Fjelltur Hardangervidda 2011

Fra Haukeliseter til Liseth

Til hovedside

Dette ble en tur med problemer. Jeg kjente allerede mellom Hellevassbu og Litlos føling med menisk skaden jeg hadde for 3 år siden. Turen fra Litlos til Hadlaskard og Hedlo var ikke god. Jeg kunne nesten ikke gå nedover uten smerte, men det var OK å gå oppover. Hadde heldigvis med meg en støttebandasje for kneet som hadde ligget i sekken i 3 år. Det hjalp en del. Når jeg kom frem til Liseth pensjonat på søndag var det venstre kneet nesten dobbelt så tykt som det andre.

Dermed var det ikke mulig å gå til Rembedalseter og Finse. Jeg ville ikke ødelegge kneet helt. Dette var en skuffelse da jeg fikk fint vær og var i god form. Var ellers glad for å ha kommet hel frem til vei.

Jeg skulle ikke ha gått så fort mellom Hellevassbu og Litlos. Skulle vise meg frem, hvor fort jeg kunne gå. Det var nok ganske dumt av en gammel mann. Jeg tror jeg har lært nå.

Jeg hadde en stund sett på været på Hardangervidda. Det var ikke lystig lesning. På YR.no var det bare fint vær torsdag og resten regn, mens Storm hadde noen dager med opphold og sol. Tok bussen fra Oslo kl. 09:30 og var fremme på Haukeliseter klokken 15:10 onsdag den 17. august.

Dag 1. Torsdag 18 august. Fra Haukelister til Hellevassbu.

Det var fint vær og jeg startet klokken 08:40 på torsdag. Ganske bratt det første partiet. Siden var det mye opp og ned. Dalene lå mye på tvers av stien, men fint landskap å gå i. Det var varmt å gå, så jeg behøvde ikke å gå med jakke.

Jeg satt oppe ved vesle Nup og spiste. Her hadde jeg fin utsikt tilbake mot Ståvatn. Her passerer 3 dansker meg, men jeg passerte dem siden.

Det er fine fjell på siden av stien. Ikke særlig høye, men fine.

Mange tenker på helt flatt landskap når en snakker om Hardangervidda, men på denne turen er det ikke mye flatt landskap. Kan ligne på Jotunheimen uten de store fjellene. Passerer Mannevatn på venstre hånd.

Kommer til Holmasjøen kl. 12:30. Et fint vann med holmer og øyer.

Det var ikke noe myr på dette strekket, så det var veldig fint å gå. Veldig varierende landskap, og det lå en fjellkjede på vestsiden av stien i en lang periode. Nupseggi.

Kommer til Dyredokk som er et litt myrete parti, men jeg skal gå rundt det på østsiden.

Har fin utsikt tilbake der jeg kom.

Passerer Simletindvatnet ca. kl. 14:00 og går oppover langs Simleøyra.

Ser Hellervatnet og Hellevassbu klokken 15:00, og er fremme ved Hellevassbu klokken 15:28.

Dette var en fin første dag. Nydelig vær og tørt og fint å gå.

Det var 2 hyttevakter fra Danmark på Hellevassbu. Hyggelige folk. jeg fikk et rom sammen med 3 damer.

Jeg lå i gresset utenfor hytta klokken 19:00 om kvelden og solte meg, så det var virkelig et nydelig vær. Laget meg lapskaus til middag og tok med noe som niste neste dag.

Dag 2. Fredag 19 august. Fra Hellevassbu til Litlos

Starter fra Hellevassbu klokken 08:10 om morgenen. Det er ca. 10 grader varmt og opphold.

Starter sammen med 2 fra Odda. Jeg lar dem starte før meg fordi de er raskere en meg til å gå.

Går opp Buadalen, og det går oppover et godt stykke. Jeg henger med de 2 fra Odda ganske bra.

Har fin utsikt bakover mot Hellevassbu.

Kommer jeg til en steinrøys som er litt dårlig merket, men det går greit. Passerer Sigritjøni ca. klokken 09:30. Terrenget her er fint å gå.

Klokken 12:00 kommer jeg til Søre Belebotn som er en liten samling hytter - bygninger. Her sitter de 2 fra Odda og spiser. Jeg går forbi dem og jeg øker opp farten litt. Det er et veldig fint landskap her.

Kommer til brua over Kvenno som renner ned i Kvennsjøen, og her begynner det å regne ganske mye. Må bytte kamera.

Etter brua går det oppover på siden av Blikkhalsen. Her ligger også stiskille mot Middalsbu. Her får jeg en periode hvor jeg er veldig sliten.

På toppen kan en se Litlosvatnet og Litlos lagt der borte. Det er fremdeles 1 time å gå, men det var et deilig syn.

Går langs vannet før jeg kommer til brua over Skavassbekken. Mens jeg går langs vannet kjenner jeg at jeg får problemer med kneet. Skulle nok ha saknet på farten.

Er fremme ved hytta klokken 13:00. Får meg et fint eget rom og det er deilig med en dusj og en kald øl. Jeg rakk nesten en dusj før de fra Odda kom. Hytta lå fint til med utsikt mot Litlosvatnet.

En stund etter så vi ca. 50 reinsdyr som svømte over Litlosvatnet. De var for langt unna til å ta bilder av dem. I morgen begynner Reinsjakta.

Dette var en fin hytte med hyggelig betjening og veldig god mat.

Dag 3. Lørdag 20 august. Fra Litlos til Hadlaskard

Starter å gå mot Hadlaskard klokken 08:40.

Skal gå via Hårteigen. Dette strekket er litt lenger en via Kristofferbu.

Det er fin utsikt bakover mot Litlosvatnet.

Kan snart se Hårteigen, men det er langt å gå dit. Etter en time passeres jeg av en som skal innover for å fiske. Han forteller meg at det er det 49 år siden han var her ved Litlos og fisket første gang. I år har han fått mange ørreter på 500- 600gram. Han skulle til Grøndalsvatni og prøve seg der.

Det er også mye fine fjellblomster langs stien. Nesten som i Trollheimen.

Jeg kjenner at kneet ikke fungerer som det skal. Det er ikke godt. Merker også at dagsformen ikke er som i går. Men det pleier å rette på seg.

Passerer Grytevatni og sitter og spiser på Grytenuten klokken 12:00. Prøver også mobilen, men det var ingen dekkning her.

Før Hårteigen gikk jeg i et elveleie som var dårlig merket. Stien var helt borte men ingen rødmerking. Men jeg så på GPSen at jeg gikk rett. Var fremme ved Hårteigen klokken 12:38. Et imponerende berg. Det var ingen ting for meg å gå til toppen.

Setter meg ned for å spise før nedstigningen ned Smøygdalen. Her kommer det 4 damer som skal til toppen av berget. De får det ikke lett, da det begynner å blåse noe forferdelig og regnet bøtter ned. Det blir veldig kaldt, og jeg fryser på fingrene.

Etter å ha kommet ned Smøygdalen blir det litt varmere og vinden er ikke så sterk. Kommer ned til Viersdalen, og kan snart se Hadlaskard langt der borte.

Passerer brua der og er fremme ved hytta klokken 16:00. Her treffer jeg hyttevakta, en hyggelig dame. Får tildelt et rom, men sitter utenfor og lurer på om jeg skal gå videre til Hedlo.

Jeg har fremdeles ikke helt slått fra meg å dra fra Liseth til Remberdalshytta om 2 dager. Derfor vil jeg ikke gå 25km den siste dagen før Liseth.

Dag 3. Lørdag 20 august. Fra Hadlaskard til Hedlo

Jeg bestemmer meg for det og drar videre klokken 16:17.

Stien går i fjellet over Hadlaskardmyrane. Det er en stigning på ca. 160m. Stien er fin å gå. Her kommer også stien ned fra Besso. Nedover mot Hedlo var det veldig fint å gå. Bare svaberg nedover hele veien. Men det var ikke noe for meg med kneet mitt. Normalt liker jeg å gå på svaberg, men ikke i dag. Går langs elva Veig det siste stykke ned til hytta.

Var nede ved Hedlo klokken 18:40. Var ikke spesielt sliten, men hadde gansk vondt i kneet.

Fikk meg et rom og tok en dusj føre middag. Romet og maten var OK. Det var bare et Tysk par på hytta, så det er ikke mange her.

Og det skjøner jeg når jeg får regningen neste dag.

Dag 4. Søndag 21 august. Fra Hedlo til Liset pensjonat

Jeg fikk litt hakeslepp da jeg fikk regningen her. Det kostet 975 kroner. For Losji, middag, frokost og 2 brødskiver til matpakke. De satser på at du aldri kommer tilbake hit. Det var jo ikke noe hotell her.

Starter klokken 08:40 for å gå mot Liseth. Har satt på støttebandasje på kneet. Men det er vondt fra første skritt.

Den første kilometeren er også flatt men veldig steinete. Vond å gå. Etter hvert blir det fint å gå opp mot Kjeseshovden.

Etter 1 time kommer jeg til Fljotdalen. Her er det stidele. Jeg hadde tegnet inn på GPSen at jeg skulle gå ned mot Djupsgili, men jeg bestemte meg for å gå den raskeste veien over Fljotdalsfjellet og ned til Berastølen.

Ved stiskille traff jeg en hyggelig Tysker som hadde ligget i telt her og han startet å gå en stund etter meg.

Det var en veldig stigning opp mot Skrubbhamrane og Fljotdalsfjellet, men det var OK å gå oppover. Tyskeren når meg igjen og vi går sammen videre.

På toppen av fjellet kan en se ned på Berastølen og dalen der. Er nede ved setra klokken 11:10.

Det tyske paret fra Hedlo er her også. Det er en veldig møkkete sti opp mot Hadlet. Der oppe kan en se veien nede ved Sysendalen. Ser også Sysenvannet som faktisk går nesten ned til veien. Har gått forbi det vannet før, på turene fra Kjeldebu.

Det er 5 kilometer igjen, og jeg ringer til kona og sier jeg er nede om ca. 1 time. Stien fra Hallingehaugane og Høloksli og ned til Fetafossen ville normalt være veldig fin og raskt å gå. Bare svaberg nedover.

Men med regnværet og glatte svaberg var det et mareritt å gå ned der. Hadde veldig problemer med benet og gikk stort sett utenfor stien i bøtmyra nedover. Var redd jeg skulle falle og få vridning på benet. Min Tyske følgesvenn likte heller ikke de glatte svabergene.

Var veldig glad da jeg kom ned til brua over Bjoreio og riksveien.

Det var ca. 1,3km å gå til Liseth. Var der klokken 14:50. Fikk meg et rom og fikk tatt en etterlengtet dusj. Min Tyske følgesvenn dro videre med buss mot Odda. Han skulle ta buss videre for ferge mot Tyskland.

Jeg spiste en god middag og frokost på Liseth. Rommet her var veldig fint. I det hele var dette en kjempefint sted å overnatte og spise for de som skal dra til fjells. Hyggelige folk og rimelig var det også her.

Morgenen etter tok jeg bussen til Geilo og toget derfra til Oslo. Jeg var veldig lei meg for at jeg ikke kunne ta det siste strekket til Finse. Det hadde jeg virkelig gledet meg til. Men jeg får være glad jeg kom meg til vei slik at jeg ikke måtte hentes ned fra fjellet.

Håper benet blir bra igjen, og planer for første turen neste år vil bli fra Liset pensjonat til Rembedalseter, Finse, Raggsteinsdalen og til Haugastøl. Hvis helsen holder!

Dette har ellers vært en fin tur med veldig fint landskap å gå i. Lite myr og variert landskap. Veldig bra merket var det også. Hellevassbu og Litlos var veldig fine hytter å overnatte i. Hadleskard så også veldig fin ut. Hadde fått beskjed på forhånd at hyttevakta der laget ferske rundstykker.

En strekning var spesiell. Det var mellom Litlos og Hårteigen. Det er sjelden å se så mange forskjellige fjellblomster.

Været har vært brukbart, men ikke så dårlig som YR.no viste. Storm hadde det mest riktige været.

Jeg tror veldig mange som skal til fjells ser på langtidsvarslene fra YR.no. De spår stort sett bare dårlig vær og regn på sine langtidsvarseler. Jeg begynner å bli gammel så jeg har også begynt å se på været før jeg drar. Men jeg ser mest til Storm. Hvorfor melde regn en dag det kommer 0,3 mm regn?