppen

Når jeg hadde kommet opp på toppen av den første bakken, hadde jeg gått i 2 timer og kommet 3,6km fra Dyrkollebotnen. Jeg ble litt betenkt over hvor sakte jeg gikk.

Jeg krysset kraftlinjen klokken 14.00 og hadde gått kun 6km. Det rare var at når jeg så på nedtellingen på GPSen så kunne jeg ha gått en halv time uten at GPSen hadde telt noe særlig ned.
Det er veldig mye opp og ned her så jeg lurer på om antall km. var riktig på denne ruten.

Fin foss ved Trollholevatnet

dyrkolbotn

Først tro jeg ned i et hull på stien som jeg ikke så. Fikk en strekk i hofta, men det gikk ganske greit. Senere sklei jeg på svaberget og fikk vridning på kneet. Fikk litt vondt, men det gikk ganske bra med menisken. Jeg ble veldig forsiktig etter det, og jeg følte at jeg bandt meg litt når jeg gikk.

Tilbake mot Trollholevatnet

Jeg sto faktisk å lurte på om jeg skulle snu og gå tilbake da det hadde begynt og regne og steiner og svabergene var veldig glatte.

Nærmer meg Veslevatnet

Oset ved Veslevatnet

Jeg passerte bekkoset ved Veslevatnet klokken 16.45 og hadde gått i 6,5 timer og gått 10,6km. Nå hadde jeg en bratt stigning på 240 høydemeter opp. Jeg synes det var veldig bratt øverst.

På toppen traff jeg 4-5 damer som skulle ned bakken og så til veien ved Storavatnet der de hadde bil. De hadde brukt ca. 2 timer fra Skavlabu, og de sa at det var mye opp og ned på dette strekket.

Ser ned på Veslevatnet

dyrkolbotn

Det stemte, og et sted måtte jeg legge meg ned på magen i en kløft for å åle og heise meg opp etter armene 2-3m opp. Det var så glatt at jeg fikk bare tak der det var gress og jord. Det var noen andre steder det også var vanskelig å komme opp. Tåken gjorde det vansklig å se om det var andre steder å gå opp.

Det begynte å blåse noe veldig, og regnet tiltok. Jeg frøs, og måtte stoppe og få på meg en ulltrøye. Det var en sur fornøyelse.

Jeg tok ikke flere bilder da jeg hadde nok med å komme meg til hytta. På slutten lurte jeg velig da GPSen begynte å telle opp istedenfor ned når det var ca. 900m igjen. Jeg stolte på vardene og det var bra.
Jeg var fremme klokken 20.15 og det regnet og det var tåke så jeg så ikke hytta før jeg var 70m unna.

Jeg så på satelittsporingen at stien fra siste stiskille mot hytta var lagt litt om. Den gikk mer til syd og ned til et smalt vann like før hytta..

Det var fremdeles varme i ovnen så det var faktisk ganske varmt der. Jeg la inn noen kubber for å tørke klærne mine. Det var ingen andre her, og jeg må si at det var en veldig fin hytte,
Lagde meg havregrøt og kokte meg noe varmt drikke. Hytta lå like ved et vann, men jeg kunne ikke se det på grunn av tåken.

Bilde av Skavlabu dag 2.

Mot anleggsveien

Jeg var egentlig ikke så veldig sliten, men var ganske lei hele turen. Neste dag regnet det fortsatt og tåken lå tykk. Jeg bestemte meg for å gå bort til anleggs veien ved Skjerjavatnet og følge Skjerjavegen ned til Modalen.

Jeg så det gikk en sti fra hytta og direkte ned til Modalen senter, men jeg viste ingen ting om den, så jeg tok anleggs veien.

Det var ca. 2 time å gå bort til veien. Bare etter en kort tid på stien fra hytta kom jeg til en nedstigning jeg normalt ikke ville gå ned, men det måtte jeg jo. Det var veldig glatt og jeg kunne ikke trå på noen steiner da de var glatte. Kom meg trykt ned.

Det var akkurat samme terreng fra hytta og bort til veien som jeg gikk dagen føre.

Fulgte nå grusveien helt ned til Mo. Det var litt skummelt da det øverst i veien hadde rast ned store steiner. Brukte 2 timer bort til veien, og ca. 3 timer ned til Mo.

Tok så bussen ned til Mo senter ved sjøen og siden 3 busser for å komme til Bergen hvor jeg var ca. klokken 19.00

Dette ble en veldig kort tur.

Dette hadde vært en spesiell tur. Den første turen jeg måtte avbryte og reise hjem uten at det var noe feil med meg.

Jeg hadde sjekket dette fjellområdet i lengre tid for å gå der, så hva gikk galt?

Jeg skulle hatt med meg gamasjer da det var velig mye gress og bregner som var bløte og som jeg gikk i. Når sokker og støvler var gjennombløte så var det tungt å gå. Støvlene var impregnerte, men vannet kom ned i støvlene via sokkene.

Muligens var dagsformen litt dårlig. Men jeg var ikke så veldig sliten når jeg kom frem til hytta.

Det var veldig mye opp og ned og det var ikke ordentlig stier over alt. Jeg vil kalle det et dyretråkk noen steder.

Det ble bare for tungt å gå. Jeg lurte på hvorfor jeg gikk så sakte. Jeg sjekket GPSen flere steder og så at den nesten ikke tellet ned når jeg gikk. Jeg ble også veldig betenkt etter å ha falt og sklidd. Gikk velig mye å så ned på stien og var reservert.

Ved måling av dette strekket med Garmin GPSen tror jeg at avstanden er ca. 17km.

Regnet og vinden og tåken gjorde det ikke lettere å gå.

Jeg må bare si at dette terrenget var for slitsomt for meg og gå!

Jeg har nok blitt for gammel.

Det var et nydelig landskap å gå i, og merkingen her var veldig bra. Jeg så vardene hele veien til hytta selv om det var tykk tåke og regn. Har aldri sett så bra merking før.

Det var også noen steder hvor høydeskrekken min slo til. Dette fordi det var glatt.

En bør heller ikke gå alene i dette terrenget. Det kan fort skje en ulykke.

En bør nok være i god form for å gå her.

Jeg gjorde nok rett og avslutte turen da det fortsatte å være dårlig vær her.

Langtidsvarslet til Yr er det ikke mye og stole på.

Jeg hadde med meg DELORME inReach SE satellitt sender og mottaker som sikkerhet.