Fjelltur Rjukan Finse 2007

Tilbake

Tur fra Rjukan til Finse.

Startet på Rjukan, Helberghytta, Kalhovd, Stordalsbu, Mogen, Lågaros, Rauhellern, Stigstuv, Bjoreidalshytta, Dyranut, Kjeldebu, Finsehytta

Vise

bakgrunds

bilde

Hardangervidda. Er på vei opp mot Skåltjørna.
Ser litt av Hardangerjøkulen.

Rjukan

Hadde tenkt å gå i Skarvheimen tidlig i juli, men på grunn av snøforholdene der vil jeg gå fra Rjukan til Finse.
Dette er en tur på ca. 145,5km.
Startet fredag den 13. Juli. (Er ikke overtroisk)
Hadde med Telt, Sovepose, underlag til soveposen, Kokekar og kokeapparat. 14 kg.
Tok Bussen til Rjukan via Notodden.

Dag 1 fredag. Fra Rjukan til Hellberghytta og Kalhovd.

Tok Krossobanen fra Rjukan opp til Gvepseborg. Startet der kl.11.45 og gikk mot Helberghytta. Det er en tur på ca. 8km. Det var litt bløtt det første stykke, men det var en fin strekning å gå. Hadde fin utsikt mot Gaustatoppen og Vemork.

Etter ca. 6km. var jeg veldig sliten og lurte på hvordan denne turen skulle gå. Etter å ha hvilt litt og spist gikk jeg videre i litt roligere tempo. Brukte faktisk 2,5 time til Helberghytta. Gikk så videre mot Grottetjørn.

Nede ved vannet måtte jeg vade. Elva her var ganske stor, og jeg måtte lenger ned fra stien for å vasse over med støvlene rundt halsen og med plastsandaler på bena. Det gikk bra. Nede på veien kunne jeg velge å gå til Kalhovd på veien eller gå over Vegarhovda. Jeg gikk over fjellet.

Var fremme ca. kl. 20.13 på kvelden. Hadde brukt litt over 8 timer på turen. Det hadde vært en fin tur å gå. Fikk et rom på Kalhovd og De varmet litt mat til meg.

Dag 2 lørdag. Fra Kalhovd til Stordalsbu.

Startet kl. 9.10 og gikk veien mot demningen til Mår. Var der ca. 10.05. Gikk så mot Stordalsbu. Hadde tenkt å gå til Mogen denne dagen. Etter ca. 1 time kom jeg til elva Butjønå. Den var veldig stor og jeg var betenkt over å passere den. Traff en kar som var på fisketur som akkurat hadde vadet over elva, så jeg ville prøve jeg også. Det var å brette opp bukser og ta støvlene rundt halsen og gå ut i elva. Midt uti elva fant jeg ut at jeg måtte snu. Fant en annen vei og kom meg omsider over. Det var skummelt.

Akkurat da jeg gikk over elva, begynte det å regne. Det ble mer og mer dårlig vær. Støvlene ble bløte og veldig tunge. Etter hvert var jeg ganske bløt. Ca. kl. 15.15 så jeg Stordalsbu ligge så fint oppe i dalen. Det var et deilig syn. Hadde med meg nøkkel, men noen hadde brutt opp låsen.

Fikk fyr på ovnen og tørket støvler og klær. Kl. 20.30 kom det to voksne og en guttunge som var slitne og gjennombløte. De hadde startet fra Kalhovd en time seinere en meg.

De var glad det var fyr i ovnen.

Dag 3 Søndag. Fra Stordalsbu til Mogen og Lågaros.

Startet kl.06.10 om morgenen for å gå mot Mogen som ligger helt i enden av Møsvannet. Det var overskyet men fint vær å gå i. Stien var grei. Gikk på sommer bru over elva Vråsjøen ca. kl.07.50. Så en bra stigning før jeg kunne se ned på Møsvann. Slepa ned til Mogen gikk igjennom bjørkeskog, og det var ganske bløtt der. Var fremme på Mogen ca. kl.11.10. Stoppet der for å ringe hjem og ta en matbit. Fortalte også at døra på Stordalsbu var brutt opp.

Dro videre ca. kl. 12.15. Slepa gikk først igjennom en myr, men det var lagt ut jernbanesviller der det var verst. Slepa videre var veldig fin og gå. Kom frem til Gruvsjøen ca. kl. 14.00. Dette var et stort vann.

Det hadde begynt å blåse noe forferdelig og det skummet hvit ute på vannet. Traff et ungt par som hadde ligget i telt nede ved vannet. De tok ned teltet og ga opp fjellturen. De fortalte at elva i enden av vannet var veldig stor og vanskelig å komme over.

Men da jeg kom dit var denne ikke verre en de andre elvene jeg hadde gått over. Det gikk fint å vade over.

Stien videre var fin. Ca. kl. 16.30 så jeg ned på Lågaros. Så var det bare å gå ned i masse stein ned til hytta der jeg var fremme ca. kl 17.10.

Hadde gått 10 timer denne dagen, Det hadde vært OK vær, men litt kald vind.

Det var en Dansk hyttevakt der og jeg var den første som kom til hytta den dagen. Det kom 4 fra Nederland senere på kvelden.

Dag 4 mandag. Fra Lågaros til Rauhellern.

Startet tidlig. Kl. 06.50. Jeg varmet vann, vasket gulvene, spiste og laget meg matpakke før jeg dro. Ingen som våknet. Hadde tenkt å gå til Rauhellern. Slepa var fin og det hadde tørket bra opp etter all vinden i går. Rett etter Lågaroshøgdi traff jeg en mann fra Nordland som hadde ligget i telt. Han hadde tenkt å gå til Mogen og videre med båt mot Rjukan.

Ned mot Geitvassdalen måtte jeg vade igjen. Over en elv som rant ut i Geitvatnet. Elven hadde delt seg i to deler. Jeg kunne gå over på steiner på den første, men over den andre måtte jeg vade igjen. Etterpå satte jeg meg ned og spiste sammen med noen sauer. Ned mot helårsbru over Festningstjørni var det mye stein og ikke noe særlig fint å gå. Passerte brua klokken 12. Så var det litt myr på vei opp på Reinavasshovda hvor jeg kunne se Rauhellern og Langesjøen.

Måtte passere en helårsbru før jeg kom til Hansbu. Kom frem til Rauhellern ca. Kl.14.00.

Rauhellern var en veldig fint og hyggelig bekjentskap. Bra mat, flott sanitæranlegg og rent. Betjeningen var hyggelig.

Traff mange hyggelige folk der og vi pratet nesten til midnatt.

Dag 5 tirsdag. Fra Rauhellern til Stigstuv og Bjoreidalshytta.

Startet fra Rauhellern kl. 09.00 om morgenen for å gå til Bjoreidalshytta via Stigstuv. Det var spådd regn men det var fremdeles opphold. Første delen av slepa gikk oppover men det var fint å gå.

Etter ca. 1.5 time begynte det å regne og blåse ganske mye, men fikk vinden i ryggen. Etter ca. 2 timer kunne jeg se ned på Holmetjørnan. Når jeg kom dit måtte jeg krysse Holmetjørnbekken. Jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte vade denne, men greide å komme over på steinene.

Rett etter bekken traff jeg en Dansk familie med to unger som skulle til Rauhellern. De var ganske bløte men ved gått mot. De hadde ca. 3 timer til å gå med regn og vinden rett i ansiktet. Det er utrolig hvor seige unger er til å gå.

Kl.13.00 var jeg på Stigstuv. Her spiste jeg to smørbrød i regnet før jeg gikk videre.

Den første delen av stien var det myr, men OK å gå. Etter en stund kom jeg inn i Stigstuvdalen. her måtte jeg gå over Svinto. Jeg kom over uten å vade. (Svinto betyr at elva følger regnet og at vannstanden går veldig raskt opp og ned.

Kl. 15.10 var jeg på Bjoreidalshytta. Det gikk en grusvei hit ned fra hovedveien. Når jeg ankom, var jeg den eneste gjesten, men på kvelden kom folk både med bil og vandrende.

Hytta var drevet av et hyggelig eldre ektepar. Maten og overnatting var bra og de hadde et meget bra tørkerom for støvler og klær.

Hyggelige folk her.

Dag 6 onsdag. Fra Bjoreidalshytta til Dyranut og Kjeldebu og Finse.

Startet Kl. 09.00 om morgenen. Hadde tenkt å gå forbi Kjeldebu og så slå opp teltet etter ca. 4 timer gange.

Stien opp til hoved veien var Ok men ganske dårlig merket. Slepa krysset en grusvei flere ganger og her var det ikke merking. Kom opp til Tråstølen kl. 10.30. Bestemte meg for å gå bort til Dyranut der jeg var kl. 10.45.

Startet på stien mot Kjeldebu. Stien var veldig fin å gå, men nå lå det en del snø jeg måtte gå over. Etter ca. 2 timer traff jeg et ungt Engelsk par som kom fra Finse. De var ganske frustrerte av snøen og alt vannet. De hadde brukt 2 dager på turen og hadde gått på østsiden av Hardangerjøkulen. De så på meg og sa jeg kom til å bruke tre dager på turen. Så jeg virkelig så gammel ut?

Kom frem til Kjeldebu kl. 13.10. Måtte gå over en elv før hytta. Den var litt skummel fordi det var en del løse steiner der jeg gikk over.

På Rauhellern hadde jeg truffet en mann som uken før hadde prøvd å gå fra Finse til Rembesdalsseter. Oppe ved Finse hadde begge bruene blitt tatt av is og snø. Den minste var reparert men han fikk beskjed om at den største ikke ville bli fikset før om to uker. Jeg hadde planlagt å gå fra Kjeldebu via Rembesdalsseter til Finse men måtte få undresøkt om brua var OK. Tenkte å spørre hyttevakta på Kjeldebu om det. Det var leit at det ikke var noen der. Det var ikke et menneske på Kjeldebu så jeg måtte gå på østsiden av Hardangerjøkulen.

Spiste matpakken min før jeg fortsatte kl. 13.40. Jeg måtte gå over elva igjen også gå ned til en sommerbru over elva som renner ned i Sysenvatnet. Denne brua var ganske luftig men OK. Lenger nede i elva var det en ny bru, og her hadde elva gått over sine bredder slik at jeg måtte vade for å komme ut til brua. Det var ikke dypt men veldig stri strøm. Det var mye vann over alt.

Gikk nå oppover mot Leirbotn Øyane og kom frem til Sommerbrua over Leiro. Her gikk det mye vann.

Vinterløypa som her går parallelt med stien skjedde det en tragisk ulykke i vinter. 2 Skotske fjellvandrere omkom av kulde her.

Kunne se breen Leirbotenskåki fra slepa. Før Skåltjøni traff jeg et følge på 8 til 10 fjellvandrere i følge. De satt og spiste. De hadde brukt 5 timer fra Finse. Klokken var 16.00. Jeg ville da være fremme på Finse kl. 21.00. Hadde foreløpig slått fra meg å ligge i telt.

Traff et par fra Norge + et par fra England og en enslig dame fra England i løpet av en time. De Engelske skulle ligge i telt før de gikk videre mot Kjeldebu. Det var plutselig mye folk her.
Ved Skåltjøni måtte jeg vade over elva som rant ned til vannet. Den var brei og ganske skummelt å gå over. Etter å ha passert elva var det å begynne på oppstigningen til Helvetesgjela. Det var ganske bratt og jeg begynte å bli sliten. Oppe ved Helvetesgjela måtte jeg passere elva på en snøbru. Den begynte å bli dårlig, men jeg så andre hadde passert over.

Etter en stund kom jeg til Helvetesgjela. Det var lite snø akkurat her så det gikk OK å komme opp der. Et stykke går også stien langs en fjellkam og den går faktisk nede i vannet. En må hoppe fra stein til stein og faktisk tråkke ned i vannet noen steder. Blei ganske bløt på bena.

Etter en stund var jeg kommet på toppen og kunne gå over store snøflater. Men jeg hadde gamle fotspor å gå i. Nedover mot Brattefonnvatnet var merkingen dårlig og jeg gikk frem og tilbake før jeg fant den igjen.

Jeg kom ned til elva som rant fra Brattefonnvatnet. Så rødmerkingen på den andre siden men lurte på hvordan jeg skulle komme over. Tok av meg støvlene og brettet buksene godt opp på lårene samt tok på meg plastsandalene. Prøvde flere steder å gå over men elva var for dyp. Gikk i sandalene i snøen og det var kaldt. Hadde ikke følelse i føttene. Fant ut at det eneste stedet å gå over var akkurat der stien gikk. Det var veldig stri strøm, men ikke så dypt. Kom meg endelig over. Klokken var nå 20.00 og det hadde begynt å striregne.

En stund etter Brattefonnvatnet skulle jeg kunne se Finse, men jeg så ingen ting. Viste jeg hadde ca. 2,5 time til å gå.

Kom ned til stien mot Krækja og brua der. Brua var vanskelig å se, da den var full av snø. Det var et fryktelig vær å gå i og jeg måtte stoppe for å putte lommeboken min i sekken for at den ikke skulle bli bløt.

Endelig kom jeg ned til de siste to bruene og hadde bare demningen igjen. Var fremme ved Finsehytta kl. 22.30. Det begynte å mørkne. Var ganske sliten nå.

Jeg fikk meg et rom før det stengte kl. 23.00. Jeg tok en dusj og en halvliter øl smakte godt.

Det hadde vært en fin tur. Hadde hatt fint vær i 3,5 dag og regn i 2,5 dag. Dette er bra. Hele turen var på ca.145km.

Det siste strekket var litt for langt å gå, men jeg var ikke så gammel som det Engelske paret trodde.

Hadde byttet sekk siden året før og den nye veide bare 2kg. og var på 60l. Så vekten på sekken var på ca. 14kg. Det var 3 kg. mindre en året før.

Tror jeg på neste tur legger igjen telt, kokeapparat, gass, kokekar og middag. Kan da komme ned i ca. 10-11kg. Tror jeg får en mer glede av turen.

Dette var også en test for turen i Skarvheimen i august, også en test etter hjerteinfarket i vinter. På hele turen var jeg faktisk mest sliten etter ca. 6-7 km. første dagen.

Stavene og plastsandalene med reim bak var veldig fint å ha ved vading over elvene. I det hele tatt var det en fin tur men litt for mye vann.