Jotunheimen

Rundtur i Jotunheimen

Hovedside

Fjelltur 2013

Jeg skal gå fra Spiterstulen til Gjendebu, videre til Fondsbu.

Så skal jeg gå til Skogadalsbøen. Herfra til Leirvassbu.

Siste dagen fra Leirvassbu tilbake Spiterstulen

Fra Leirvassbu til Spiterstulen

Jotunheimen, Semeltinden

Fra_Spiterstulen_1

Her står jeg på brua over Høystakka

Fra Spiterstulen_2

Gulsildre fra Storutledalen

Jotunheimen

Fjelltistel fra Storutledalen

Jeg vil gå i Jotunheimen. Hadde også planlagt å gå til Turtagrø og Fannaråkhytta, men jeg slo dette fra meg. Det blir for slitsomt.

Jeg tok toget til Otta fredag den 19/7 og buss derfra til Lom. Her var det overgang med buss til Spiterstulen. Jeg var den eneste på denne bussen.

Hadde bestilt rom her. Jeg var fremme klokken 14.15 og slappet av og hadde en bedre middag med hyggelige mennesker om kvelden.

De fleste som var på Spiterstulen skulle gå til Galdhøpiggen. Det var fint her. Jeg satt ute og spiste kake og drakk kaffe mens jeg så på folk som var på vei opp mot Galdhøpiggen. Her står også vebbkamera som er på Spiterstulen.

Jeg la meg tidlig da jeg skulle starte tidlig neste morgen.

Det var nydelig vær da jeg startet klokken 05.30 på lørdag morgenen.

Jeg skulle gå 28 km.

Dag.1. Fra Spiterstulen til Gjendebu

Gikk oppover Visdalen og var ved stiskille Leirvassbu og Gjendebu klokken 07.45. Det var ca. 14-15 grader varmt. Jeg gikk i skyggen av fjellene.

Da jeg kom opp i Urdadalen traff jeg på mange reinsdyr. Dette var tamrein da de hadde bjeller.

Det første stykke i dalen var OK å gå, og det steg litt etter litt. Det var nydelig landskap her.

Kom til Urddalsbandet klokken 09.40. Det er 110m bratt opp. Jeg hadde sett Semeltinden helt fra jeg kom inn i Urdadalen, men nå så jeg hele fjellet. Nå gikk jeg også i solen og det ble veldig varmt å gå. Jeg sjekket temperaturen, og det var 20-22 grader varmt. Hadde fin utsikt tilbake i Urdadalen.

Kom til Urdadalstjønnen. Her var det veldig mye grov stein å gå i. Det var veldig slitsomt. Det tok ca. 1 time å gå langs disse vannene.

Kunne nå snart se ned mot Hellertjønne. Nå var det nesten bare nedover og flatt ned til Gjendebu. Ble ganske sliten å gå ned mot Hellertjønne. ca. 360m ned.

Det var bratt ned ved Hellerfossen. Var der ca. klokken 13.10. Kom nå ned i Storådalen. Her var det mange kuer. "De hadde det som kua i den grønne eng".

Det ble veldig tungt å gå. Beina fulgte ikke med i dag. Muligens kom det av varmen. Det var blitt ca. 27-28 grader nå.

Var fremme på Gjendebu klokken 15.40. Hadde brukt nesten 10 timer på turen.

Jeg prøvde å få et rom på Gjendebu, men de hadde bare en seng på sovesal. Jeg har vokst i fra å ligge på sovesal, så jeg bestemte meg for å avslutte turen. Tok båten til Gjendesheim og bussen hjem.

Dette ble en veldig kort tur!

Kanskje er jeg blitt en sær gammel gubbe?

Tirsdag den 30/7 tok jeg bussen fra Oslo til Gjendesheim og båten til Gjendebu. Nå hadde jeg bestilt rom både på Gjendebu og Fondsbu.

Nå skulle jeg fortsette turen jeg hadde avbrudt på Gjendebu.

Her på Gjendebu traff jeg ei som hadde gått i Huldreheimen. Hun hadde gått fra Liomseter til Gjendesheim. Dette er den samme turen jeg gikk i 2011.

Nå skulle hun fotsette turen til Fondsbu der hun skulle avslutte. Traff også en ung dame som hadde gått Bukkelæget. Hun hadde skadet benet så hun måtte avslutte turen neste dag.

Jeg hadde en hyggelig kveld med god middag.

Dag.2 Fra Gjendebu til Fondsbu

Jeg startet onsdag morgen klokken 08.20 for å gå til Fondsbu.

Måtte over 2 bruer før jeg begynte å gå oppover Veslådalen. Her var det virkelig fint å gå med lite stein. Hadde fin utsikt bakover mot Gjende.

Kom til stiskille Olavsbu og Fondsbu. Her var GPSen feil. Jeg hadde laget ruten en annen vei. Jeg hadde laget ruten forbi Grønnebekktjerne. Jeg fulgte ikke denne ruten.

Stien til Olavsbu gikk til høyre og til Fondsbu rett frem. Det hadde vært fint vær når jeg begynte å gå, men nå begynte det å regne. Det ble virkelig kaldt og jeg måtte ta på meg en genser og hansker. Når en kom til toppen var det et parti hvor det var ganske flatt. Hadde Gravatjernet på høyre hånd før det gikk ned mot Bygdin.

Ved nedstigningen til Bygdin måtte jeg over en sommerbru. Nedenfor var det en veldig fin foss.

Det var ganske greit å gå langs Bygin og bort til Fondsbu. En gikk langs vannkanten.

Jeg hadde brukt 5 timer og 15 minutter på turen. Jeg holdt en grei fart og turen kostet meg ingen krefter. På Fondsbu fikk jeg et rom og spiste middag her. Dette var den 3. laksemiddagen. Maten var god, men det ble litt mye laks.

Dag.3 Fra Fondsbu til Skogadalsbøen

Torsdag startet jeg å gå mot Skogadalsbøen. Startet klokken 08.10 med fint vær. Hadde sjekket på forhånd at jeg skulle ha fint vær på dette strekket da det var mye stein her.

Gikk på veien i ca. 15 min, så gikk stien opp mot Sløtafjell. Det er 360m opp til toppen så det var ganske slitsomt å gå. Men jeg hadde fin utsikt tilbake mot Bygin og fjellene der. Passerte Sløtatjernet klokken 09.10 og Rusteggvatnet klokken 10.10. Kom også til stiskille til Tyinholmen.

Det var mye stein å gå i frem til Kvitevatnet. Langs vannet var det veldig greit å gå. I enden av vannet var den gamle merkingen ikke fjernet, og jeg kom galt til den nye sommerbrua som lå i enden av vannet. Jeg skulle ha fortsatt langs stranden helt frem til oset.

Kastet bort en ca. 30 min. med rødmerkingen her. Ble også veldig sliten av å leite etter sommerbrua.

Det var så mye vann her at brua nesten lå under vann. Gikk et stykke før stien gikk veldig bratt ned mot Urdalsvatnet. Her hoppet jeg over elva som renner ned i Kaldedalsvatent på steinene. Det var lite vann så det gikk greit.

Så begynte steingåingen langs Uradalsvatent. Her var det virkelig mye stor stein. En måtte bare tenke positivt og synes det var en utfordring og at det var gøy å hoppe fra stein til stein.

Jeg tok det veldig med ro langs vannet. Det var om å gjøre og ikke falle her. Brukte 1,5 time langs vannet.

I enden av vannet traff jeg et par som hadde gått den andre veien dagen før. Snåle greier å gå denne turen 2 ganger på 2 dager.

Så måtte jeg opp 120m. Opp Uradalbandet. Jeg satt på toppen og spiste. Nå var det nesten bare nedover igjen. Nedover Uradalen var det ganske greit å gå, men jeg synes det var dårlig merking her. Gammel merking.

Gikk forbi Hurrungbrestvatnet klokken 16.40 før jeg kom inn i et terreng med veldig store steiner som stien snirklet seg igjennom. Måtte også gå i steinrøysa noen partier. Men ikke langt. ca. 10-20m.

"Segna fortel at fjellet på sørsida av Uradalen ramla ned og laga ei ur i inngangen til Uradalen. Denne ura gjorde at det vart lett å stengja krøtera inne i dalen"

Snart gikk stien veldig bratt ned mot Utledalen og stien fra Ingerbu. Så var det å gå bort til brua over Skogadøla før jeg var fremme ved Skogadalsbøen. Var der klokken 17.55. Hadde brukt nesten 10 timer på den 27 km. lange turen.

Jeg hadde bestilt rom på forhånd, og det var det greit å få et rom.

Her traff jeg igjen en kar som jeg møtte når jeg kom ned til Fondsbu. Han skulle gå til Olavsbu og vidre til Skogdalsbøen. Neste dag skulle han gå til Fondsbu motsatt vei av det jeg hadde gått. Det ble dårlig vær så jeg lurer på om han gikk dette strekket?

Det var ganske mye folk her hvor noen skulle gå til Fannaråkhytta og noen til Stølsmaradalen.

Jeg spiste en veldig god middag her.

Dag.4 Fra Skogadalbøen til Leirvassbu

Fredag morgen startet jeg å gå mot Leirvassbu klokken 09.20. Det var spådd pent vær i dag, men det hadde regnet i natt og det var utrykt nå.

Hadde følge med en hyggelig kar bort til Storebrua. Han hadde gått i fjellet siden 1961, så han var fjellvant. Han skulle over Storebrua og opp langs Vetleutla til Sognefjellhytta.

Når jeg kom til Storebrua viste GPSen at det var 10,3km igjen. Jeg skjønte at det var feil. Det skulle være mye lenger. 21,5km.

Jeg gikk opp langs Storutledalen. Det var ganske flatt først, men så ble det noen skikkelige kneiker oppover.

Det var fint og grønt oppover dalen. Fant et parti med mange blomster. Blant annet en fjellskrent ned mot elva som var full av Gulsildre. Elva Storeutla som jeg går langs har nesten ikke vann. Den er regulert. Jeg tar det med ro og stresser ikke oppover her. Det er nydelig utsikt bakover i dalen.

Jeg bestemte meg for å ta det med ro i dag å ta mange blomsterbilder.

Kom til stiskille Leirvassbu og Olavsbu klokken 12.10. Jeg gikk opp til Olavsbu i 2005. Nå skal jeg over brua og gå mot Leirvassbu. Det begynte å regne.

Etter hvert gikk det ganske bratt opp mot Gravdalsdammen og vannet der. Hadde bestemt meg for å følge stien helt til Leirvassbu, men på grunn av det dårlige været og regnet bestemte jeg meg for å gå på grusveien fra dammen.

Det betydde at jeg gikk på høyre side av demningen. Det var litt problematisk og komme frem langs vannet her da det var glatt og litt vanskelig å se hvor en skulle gå. Det var ikke merket her. De som skal følge stien må gå bratt opp til venstre før dammen. Midt på vannet kom jeg inn på grusveien.

Nå oppdaget jeg hva som var feil med GPSen. Ruten jeg hadde overført fra min PC, hadde stoppet like før dammen.

Det var greit å gå langs veien oppover her. Stien gikk på siden av veien helt opp til Leirvassbu. Det var faktisk ganske mange fjellblomster som vokste i veggrusen. Stien flatet ut etter hvert.

Kom til Gravdalstjørnene. Nå var det ikke langt igjen.

Jeg kom frem til Leirvassbu klokken 17.00. Hadde brukt ca. 8 timer på turen. Det var OK.

Jeg fikk meg et fint rom her og spiste middag med en hyggelig kar som heter Svein Lunde. Han hadde vært mye på Leirvassbu og han gikk opp på fjelltopper.

Jeg gikk å la meg klokken 22.00 da jeg skulle opp klokken 03.00. Jeg måtte begynne å gå klokken 04.00 for å være sikker på å rekke bussen fra Spiterstulen klokken 10.35. Det var spådd veldig mye regn neste dag så det ville bli en slitsom tur.

Dag.5 Fra Leirvassbu til Spiterstulen

Jeg startet å gå mot Spiterstulen klokken 03.50. Det var mørkt og det regnet ganske mye og det blåste.

Stien var ganske bred langs Leirvatnet så det var lett å se den, men det mye stein og sleipt å gå.

Jeg brukte ca. 1 time bort til Kyrkeglupen der jeg lå i telt 2003. Det var mest steiner langs Leirvatnet, men også en del steiner langs vannene Troget og Panna.

Jeg kom ned til elvene fra Visbrean og fra Semelholstjønne. Her gikk elven i flere løp, og den var stor og veldig leirete. Var her klokken 06.00. Jeg så med en gang at her måtte jeg vade i regnværet. Støvlene rundt halsen og plastsandaler på bena. Det gikk OK selv om det var ganske stritt. Jeg var glad jeg hadde med staver.

Når jeg nærmet meg stiskille til Gjendebu, traff jeg reinsdyrflokken igjen. De beitet i Visdalen.

Det var veldig bløtt å gå. Det var mye vann i stien.

Jeg kom til den første brua. Her var det ikke noe vann overhode. Men mellom denne brua og den neste gikk det en elv som var virkelig stri og stor. Jeg måtte gå et stykke oppover for å finne et sted å komme meg over. Det lå en stor stein midt i elva og jeg måtte hoppe over til mindre steiner som lå under vann for å komme dit. Vannet gikk over støvlene. Ble reddet av stavene igjen. Hadde ikke kommet over her uten staver. Ved neste elveløpet var det bru, så det var OK.

Hadde også plunder med en elv til. Dette var bare en bekk når jeg gikk der mot Gjendebu. Måtte ta tak med stavene og greide å hoppe over.

Jeg måtte putte lommeboken i sekken. Bergans jakke og bukse skal være vind og vanntett, men det til en viss grense. Denne grensen var nå overtråd. Jeg var kliss bløt tvers igjennom.

Var fremme ved Spiterstulen klokken 09.00. Jeg synes det var raskt i dette været.

Jeg spurte om å få låne et vaskerom der og det var OK. Fikk vasket meg og måtte bytte klær helt til skinnet. Jeg bestilte også frokost og det var deilig.

Tok bussen klokken 10.35 til Lom og overgang til buss som gikk til oslo. Var der ca. klokken 18.40.

Dette hadde vært en snål tur. Jeg var litt ergerlig fordi jeg ikke fikk et rom på Gjendebu, men jeg må antagelig belage meg på å bestille rom på forhånd. Dette har jeg ikke gjort før, og det er litt dumt at jeg må det.

Turen fra Spiterstulen til Gjendebu var fin. Veldig fint landskap, men det er rart jeg ikke husket alle steinene fra turen i 2002. Min første fjelltur. Jeg var veldig sliten nedover Storådalen. Jeg vet ikke hva det var men bena kjentes ikke gode ut. De ville liksom ikke følge med.

Når jeg kom tilbake og gikk fra Gjendebu til Fondsbu var det noe helt annet. Jeg var ikke sliten overhode. Det var en fin strekning å gå, lite stein, men litt dårlig vær.

Turen fra Fondsbu til Skogadalsbøen var lang og slitsom. Litt dumt at jeg ikke sjekket mer om den nye brua ved Kvitevatnet. Det står faktisk at den ligger i oset av Kvitevatnet. Litt dumt at den gamle merkingen ikke var fjernet. Det var veldig gammel merking på dette strekket. Noen steder kunne en ikke se rødmerkingen.

Turen fra Skogadalsbøen til Leirvassbu var fin, men litt dårlig vær. Det var mange fine fjellblomster oppover Storutledalen. Jeg fulgte grusveien fra dammen. Det var helt greit da stien gikk ganske tett ved veien.

Leirvassbu var et nytt bekjentskap. Virkelig fin plass. Jeg hadde vært innom her flere ganger men aldri overnattet. Jeg fikk et fint rom her, og maten her var god og alle fasiliteter var OK.

Turen til Spiterstulen var veldig spesiell. Jeg kunne selvfølgelig ha undersøkt om de hadde ledig rom der, med det var helg så jeg regnet med at det hadde de ikke.

Det var veldig mørkt når jeg startet og det regnet i bøtter og spann. Det store problemet på turen var elvene som gikk store. Jeg tok nok noen sjanser når jeg passerte dem, men hvis jeg falt i dem kunne jeg ikke bli bløtere en jeg var. Jeg ble litt forbauset hvor raskt turen gikk.

Dette hadde vært en nostalgisk rundtur i Jotunheimen på en del stier jeg hadde gått før og noen nye. Jeg synes det hadde vært en veldig fin tur med mange hyggelige mennesker jeg traff der.