Har funnet en veldig fin rundtur fra Haukeliseter.

Fra Haukeliseter til Kvanndalen , Holmavatnhytta og tilbake til Haukeliseter

Hytter: Kvanndalen Haukeliseter Holmavatnhytta

************************************************************

Haukeliseter til Kvanndalen turisthytte

Kvanndalen er et landskapsvernområde.

Lengde: 23 km

Tur fra Haukeliseter er beregnet til: 9 timer
Område: Haukeliseter

Starte fra Haukeliseter og gå ned Kvanndalen til Kvanndalen turisthytte. Dette er en krevende tur på ca. 9 timer.

En kan overnatte i Kvanndalen turisthytte eller ligge i telt.

Fra Haukeliseter går ruten langs Ståvatnet østover, passerer dammen og går på bro over Kjelaelva. Her veidele for ruten til Holmavatn. Herfra langs sørsiden av vatnet i frodig, lett og fint høyfjellsterreng.

Utløpet av Kistetjørn passeres over helårsbro. Fra Ståvassvika stiger det jevnt oppover Ståvassdalen, den siste kilometeren ofte på mye snø. Flott utsikt nordover til Store- og Vesle Nup. Fra vannskillet bærer det nedover den særegne og ville Kvanndalen. Ved Torshidleren (den er tørr, og fremdeles et godt nødherberge) snevrer dalen seg inn til et juv. Isåna danner en fin foss der den kaster seg ut i juvet.

Turen videre nedover den frodige dalen er en opplevelse. Stølstuftene ligger på rekke og rad, og elva slynger seg fram mellom myke grasvoller. Veidele til rutene Holmavatn og Bleskestadmoen passeres like før Kvanndalen turisthytte som ligger på en stor grasslette ved Svultanuten og er en naturlig del av en gammel stølsgrend.

**************************************************************

Kvanndalen turisthytte til Holmavatnhytta

Lengde: 15 km

Hvis vil gå via demningen er lengden 18,8 km,

Tur fra Kvandalen turisthytte er beregnet til: 5 timer

Tiden via demningen er 6 timer

Område: Kvanndalen

I Holmavatnhytta kan en overnatte. Untaket er perioden 19/8-3/9 da er hytta stengt.

Ny helårsbro som går til Holmevatn/Sandvatnet/Bleskestadmoen er montert etter noen år uten bro

For å komme til den nye broa må du gå 600m fra hytta mot vest på til Helleberget ta av i sti kryss og følg merking på ny sti 550m til Tronggjo. Fra ny helårsbro følger en ny sti opp 300 høydemeter på ny sti opp til gammel sti nær topp 958moh. Stien er krevende og det er montert kjetting 2 steder. Belønningen er at du har fantastisk utsikt så og si hele den nye stien på 2km.

Hvis en vil gå via demningen tar en ikke av i dette stikrysset men fortsetter rett frem.

Jeg prøvde meg på denne stien, men måtte snu da jeg synes denne stien var for bratt for meg. Er høyderedd. Jeg gikk via dammen.

Til dammen:

Fra Kvanndalen turisthytte følger du dalen sørover langs T-merket sti helt til du kommer til  Kvanndalsdemningen. Ta her av til venstre/østover fra stien du går på (den nye stien er verken skiltet eller T-merket) og kryss over demningen og inn på anleggsvei. Følg anleggsvei i et par kilometer ned Kvelvane, og deretter rett østover oppover Sæbyggedalen til Sandvatnet. Strekningen langs anleggsveien er verken skiltet eller T-merket. Bare oppover.

Der anleggsveien stanser ved Sandvatnet, tar du til venstre inn på T-merket sti. Følg stien nordover langs vestsiden av Sandvatnet og helt inn til Holmavatnhytta.

Alternativ rute mellom Kvanndalen og Holmavatn er derfor den blå stien ned via demningen.

Kvanndalen

TRYKK PÅ TEKST ELLER BILDE FOR Å FORSTØRRE

******************************************************************************

Ny rute og ny bru via Tronggjo

kart

TRYKK PÅ TEKST ELLER BILDE FOR Å FORSTØRRE

*****************************************************************************

Holmavatn til Haukeliseter

Lengde: 16 km

Tur fra Holmavatn beregnet til:6 timer
Område: Haukeliseter

Så går turen tilbake til Haukeliseter via Turistskardet.

Løypa starter i ganske flat terreng forbi planterike rabber og på vide, graskledde moer. Så går det oppover mot Turistskardet gjennom storsteinet ur når snøen er borte sent på året.

Fra rutens høyeste punkt, Turistskaret 1330 moh, er det fin utsikt mot Holmavatnet og Fitjanuten.

Fra Turistskardet og ned skråningene i Vassdalen ligger det snøfenner til langt ut over sommeren. Her er et knudret landskap preget av markerte morenerygger og andre spor etter istiden.

Så går det videre nedover på østsiden av Vassdalstjørn og nedover Vassdalen i storslått høyfjellsnatur til stiskille til Bjåen og langs Fjellvåknuten.

Vassdalselvi passeres på en kraftig helårsbro. Ruten fortsetter i småkupert terreng, delvis gjennom dvergbjørk, vierkratt og fuktige skrålier. Herfra nordover til Kisteelvi som krysses på en liten bro. Så Stiidele her for ruten til Kvanndalen.

Så bro over Kjelaelva og forbi dammen og langs Ståvatn og vestover til Haukeliseter.

En bør ha med telt og kokeutstyr for sikkerhets skyld.

Mat må en ha med da det ikke er mat i Kvanndalen turisthytte.

Hvis en ikke orker å gå helt frem til hytta den første dagen kan en slå opp teltet da distansen dag 2 ikke er så lang.

En ting jeg så var at det ikke gikk mye vann i elva der den gamle broen gikk, like før en kommer til Kvanndalshytta. Her kunne en fint vade å gå den gammle stien som bare er på 12,6km. Til Sandvatnet og Holmavaten. Det står et skilt her og en kan se rester etter den gamle broa her.

Hele turen er på 3 dager. Den 3 dagen er en tilbake på Haukeliseter.
Jeg tror det er utrolig fint terreng her og hele turen er på 53 km. 56,8 hvis en går via demningen.

En går i høyt terreng så det vil nok være en del snø her. En bør følge med på snøkartet før en går turen.

Føremeldinger. Sommerfjellet venter på deg ( Haukeliseter Kvanndalen)