En kort

Tilbake

En fin foss i Bråksdalen

Braksdalen

Jeg kjørte opp til Smuksjøster fredag den 30. juli.

Var fremme ca. klokken 12.30. Hadde bestilt rom på forhånd.

Jeg hadde tenkt å gå Bråkdalen, men da ville jeg ikke rekke tilbake til middag.

Så jeg ville gå Kjondalen. Den går ned til Peer Gynt hytta og tilbake til Smuksjøseter. Ca. 11km.

Dette var en populær tur som mange går.

Starte klokken 13.15 ved å gå opp på høyre side av Kjondalsbekken. Dette er stien som går opp mot Steinbuhøe, men jeg skal ikke gå over bekken.

Stien går oppover og litt mot øst og var på det høyeste punktet klokken 15.00.

Nå går det nesten bare nedover mot Peer Gynt hytta.

Det var veldig mye multer nedover dalen, men de var ikke helt modne ennå.

Jeg så etter fjellblomster, men det var lite av det. Frodig og fint nedover dalen og en fin sti å gå.

Var nede ved Peer Gynt hytta klokken 16.00 og begynte å gå stien mot Smuksjøseter.

Det var ca. 4km med en litt steinete sti.

Var fremme ca. klokken 17.15 på Smuksjøseter og hadde brukt 4 timer på den 11km lange turen.

Det hadde gått bra og var ikke så veldig sliten.

Bilder fra dag 1

Lørdag den 31. juli ville jeg prøve å gå ned Bråkdalen.

Vil gå fra Smuksjøseter og stien opp forbi Steinbuhøe og fortsette til juvet ned i Bråksdalen. Der går Vesledalen ned.

Så gå ned Bråkdalen og følge Brådalsbekken helt ned til Peer Gynt hytt. Vil så gå til Smuksjøseter.

Dette ere en tur på ca. 19km

Det var en tur de på Smuksjøseter ikke anbefalte på det varmeste.

Jeg startet å gå klokken 09.17 fra Smuksjøseter. Gikk bort til parkeringsplassen og stien langs Kjondalsbekken oppover. Gikk så over bekken i stidele mot Kjonsdalen.

Det var ganske bratt oppover mot Steinbuhøe som jeg hadde på venster hånd. Etter en stund så jeg et snøfelt oppe i fjellsiden. Her trodde jeg at Vesledalen begynte med nedsigningen ned i juvet.

Så 2 personer kom etter meg, men de skulle nok ikke samme sted som meg.

Jeg fulgte stien som gikk oppover mot Gråhøbue på 1625 m.o.h.

Tok av fra stien og havnet ned på snøfeltet som gikk ned mot Vesledalen. Her gikk det også en bekk. Brukt 2 timer hit.

Vesledalen svingte att og frem nedover til Bråkdalen. Den var ikke veldig bratt. men det var mye løse steiner og jeg tok det veldig med ro nedover der. Det var merket med noen T merkinger nedover, men jeg tror de var merket for de som gikk oppover Vesledalen.

Brukte ca. 3 timer til bunnen av Bråkdalen. Når jeg kom ned så jeg Løyftdalen komme inn der. Dette er en dal som kommer fra Løyfte og fra Verkilsdalen. Det skal være mulig å gå opp der. men jeg vil ikke forsøke meg på det.

Satte meg ned og spiste når jeg kom ned.

Det var ingen offisiel sti her, men veldig greit å gå langs Bråkbekken. Kom så til et juv med en veldig fin kulp en kan bade i. Så gikk stien helt ute på kanten av bekken bortover. En måtte holde tungen rett i munnen da det var 10-15m ned til bekken.

Så nå en sti på andre siden av bekken. Her kunne jeg ha kommet over for å gå en snarvei tilbake til Smuksjøseter. Jeg prøvde å komme over bekken man steinene var veldig glatte. Ville ikke vade her.

Kom ned til Peer Gynt hytta. Det begynte å regne. Gikk over brua over Bråkbekken ved Peer gynt hytta etter ca. 6 timer og 40 minutter.

Det regnet nå i bøtter og spann, og jeg gikk en snarvei over fjellet, men da det begynte og tordne gikk jeg ned til stien igjen.

Var fremme på Smuksjøseter klokken 17.17. Jeg ble litt sliten det siste stykket i regnværet. Jeg kan anbefale å gå denne turen, men kansje gå andre veien.

Brukte ca. 8 timer på turen og målte 19km med Norgeskart på mobilen min. Jeg var fornøyd med det.