Hovedside

Bilder fra Finsehytta til Hallingskid

Bilder fra Hallingskeid til Geiterygghytta

Bilder fra Geiterygghytta til Geiterygg tunnellen

Hardangervidda. Opp mot Fokstova mellom Hallingskeid og Geiterygghytta.

Hardangervidda_2015

Hytter :

Dyranut Kjeldebu Krækkja Finse

Hallingskeid Geiterygghytta

Nå skulle jeg gå det andre strekket fra planene i 2014. Hardangervidda 2014. Fra Dyranut til Haugastøl.

Det var spådd fint vær 1 uke. Jeg tok toget til Geilo og bussen til Dyranut tirsdag den 18 august. Startet å gå klokken 13.30 mot Kjeldebu. Det var veldig sterk vind, men fint vær.

Det var litt spennende da stien til Rembesdalseter var lagt om på grunn av flom. Nå gikk stien ned til demningen og over den og så på en anleggsvei opp mot stien til Hallingskeid. Hadde fått et kart og en forklaring av DNT. Det var ikke merket ordentlig der enda.

Etter å ha gått en times tid traff jeg 4 stykker som hadde gått fra Rembesdalseter til Kjeldebu. Jeg tror det var 2 nederlendere og 2 belgiere. De var virkelig frustrerte. De sa det var greit å gå fra Rembesdalseter ned til demningen på anleggsveien og over demningen, men opp derfra var det styggbratt og meget sleipt. Snøfeltet de traff på var heller ikke greit. De anbefalte meg ikke å gå dette strekket. Når jeg kom til Kjeldebu så jeg kartet de hadde fått. Det var ikke likt det jeg hadde fått. De hadde ikke gått på skrå mot nord fra demningen, men nesten rett opp. Det var rart.

Hyttevakta på Kjeldebu kunne heller ikke annbefale denne turen så jeg slo fra meg å gå til Rembesdalseter.

Dag 1. Fra Dyranut til Kjeldebu

Startet å gå klokken 13.30 mot Kjeldebu. Var veldig fint vær. men sterk vind. Det var veldig mye opp og ned fra Dyranut til Kjeldebu. men veldig fint terreng. Det er 8 år siden jeg gikk dette strekket sist.

Jeg så Sysenvanet klokken 15.50 og var fremme klokken 16.00. Jeg følte meg faktisk litt sliten etter turen på 9km. Hytta lå virkelig fint til nede ved elva. Og hyttene var veldig fine med soverom og et felles oppholdsrom. Jeg camperte sammen med 3 damer i den ene hytta.

Jeg tenkte at jeg skulle gå videre til Krækkja og derfra til Heinseter, Rauhelleren og båten på Halenfjorden til Halen fjellstue. Dette ville bli en veldig grei og lett tur.

Dag 2. Fra Kjeldebu til Krækkja

Jeg sto opp klokken 08.00 og startet å gå mot Krækkja klokken 09.15. Jeg gikk ned til hengebrua og så gikk jeg mot øst på motsatt side av elva oppover.

Jeg spiste klokken 10.10 og kom til Skardtjørnane klokken 10.30. Det var fint terreng oppover her. Klokken 11.50 kom jeg til elva i Kjeldedalen. Her måtte jeg gå nedenfor stien der elva var breiest. Jeg gikk midt ut i elva og gikk litt opp og ned og kom meg over på steiner. Passerte Hemsta Olavsbuvatnet. Dette var en stor innsjø.

Det stiger litt etter litt oppover her. Det er ca. 270m fra kjeldebu til det høyeste punktet på ruta. Ser ned på Krækkja klokken 13.20 og er fremme klokken 14.00.

Dette er en hytte som de arbeider med å restaurere. Det var veldig jordede og stygt utenfor hytta på grunn av at de ikke var ferdig enda. Men det jeg reagerte på var at det ikke var mulig å få kjøpt noe mat før middagen. Det kom jo folk fra veien ved Fagerheim som kansje hadde tenkt å kjøpe en vaffel eller et kakestykke. Dette var dårlig for en av de størst hyttene til turistforeningen.

Fikk et fint rom her og spiste en OK middag og frokost. Jeg syntes det var veldig bra at de begynte med frokosten klokken 07.30 om morgenen.

Det hadde vart fint vær og omtrent 15 grader varmt og sol på turen hit. Jeg hadde også truffet en del fjellvandrere på turen.

Her fikk jeg vite at Heinseter var stengt. En måtte bestille overnatting på forhånd. Så nå slo jeg fra meg denne turen også.

Jeg ville gå til Finse, Hallingskeid og Geiterygghytta.

Dag 3. Krækkja til Finsehytta

Jeg startet å gå klokken 08.00 i fint vær. Gikk langs Drageidfjorden. Det var greit terreng å gå i her. Var i enden av fjorden klokken 09.00. Her lå også Larsbu. Gikk videre på nordsida av Andersbunuten.

Gikk over sommerbrua som gikk over elva Svartavassåi. Elva gikk ganske stor her.

Jeg gikk nå forbi vannet jeg lå i telt ved i 2005.

Hadde nå fin utsikt ned mot Drageidfjorden. Stien gikk nå bratt ned mot Finnsbergvatnet. Gikk på østsiden av vannet og hadde fjellet Finnseberg på høyre hånd. Det var en kneik å gå opp fra vannet.

Gikk så langs Jøkleelva som jeg hadde på venstre hånd, her lå også Søre Midnuten.. Det var veldig fint landskap her med elva og mange småvann. Videre nordvestover i vestre kant av Nordre Midnuten hvor jeg var klokken 11.15. Her var det en liten kneik opp.
Så går jeg nordvest og passerte Torsteinsvatnet og Store Hansbunuten.

Etter at jeg var på toppen på 1420m gikk det nedover mot stidele Finse - Kjeldebu. På toppen her traff jeg en tysker sammen med en jentunge på 5-6 år. De skulle gå til Krækkja. Jeg hadde brukt 6 timer dit og klokken var 14.00. Jeg spurte om han ville greie å komme frem før det ble mørkt. Jeg sa at jeg trodde de ikke ville greie det, med de gikk videre. De kunne jo ha med telt.

Kom snart til sommerbrua over Hansbubekken. Så nedover til bruene over Styggelvane. Den første er sommerbru og den siste er helårsbru.
Herfra mot nordvest over Finsefetene før demningen. Stidele til Blåisen føre demningen. Er fremme ved hytta klokken 15.45.

Det hadde vært fint vær og omtrent 15 grader varmt på turen. Jeg hadde truffet 2 men og 2 familier.

Fikk et fint rom her og spiste en OK middag sammen med 6 hyggelige damer som hadde kommet fra Iungsdalshytta, Kongshelleren og Geiterygghytta.

Dag 4. Finsehytta til Hallingskeid

Jeg skal følge Rallarvegen til Hallingskeid. Det er omtrent 20km.

Jeg starter klokken 08.40. Det er ganske mange som sykler mot Flåm. Mange steder lå det snø slik at de måtte trille syklene. Jeg gikk forbi der jeg kom ned fra Rembesdalseter i 2012. Kom til Sandå klokken 10.15. Dette er en vakterbustad fra 1913. Passerte også Slirå. Her satte jeg meg ned for å spise. Veien var veldig dårlig flere plasser.

Jeg passerte høyeste punktet klokken klokken 11.30. Fagarvatn på 1343m. Ved Fagervatn vaktbustad har de nydelig vafler og kaffe. Det var godt. Passerte også Grjotrust vaktbustad.

Jeg kom til undergangen til toget hvor stien mot Geiterygghytta går gjennom en steinfylling klokken 13.30. Nå var det bare 4-5km til å gå. Gikk forbi hytta ved Høghellervatnet. Her var det virkelig fint landskap.

Var framme ved Hallingskeid klokken 14.46. Det hadde gått nedover det meste av veien fra undergangen.

På Hallingskeid var det en kvinnelig hyttevakt sammen med 2 venninner. Hyggelige damer.

Været på turen hadde vært fint med en kraftig medvind. På turen traff jeg en gjeng med syklister hvor en hadde kjørt av veien og skadet benet og håndleddet, men han skulle sykle videre. Veien fra Hallingskeid til Flåm skulle vist være snøfri. Det var veldig fin utsikt fra hytta.

Jeg laget meg lapskaus til middag og gjemte også noe som niste til neste dag.

Dag 5. Hallingskeid til Geiterygghytta

Skulle nå gå mot Geiterygghytta. Jeg startet klokken 05.45 om morgenen. Hadde ca. 5km å gå på vei før en kom til stien. Når jeg startet hadde jeg en forferdelig motvind. Jeg lurte på hvorledes dette skulle gå, men etter hvert ga den verste vinden seg. Det var ganske mange syklister som hadde slått opp teltet langs veien i går kveld.

Var ved undergangen klokken 07.00. Når jeg kom inn på stien var det veldig dårlig merking. En kunne heller ikke se mye til stien. Jeg kom til en skråning med mange bekker som hadde mye vann. Jeg så på kartet at jeg kunne gå opp til de gamle jernbaneskinnene og følge dem i en bue som kom inn på stien igjen. Slik kom jeg forbi alle bekkene. Jeg kommer til Fokstova klokken 07.20, og er ved Svartavatnet rett etterpå.

I enden av Svartavatnet måtte jeg vade. Det var ganske stri strøm her og veldig kaldt vann. Jeg prøvde å gå opp en skråning da jeg så et snøfelt oppe i bekken, men jeg måtte gå ned igjen da det ikke var noen snøbru der.

Det hadde vært ganske flatt terreng hit, men nå begynte stigningen klokken 08.30. Jeg har sett fjellet Såta på 1558m helt siden jeg gikk under tog undergangen. Dette er et fint tegn å følge da en skal gå tett inntil dette fjellet på høyre hånd. Jeg traff en vanskelig elv til hvor jeg måtte gå lenger opp fra stien. Den var ikke brei, men ganske dyp. Det var et snøfelt på andre side som jeg måtte klatre opp på.

Det var nå mange lange snøfelt å gå på. De gikk oppover og var ganske tungt å gå. Jeg passerte Såta klokken 09.50 og nå begynte det å gå nedover. Når jeg nærmet mag Omnsvatnet begynte det å bli mindre snø og lettere å gå. Var ved enden av Omnsvatnet klokken 11.50. Jeg så stien fra Finse på andre siden av elva, men jeg kunne ikke komme over dit. Kom til Bakkehelleren klokken 12.30 og Geiteryggvatnet 15 minutter senere. Fra Omnsvatent var det bedre merket og stien var OK. Så Geterygghytta klokken 12.55

Jeg gikk over hengebrua ved grusveien klokken 13.20. Det likte jeg ikke noe særlig fordi det var flere råtne bord der. Det var litt dårlig at de ikke var skiftet ut. Var fremme ved hytta klokken 13.30.

Jeg fikk et fint rom her og en dusj var nå deilig. Det sanitære her var veldig bra. De hadde en deilig middag og frokost her også.

Jeg snakket med et par fra Sørkedalen og 2 damer som skulle gå Aurlandsdalen dagen etter. Hadde en hyggelig kveld.

Dag 6. Geiterygghytta til Geiteryggtunnelen

Jeg spiste en nydelig frokost og dro mot Geiteryggtunnelen klokken 08.30. Bussen gikk klokken 09.55, så jeg hadde god tid.

Jeg fulgte grusveien. Det gikk litt oppover først, men så gikk bare det nedover helt til tunnelen. Det var fint vær og landskapet var fint nedover. Men alle kraftledningene ødela mye. Jeg var fremme ved tunnelen omtrent klokken 09.30 og tok bussen til Ål og toget til Oslo.

Dette hadde vært en tur med forandringer. Den turen jeg hadde tenkt å gå, ble det ingenting av på grunn av problemene ned til Rembesdalsvatnet. Men det ble en fin tur likevel. Fra Dyranut til Kjeldebu gikk jeg i 2007 og fra Krækkja til Kjeldebu gikk jeg i 2005.

Jeg hadde aldri overnattet på Kjeldebu og det ble en gledelig overraskelse. Hytta var veldig fin og det var bra med mat der. Turen til Krækkja var OK. Ikke det storslagende terrenget, men OK.

Krækkja var en liten skuffelse da det var veldig stygt utenfor hytta på grunn av oppussning. Dårlig at de ikke serverte noe mellom måltidene. Rommene her var fine og maten OK.

Turen til Finse var virkelig fin med kjempefint terreng og jeg hadde OK vær på turen. Dette var en tur med mye stigning og ganske tungt å gå. Finsehytta var som jeg forventet. OK mat og de hadde noen veldig gode vafler her.

Å gå langs Rallarveien var brukbart, men en måtte hele tiden passe seg for syklister. Det så ut som de fleste av dem hadde veldig liten tid. De syklet som gale og hadde ikke tid til å se på naturen. Jeg tok mange bilder av fjellblomster her. Hallingskeid hytta var fin og en kunne ta toget til Oslo og Bergen her.

Turen til Geiterygghytta var OK, men det var ganske mye snø å gå i. Det var tungt for beina. Jeg tror dette hadde vært en fin strekning å gå med mindre snø da det var en god del svaberg å gå på. Det siste stykket mot Geiterygghytta var det veldig mye sauemøkk å gå i.

Brua ved Geiterygghytta hadde et par råtne bord og det syntes jeg ikke noe om. Geiterygghytta overnattet jeg i for første gang. Den hadde fine rom og det sanitære var veldig bra. Maten her var den beste på hele turen.

En ting jeg ikke likte var at de betjente hyttene ikke hadde alkoholfritt øl. Det så ut til at de ville at folk skulle drikke øl med alkohol. Jeg tar gjerne en vanelig øl, men foretrekker alkoholfritt. På Finsehytta sa de at vørterøl var alkoholfritt øl, med det er jo tull.

Dagen etter gikk jeg ned til Geiteryggtunnelen og tok bussen til Ål og toget til Oslo.

Når jeg ser på avstander jeg har gått, så er det veldig forskjell når jeg søker på nettet hvor lang distansen er. Jeg ser at distansen jeg tegner på GPS kartet, så må det legges til ca. 20% for at det skal bli riktig.. Dette har jeg testet ved å gå samme distanse og har lagret spor. Da viser sporingen omtrent 20% lenger distanse. Jeg ser at foreksempel fra Hallingskeid til undergangen ved togetskinnene står det 4km, men jeg har faktisk 5,9km på GPS kartet mitt.

Det hadde vært en fin tur med meget fint vær.