Fjelltur Skarveheimen 2014

Haugastøl

Her går jeg i Kyrkjedøri mellom Finse og Raggsteindalen

Hardangervidda

Etter planene skulle jeg nå gå fra Dyranut til Haugastøl via Hallingskeid. Men etter alle problemene i sommer synes jeg det er vell langt å gå, så vil jeg nå prøve å gå fra Finse til Raggsteindalen og Haugastøl. Dette planla jeg i 2012.

Det ble en uke med fint vær fra mandag den 25. august, så jeg tok toget til Finse den 25.august. Hadde bestilt rom på forhånd. Jeg delte rom med en hyggelig man fra Irland. Han hadde syklet fra Haugastøl og skulle videre neste dag til Flåm.

Spiste en helt ordinær middag her og pratet med noen hyggelige fjellvandrere om kvelden. En hadde kommet fra Kjeldebu via Rembesdalseter. Ei hadde kommet fra Hallingskeid.

Jeg begynte å gå den 26. august. Hele turen er på på omtrent 55km.

Tirsdag den 26. august. Dag 1. Fra Finse til Raggsteindalen.

Jeg startet klokken 06.00 om morgenen. Det var overskyet og 5-6 grader varmt. Solen hadde ikke kommet opp.

Gikk opp til jernbanestasjonen og over skinnene. Så mot øst og forbi rallarmuseet og så gikk stien nordover.

Det var en bra stigning opp mellom Jomfrunuten og Kvannjolnuten. Det var fin utsikt bakover mot Hardangerjøkulen. Jeg kom til vann 1495 etter litt under 2 timer.

Solen kom opp men det var ganske skyet og det var kaldt. Jeg frøs faktisk de 2-3 første timene.

Jeg kom inn i et veldig steinete og vilt område. Et sted måtte jeg faktisk klatre, men det var bare 2-3m.

Var ved Flakavatnet klokken 08.30. Det var en del stigninger her. Var på toppen på 1686moh. klokken 08.50. Sitter og spiser mitt inne i en steinrøys.

Jeg gikk igjennom Kyrkjdøri klokken 09.50. Det var et vilt og vakkert landskap, men mye stein å gå i. Kommer til Kyrkjedørsvatri. Det er fine høstfarger i fjellet nå. Etter vannet svinger stien østover. Har snart Simlenutane på høyre hånd. Etter det har jeg Ljøtebotberget på høyre hånd. Svarte og dystre fjell. Her er det et parti hvor stien går mye opp og ned. Litt slitsomt.

Står snart på toppen og ser nedover Nordbotnane. Her treffer jeg et par som er på vei mot Finse. De har brukt omtrent 2.5 time fra Raggsteindalen fjellstue. Jeg kan nå også se Faugelifjorden. Kommer til Urebotn og går nedover Raggsteindalen med Raggsteindøla på høyre hånd. Har fin utsikt tlibake mot Simlenutane og Løtebotnberget. Er nede ved veien og Sledaskardstølen klokken 14.10.

Så har jeg omtrent 2-2,5 km å gå på veien bort til Raggsteindalen Høyfjellstue.

Jeg er fremme klokken 14.30 og har brukt omtrent 8,5 time på turen. Det synes jeg er OK. Er ikke sliten overhode, så jeg kan ikke klage på formen. Det er fin utsikt mot Hallingskarvet fra hytta.

Jeg får meg et rom her og spiser en god middag om kvelden. Det er veldig lite folk her så jeg går til ro tidlig. Gjør opp for meg om kvelden da jeg vil starte tidlig neste dag. Jeg ringte til Haugastøl og spør om de har ledig rom der, men de har bare sovesal så jeg må prøve å rekke toget der.

Onsdag den 27. august. Dag 2. Fra Raggsteindalen Høyfjellstue til Haugastøl.

Jeg starter å gå klokken 05.50. Det har blitt lyst, men solen har ikke kommet opp. Jeg følger veien bort til Nordrestølen. Her er jeg klokken 06.25, og solen kommer opp når jeg går opp fra veien. Det er bra slik at jeg ikke går og fryser i dag. Det er rim på bakken så det har vært kaldt i natt.

Jeg går først i bjørkeskog, og stien er veldig fin å gå. Er over bjørkeskogen etter 15 minutter. Har fin utsikt bakover mot Faugelifjorden og Raggsteindalen.

Passerer Grønehallnuten klokken 07.40. Det har blitt varmt og fint å gå. Det er et fint lys ute.

Kommer snart til Folardskard-tjørnane, og har snart Folarskardnutane på høyre hånd. Det er et lite våtområdet innover her. Klokken er nå 08.30. Jeg kommer til det siste Folarskard tjørnane klokken 08.40. Jeg sitter og spiser her før jeg skal begynne oppstigningen til Folarskardet klokken 09.00. Det begynner ganske slakt oppover.

Det ser ikke bra ut for meg som er høyderedd. Jeg kan ikke si annet at jeg ikke var nervøs når jeg gikk opp der. Det var virkelig luftig på mange plasser opp der. Jeg definerer det som luftig, hvis du tar et skritt til høyre, faller du ned 40-50m. Det lå et lite tjern på toppen. Jeg så først ikke Lordehytta, men det sto et skilt som sa 40m tilbake.

Det var en fin steinhytte som lå helt ute på stupet. Jeg satte meg ned her og spiste. Var litt redd for at nedstigningen var like bratt som oppstigningen, men det var helt greit å gå ned på den andre siden.

Jeg begynte å gå nedover mot Haugastøl. Det var litt helling nedover eller flatt. Det gikk litt opp og ned det siste stykket. Det var litt kjedelig landskap nedover her. En transport etappe.

Jeg var nede ved veien klokken 13.15. Og ved Haugastøl jernbanestasjon klokken 13.30. Jeg dro ikke bort til Haugastøl da jeg ikke hadde noe der å gjøre.

Dette hadde vært en fin tur. Litt sent på året men været var OK selv om jeg frøs litt den første dagen. Jeg hadde lagt igjen teltet og liggerunderlaget, så sekken veide omtrent 10 - 11kg.

Turen fra Finse til Raggsteindalen gikk i veldig vilt men fint landskap. Jeg gikk i stein i over 4 timer.

Turen fra Raggsteindalen til Haugastøl var veldig fin til jeg kom ned av Hallingskarvet. Derfra og ned til Haugastøl var det litt kjedelig terreng. OK sti, men en del stein.

Landskapet opp til Lordehytta var nydelig. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg skulle gå opp Folarskardet. Jeg synes det var ganske luftig opp der, men det gikk fint. Lordehytta var virkelig fin med sengebrisker og det var også ovn der. Hytta lå helt ute på stupet.

Jeg hadde ikke vært sliten på turen så formen min var OK. Jeg var glad jeg hadde tatt denne turen..

Jeg har bestandig brukt Bergans Breheimen bukse i fjellet. Denne har veldig kort linning så den er ikke god å gå med. I år har jeg kjøpt meg "Rab Sawtooth Pants" Denne var virkelig god å gå med. Veldig lett, men ikke vanntett så jeg kjøpte meg en Hagløfs regnbukse i tilegg. Den er ekstrem lett og lite pakkevolum. Det blir ikke mere Bergans bukse på meg.

Dette er ikke reklame, men hva jeg synes om disse buksene.